800
۰
به منظور استقرار الگوی کشت مناسب در عرصه های کشاورزی؛

۸۰ سایت الگویی تولیدی و ترویجی در اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان راه اندازی شد

بهزاد شهرکی، مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان از راه اندازی ۸۰ سایت الگویی تولیدی و ترویجی در اراضی کشاورزی استان راه اندازی شد.
۸۰ سایت الگویی تولیدی و ترویجی در اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان راه اندازی شد
به گزارش شستون؛ بهزاد شهرکی در گفت وگو با عصرهامون بیان کرد: به منظور استقرار الگوی کشت مناسب در عرصه های کشاورزی استان در سال زراعی جاری کاشت بالغ بر ۵۰ محصول زراعی در هفت گروه غلات، حبوبات، نباتات علوفه ای، دانه های روغنی، سبزیجات، محصولات جالیزی و محصولات صنعتی در سطح اراضی  قابل کشت استان پیش بینی گردیده است.

وی افزود: از رویکردها و اهداف اساسی در اجرای الگوی کشت می توان به کاهش آب مصرفی توسعه کشت گیاهان علوفه ای کم آب بر، اصلاح کشت سبزی و صیفی از فضای باز به گلخانه، دانه های روغنی و همچنین افزایش ضریب نفوذ دانش که منجربه ارتقاء عملکرد در واحد سطح و کاهش ضایعات میشود اشاره کرد.

این مسئول گفت: با توجه به محدودیت های فراوان در حوزه منابع آبی توجه به افزایش عملکرد در واحد سطح  با استفاده از روشهای به زراعی و به نژادی و نیز انتقال دانش ازکشاورزان پیشرو و مراکز تحقیقاتی به سایر بهره برداران از اولویت های اساسی سازمان جهاد کشاورزی در اجرای این طرح می باشد.

شهرکی ادامه داد: در حال حاضر فاصله فاحشی بین متوسط عملکرد غالب محصولات استان نسبت به رکوردهای عملکرد استانی وجود دارد که این امر ناشی از عدم بهره وری مناسب از عوامل تولید می باشد. یکی از اهداف مهم در راه اندازی سایت های الگویی تولیدی و ترویجی کاهش این فاصله عملکردی با افزایش ضریب نفوذ دانش به بهره برداران است.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: با توجه به شرایط اقلیمی ،اراضی کشاورزی قابل کشت استان سیستان و بلوچستان حدود ۱۶۰ هزار هکتار می باشد.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۱
کد مطلب: 25879
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *