800
۰
در پی شیوع ویروس آنفولانزای فوق حاد پرندگان در کشور؛

ردپای آنفولانزای مرغی در سیستان وبلوچستان دیده نشد/تداوم پایش مستمر زیستگاه های پرندگان مهاجر ‏در استان

با توجه به پایش های مستمر جهت شناسایی موارد مشکوک به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان که برخی نقاط کشور با آن درگیر هستند، این بیماری تاکنون در مرغداری‌ها و حیات وحش سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است.
ردپای آنفولانزای مرغی در سیستان وبلوچستان دیده نشد/تداوم پایش مستمر زیستگاه های پرندگان مهاجر ‏در استان
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون؛ آنفولانزای مرغی که گاهی اوقات به آن آنفلوانزای پرندگان هم گفته می شود، یک عفونت ویروسی است که نه تنها پرندگان بلکه انسان و حیوانات دیگر را نیز آلوده می کند، اما بیشتر اشکال ویروس آن محدود به پرندگان است.

این ویروس ها به طور طبیعی در بین پرندگان آبزی وحشی در سراسر جهان مشاهده می شوند و می توانند پرندگان خانگی و سایر گونه های پرندگان و حیوانات را آلوده کنند، ویروس های آنفولانزای مرغی به طور عادی انسان را آلوده نمی کند.  

علائم آنفولانزای مرغی در طیور آنفولانزای مرغی در شکل فوق حاد آن، شروع ناگهانی و پر تلفاتی در گله خواهد داشت که بی‌حالی شدید، کاهش مصرف دان، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، سیاه شدن و خونریزی تاج و ساق پا از جمله علائم این بیماری در میان پرندگان است.

نکته حایز اهمیت اینکه هر مرغ و پرنده‌ای که آلوده شده باشد باید به سرعت معدوم شود تا از شیوع ویروس در میان سایر پرندگان جلوگیری به عمل آید.

مهدی حسینی، مدیر کل دامپزشکی سیستان وبلوچستان در گفت وگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه آنفولانزای مرغی یکی از بیماری های پرندگان عفونی ناشی از ویروس آنفولانزا می باشد که یک بیماری رایج در بین طیور و پرندگان است، بیان کرد: با هدف پیشگیری و مقابله با آنفلوانزی فوق حاد پرندگان رصد و پایش مستمر زیستگاه های پرندگان مهاجر در بازدید های مشترک با ادارات محیط زیست تشدید یافته، و آموزش های لازم برای مراقبت و تقابل با این بیماری نیز به واحدها ارائه شده است.

وی افزود: آنفلوانزای پرندگان (AI) یک بیماری فوق حاد در طیور می باشد که گونه های زیادی از پرندگان اهلی و وحشی را مبتلا کرده و باعث ایجاد تلفات بسیار بالا می گردد ولی با این حال در برخی از گونه های پرندگان به ویژه پرندگان آبزی می تواند بدون ایجاد علایم بالینی وجود داشته و آنها را به مخزن ویروس تبدیل کند.
 

 
به گفته این مسئول؛ گزارشاتی از جداسازی ویروس از بدن برخی از پستانداران از جمله موش، خوک، گربه، ببر، اسب و انسان وجود دارد که که اهمیت این بیماری را از نظر مشترک بودن آشکار می سازد.

وی گفت: تاکنون موردی از آنفلوانزای پرندگان در سیستان وبلوچستان مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی استان ادامه داد: مرغداران باید پایان دوره مرغ زنده را به مقصد کشتارگاه اعزام کنند.

وی اظهار کرد: شهروندان نیز باید از خرید مرغ زنده خودداری و مرغ مورد نیاز خود را از مراکز عرضه مرغ کشتار روز که تحت نظارت دامپزشکی می باشد تهیه کنند.

حسینی اضافه کرد: برگزاری ستاد کنترل و پیشگیری از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در شهرستان ها، مکاتبه با اتحادیه مرغداران استان در خصوص اقدامات کنترلی و امنیت زیستی در واحدهای پرورش طیور استان، اطلاع رسانی توسط ادارات دامپزشکی به مسئولین بهداشتی و دامپزشکان دارای پروانه اشتغال به امور درمانی متقاضی فعالیت در واحدهای پرورش طیور، در مورد رعایت اصول بهداشتی و اعلام وقوع تلفات غیر عادی به ادارات دامپزشکی مرتبط و اطلاع رسانی به دهیاران و شوراهای اسلامی روستا، مبنی بر گزارش وقوع تلفات غیر عادی در طیور بومی توسط ادارات دامپزشکی شهرستان از جمله اقدامات اقدامات لازم در راستای پیگشیری و کنترل بیماری است.

این مقام مسئول تصریح کرد: برگزاری دوره آموزشی – ترویجی آشنایی با بیماری جهت مرغداران و روستائیان توسط ادارات دامپزشکی شهرستان با همکاری اداره آموزش و ترویج مدیریت جهادکشاورزی استان ها، مراقبت و پایش فعال بیماری در واحدهای پرورش تخم گذار استان، در صورت بروزتلفات غیر عادی در پرندگان اهلی و وحشی، نمونه برداری جهت شناسایی احتمالی سویه های آنفلوانزا به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی، ارسال نمونه های هر گونه تلفات در مرغداری های سطح استان جهت تعیین علت تلفات و شناسایی احتمالی سویه های آنفلوانزا به آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی از دیگر اقدامات این اداره کل به شمار می رود.

انتهای پیام/
يکشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 25881
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *