800
۰

تصور جوانان از ارتباط زوجین مخدوش است/ ضرورت بومی‌سازی آموزش‌ها

مسئول یک سمن فعال در حوزه خانواده با بیان اینکه فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای تصویر نادرستی از روابط زناشویی ارائه می‌دهند،گفت: معرفی آموزش‌های بومی، تقویت بنیان خانوادگی را در پی دارد.
جوانان
جوانان
به گزارش شستون؛ فاطمه مستحسن در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به زمینه فعالیت سمن «شروع خوب زندگی» افزود: این سازمان مردم نهاد در زمینه بهداشت روان و بهداشت جنسی فعالیت می کند و بیشتر اقدامات ما بر ارائه مشاوره به جوانان پس از ازدواج به ویژه در دوران عقد متمرکز است.
وی ادامه داد: البته در کارگاه‌های آموزشی، افراد مجرد در آستانه عقد و ازدواج هم شرکت می کنند اما دوران عقد به دلیل شرایط خاص آن بیشتر مورد توجه کارشناسان ما قرار دارد.
بسیاری از طلاق‌ها ناشی از ناآگاهی در روابط زناشویی سالم است
وی با اشاره به افزایش آمار طلاق در جامعه و سست شدن زندگی جوانان به ویژه در سالهای نخست پس از ازدواج اضافه کرد: آموزش‌های غلط و نادرستی که تاکنون ارائه شده به ویژه خط قرمزهای فرضی که مانع دستیابی جوانان به اطلاعات صحیح است، باعث شده تا جامعه به این مقوله‌ها وارد نشود. مجموعه این عوامل منجر به طلاق‌هایی می‌شود که علت آن ناآگاهی جوانان از واقعیت‌های زندگی مشترک است.
مسئول این سمن افزود: بخش زیادی از طلاق‌ها به دلیل نبود تعامل و ارتباط مثبت و موثر زوجین است و بسیاری از جوانان به دلیل حجب و حیا و غرق شدن در اطلاعات غلط ارائه شده در فضاهای مجازی، تصور درستی از واقعیت‌های زندگی مشترک و ارتباط زوجین ندارند. هرچند وضعیت نسبت به گذشته بهبود یافته است، اما وجود اطلاعات نادرست بیشتر از نبود اطلاعات به جوانان ضربه می زند.
تصویر جوانان از روابط زناشویی مخدوش است
وی تاکید کرد: برخی تصورات از روابط زن و شوهر مبتنی بر آموزش‌های غربی و صنعت تجاری مرتبط با آن است که ما در آموزشهای خود تلاش می‌کنیم تصویر درستی از روابط در زندگی زناشویی برای جوانان ترسیم کنیم و الگوی ارائه شده در فیلم‌های تجاری و شبکه های ماهواره ای را اصلاح کنیم و بومی سازی شده و ایرانی و اسلامی شده این آموزشها را به زوجهایی که خواهان زندگی بهتر هستند ارائه دهیم.
مستحسن گفت: در زمینه بهداشت جنسی دریافت‌های نادرستی از طریق فضاهای مجازی به جوانان تلقین می شود که در نبود آموزشهای رسمی صحیح، مرجع کسب اطلاعات جنسی برای جوانان شده است. از سویی خط قرمز پررنگ در زمینه مسائل جنسی باعث شده تا همکاری سازمان‌ها با سمن های فعال در زمینه آموزشهای جنسی و بهداشت زوجین آنطور که شایسته است نباشد.
وی ادامه داد: البته مدتی هست که دوره های مشاوره زناشویی هنگام عقد برگزار می شود اما محتوای ارائه شده آن معمولا کمیت و کیفیت لازم را ندارد. همچنین شرایط هیجانی و احساسی جوانان در هنگام عقد به گونه ای است که آموزش پذیری لازم را در آن برهه زمانی ندارند.
ارائه آموزشهای هنگام عقد باید اجباری شود
مسئول این سمن با بیان اینکه در دوره های آموزشی لازمه تفکر صحیح و زندگی سالم به جوانان ارائه می‌شود، اضافه کرد: البته لازم است حضور در کلاس‌های مشاوره در دوران عقد و پیش از آن برای جوانان اجباری و الزامی شود تا بخشی از ناهنجاری‌های زندگی مشترک اصلاح شود زیرا معتقدیم ارائه این آموزش‌ها می تواند تا حد زیادی جلوی طلاقها را بگیرد.
مستحسن با اشاره به اجرای طرح ارائه آموزشهای پیش از ازدواج به ۷۵۰ هزار زوج در آستانه ازدواج از سوی وزارت ورزش و جوانان گفت: این طرح خوبی است که از سوی وزارت ورزش و جوانان در حال پیگیری است و امیدواریم بتوانیم در آینده در این طرح مشارکت داشته باشیم.
وی در مورد کاهش آمار ازدواج در میان جوانان نیز تاکید کرد: مجموعه ای از عوامل دست به دست هم داده اما مهمترین عامل خانواده ها هستند که باید جوانان را به سمت ازدواج تشویق کنند. شاید به نوعی هموار کردن موانع ازدواج و کاهش رسم و رسومات دست و پاگیر ادواج بتواند جوانان را به ازدواج سوق دهد. بسیاری از خانواده ها نمی توانند به جوانان اعتماد کنند و آنها را آماده زندگی مشترک کنند.
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب: 2922
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *