800
۰
نماینده چابهار:

زمزمه‌های صید ترال در سواحل خیلج فارس به گوش می‌رسد

سعیدی نماینده مردم چابهار گفت: صید فله‌ای و بی‌رویه ترال‌ها در سواحل خلیج فارس و مکران، صیادان محلی را به فقر و تنگدستی کشانده‌ بود هر چند امروز با دادن میدان به سایر کشورها وضعیت صیادان در شرایط مطلوبی قرار ندارد.
زمزمه‌های صید ترال در سواحل خیلج فارس به گوش می‌رسد
به گزارش شستون به نقل از عصرهامون، احتمالاً در سال‌های اخیر از صید ترال و جارو کردن کف دریا توسط تور ترالرها که باعث از بین رفتن محیط زیست آبزیان می‌شود زیاد شنیده‌اید، استفاده از ترال به واسطه اثرات مخرب زیست محیطی بسیار بحث برانگیز است و از انجا که ترال کف، شامل کشیدن ابزار سنگین ماهیگیری در کف دریاست می تواند تخریب‌هایی در مقیاس بزرگ در کف اقیانوس‌ها ایجاد کند که از آن جمله خسارات به زیستگاه مرجان‌ها و یا حذف جلبک‌های دریایی است.
 
کف ‌روب یا ترال، نوعی روش ماهیگیری است که به وسیله کشیدن تور در آب توسط یک یا چند شناور کشیده می شوند و توری که برای این نوع ماهی‌گیری استفاده می شود ترال نام دارد.
 
درست است که دریا این آفریده‌ی باشکوه خداوندی که مملو از ثروت و نعمت بوده، برای همگان است اما مشکل این جاست که عده‌ای به سهم خود قانع نیستند و با صدها لنج صیادی مجهز به ادوات ترال به آب‌های داخلی ما نفوذ کرده و با صید بی‌رویه و غیرمجاز ریشه صید و صیادی را درهم می‌خشکانند.
 
این نوع از صید همان طور که نابودی زیستگاه آبزیان را در پی دارد می‌تواند امنیت شغلی صیادان را به خطر بیندازد.
 
طبق تصمیم کارگروه ساماندهی "صید ترال" در فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی، مقرر شد که صید ترال از ابتدای آذر سال ۹۹  به مدت ۲ سال یعنی تا اول آذر سال ۱۴۰۱ ممنوع شود.
 
معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار با اشاره به صید ترال و سودجویی برخی از کشورها از سواحل کشور بیان کرد: در سال‌های گذشته صید ترال و شخم زنی سواحل دریایی ایران به واسطه کشتی‌های چینی شدت گرفت که متاسفانه آقازاد‌ه‌ها با پول‌های هنگفتی که دریافت می‌کردند، دریا و سواحل آن را در اختیار چینی‌ها گذاشته و حق و حقوق مردم ساحل‌نشین چابهار، مکران و هرمزگان را در روز روشن به تاراج می‌برند.
 
وی افزود: قسمت تاسف بار ماجرا، جایی بود که این کشتی‌ها با پرچم ایران به غارت ادامه می‌دادند، بی تردید اگر ورود به موقع مجلس نبود همچنان سواحل مرزی کشور در اختیار سایر کشورها بود، هرچند به تازگی زمزمه صید ترال از سوی برخی از مسئولان به گوش می‌رسد اما فراکسیون محیط زیست صد در صد مخالفت خواهد کرد.
 
سعیدی تصریح کرد: صید فله‌ای و بی‌رویه ترال‌ها در سواحل خلیج فارس و سواحل مکران، صیادان محلی را به فقر و تنگدستی کشانده‌ بود هر چند امروز با دادن میدان به سایر کشورها وضعیت صیادان در شرایط مطلوبی قرار ندارد.
 
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نمی‌توان چشم‌ها را بر روی واقعیت‌ها ببندیم، ما محکم در برابر کسانی که نان را از سفره صیادان سنتی برداشته‌اند ایستادگی خواهیم کرد.
 
معین الدین سعیدی، در مورد وضعیت ناخوشایند صیادی و بهره برداری از مناطق دریایی بیان کرد: مشکلات متعددی در حوزه صیادی پیش روی جامعه صیادان شمال و جنوب کشور به ویژه صیادان سواحل مکران وجود دارد، بخشی از این مشکلات به مجوز صید باز می‌گردد که سالیان دراز صیادان بومی و محلی آنگونه که باید نتوانستند مجوز صید دریافت کنند.
 
وی ابراز امیدواری کرد، سازمان شیلات ایران با حفظ ذخایر آبزیان بتواند مجوزهای لازم را صادر کند تا امکان صید برای صیادان وجود داشته باشد.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: دل به دریا زدن برای نان آوری چندین خانوار، گاهی به قیمت جان جامعه صیادان تمام می‌شود و این گروه از حداقل‌های حمایتی همچون بیمه بی بهره هستند به طوری که در حال حاضر صیادان ۲۷درصد حق بیمه پرداخت می‌کنند که این مبلغ بیمه برای صیادان بسیار سنگین است.
 
وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰درصد از صیادان توان پرداخت حق بیمه خود را ندارند و نمی‌توانند از مزایای بیمه بهره‌مند شوند گفت: : در لنج‌های صیادی که فراساحل‌ها را حرکت می‌کنند متاسفانه 1/4 صیادان بیمه می‌شوند؛ امیدواریم این مسئله مهم را سازمان تامین اجتماعی مدنظر قرار دهد.
 
آمار دوبرابری صیادان غیر مجاز
 
سعیدی تصریح کرد: در کل دنیا حدود یک میلیارد نفر از دریا امرار معاش می‌کنند که  در ایران  تقریبا ۱۵۰هزار صیاد مجاز هستند که دو برابر این رقم صیادان غیرمجاز هستند.
 
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه بخش بزرگی از امنیت غذایی کشور به مصرف آبزیان باز می‌گردد افزود: سازمان شیلات کشور برنامه‌های خوبی را برای آبزی پروری و پرورش ماهی در قفس و میگو در نظر گرفته است باید تلاش حداکثری برای تقویت این مسئله داشته باشد؛ اما بپذیریم نه تنها نتوانستیم از اقتصاد دریا محور حداقل استفاده را کنیم، بلکه سایر کشورهای رقیب گوی سبقت را از صید و صیادی ایران ربوده‌اند.
 
عضو کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده توجه اقتصاد دریا محور که مقام معظم رهبری بارها به آن تاکید داشتند به ویژه در حوزه شیلاتی نه تنها باعث امنیت غذایی خواهد بود بلکه موجب اشتغالزایی هم هست بماند که چه میزان سفره صیادان با تقویت این بخش رنگین خواهد شد.
 
انتهای پیام/س
 
سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 25951
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *