800
۰
خودکفایی در مهد میوه های لاکچری؛

سیستان و بلوچستان کشور را از واردات موز بی نیاز کند/ "زرآباد" پایتخت تولید موز در ایران

سید محمدرضا سیدحسینی، سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: شهرستان زرآباد با دارا بودن چهار هزار و ۴۰۰ هکتار موزستان پایتخت موز کشور است.
سیستان و بلوچستان کشور را از واردات موز بی نیاز کند/ "زرآباد" پایتخت تولید موز در ایران
به گزارش عصرهامون، در حالی جنوب سیستان‎ ‎و بلوچستان‎ ‎یک فرصت استثنایی برای خودکفایی کشور‎ ‎به موز به شمار می رود ‏که با ‏توسعه باغات موز می‌توان کشور را از واردات موز بی نیاز کرد.

در این زمینه آب و هوای متنوع سیستان و بلوچستان زمینه را برای کشت انواع محصولات ‏کشاورزی از جمله میوه‌های گرمسیری و ‏سردسیری فراهم و آن را خاستگاه تولید متنوع‌ترین میوه‌های ‏گرمسیری در کشور کرده است، حتی در تولید برخی میوه‌ها در ایران ‏بی‌رقیب محسوب می‌شود و این مهم ‏باعث شده تا ظرفیتی بی‌بدیل برای ارز آوری ایجاد کند‎.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر تنها با ارزی که برای واردات میوه‌های گرمسیری به ویژه موز اختصاص می‌باید در بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان سرمایه‌گذاری شود علاوه ‌بر جلوگیری از خروج ارز حتی برای کشور ارزآوری هم خواهد داشت.

سید محمدرضا سیدحسینی، سرپرست جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما بیان کرد: این خطه یکی از مناطق توسعه و ترویج کشت محصولات گرمسیری به ویژه موز است که می تواند کشور را از واردات موز بی نیاز کند.
 
وی با اشاره به اینکه در این میان شهرستان زرآباد سالیانه بیش از ۱۳۰ هزار تن موز به بازار کشور عرضه می کند، افزود: این شهرستان دارای  ۶ هزار هکتار باغ میوه های گرمسیری است که پنج هزار و۴۰۰ هکتار از آن به باغات موز اختصاص دارد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه زرآباد با دارا بودن چهار هزار و ۴۰۰ هکتار موزستان پایتخت موز کشور است، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون ۱۵۰ هکتار  موزستان جدید در منطقه احداث شده که زمینه اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر را همیا کرده است.
 
سیدحسینی اظهار کرد: ۴۶ سکوی شسته شو و بسته‌ بندی در سطح باغات موز وجود دارد که کار آماده سازی موز برای بازار سانی را انجام می‌دهند.

به گفته سرپرست جهاد کشاورزی استان؛ سالانه میلیون ها دلار ارز برای ورود میوه‌های گرمسیری از کشور خارج می شود در حالی که می‌توان با توسعه باغات میوه های گرمسیری در سیستان و بلوچستان علاوه‌بر جلوگیری از خروج ارز زمینه اشتغال پایدار را در این استان پهناور ایجاد کرد.
 
انتهای پیام/
سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۲۵
کد مطلب: 25854
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *