800
۰
یادداشت اقتصادی

21نکته صریح و شفاف بر رد برجام مالی یا FATF

شکی نیست که FATF اقدامی در ادامه تعهدات قبلی بر جام (JCPOA) و سناریو اصلی آمریکا برای فشار بر ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران برای بار دوم به پای میز مذاکره است.
برجام
برجام
به گزارش شستون، به نقل از خبرگزاری فارس، شکی نیست که FATF اقدامی در ادامه تعهدات قبلی بر جام (JCPOA)  و سناریو اصلی آمریکا برای فشار بر ایران و حضور جمهوری اسلامی ایران برای بار دوم پای میز مذاکره است. در ذیل با اشاره با ذکر21 نکته صریح و شفاف بر رد FATF ابعاد مختلف سیاسی و امنیتی و دیگر جوانب آن مورد توجه قرارگرفته است:
1- در حالی که آمریکا و اتحادیه اروپا بطور هدفمند زیرساخت‌ تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را حفظ نموده‌اند، تصور اینکه توافق با FATF منجر به حل مبادلات بانکی و معاملاتی جمهوری اسلامی ایران با غرب می‌گردد، ساده اندیشی سیاسی است که منجر به ادامه بازی در زمین دشمن و گشودن راه برای استمرار توطئه‌ها خواهد شد.
2- با بر مَلا شدن نقش مشاور نفوذی ارشد بانکی در توافقات و پخش تصویر آن در کنار مشاور امنیت ملی اوباما در رسانه‌ها، تردیدی باقی نمی‌ماندکه ضرورت لغو توافق بی سر و صدا با  FATFیک ضرورت اجتناب ناپذیر و در جهت مقابله با رد پای نفوذ در توطئه برنامه ریزی شده علیه نظام اسلامی است.
3- شکی نیست که حفظ تحریم ها و الزام ایران به توافق با FATF بازی مشترک آمریکا و غرب برای حضور مجدد ایران به پای میز مذاکره و به زعم اوباما دستیابی به روح برجام برای مهار پیشرفت و قدرت ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. نکته ای که نباید از نظر دور داشت اینکه FATF در سال 2010 پس از قطعنامه 1929 و در جهت اعمال فشار بیشتر بر برنامه هسته ای، جمهوری اسلامی ایران را در لیست سیاه قرار داد. سهل انگاری و غفلت تیم مذاکره کننده در رفع این مانع بزرگ جای تأمل و تأسف دارد.
4- در شرایطی که عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به عنوان پدر تروریسم و عظیم‌ترین منبع تأمین مالی تروریسم در منطقه در لیست سیاه FATF قرار نگرفته‌اند هرگونه‌ تلاش برای پیوستن ایران قدرتمند اسلامی به چنین نهاد دست نشانده‌ای که آمریکا به عنوان بزرگترین مجرم پولشویی در جهان نقش اساسی در مدیریت و برنامه ریزی آن دارد نتیجه‌ای جز ضربه به نظام اسلامی و اقتدار و امنیت ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران بدنبال نخواهد داشت.
5- در حالی که از سال 2001 تاکنون دانیل گلاسر مدیر ارشد خزانه داری آمریکا بطور همزمان مسئولیت یک بخش مرکزی FATF را نیز به عهده داشته و مذاکرات مربوطه با این شخص و تیم وی انجام شده است (خبرگزاری فارس 28/6/95) با توجه به دستگیری جاسوس نفوذی بانکی در مذاکرات تردیدی باقی نمی‌ماند که توطئه‌ای هدفمند و مدیریت شده از آنسوی مرزها علیه نظام اسلامی در شرف تکوین و برنامه ریزی است.
6- اینکه تصور شود که یک نهاد جاسوسی مالی بین الدوّلی که در سال 1989 با اهداف مشخص توسط آمریکا و 6 کشور غربی تأسیس گردیده، در مسیر شفاف سازی و سلامت اقتصادی کشورها گام برخواهد داشت، ناشی از ساده اندیشی سیاسی و ناتوانی در شناخت ماهیت و نیرنگ استکبار جهانی است. بدون شک شفاف سازی فعالیت‌های بانکی بر پایۀ قوانین مصوب داخلی اقدامی لازم و مورد حمایت است، لیکن شفاف سازی با اهرم فشار سازمانهای بین‌المللی که مجری اهداف شیطانی قدرتهای سلطه‌گر و زورگو هستند هیچ ارتباطی به شفافیت اقتصادی نخواهد داشت و متأسفانه این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت محترم حتی سرکشیدن به حسابهای شخصی اشخاص را بارها مورد نکوهش قرار داده بود.
7- FATF یک گروه اقدام مالی تحت سلطه آمریکاست و کشورهای عضو عموماً تحت نفوذ آمریکا هستند، توجیه عضویت با هدف اقدام به مبادلات سالم اطلاعات بانکی به طور دلخواه و دوجانبه بین کشورها، در معادلات پیچیده سیاسی امروز جهانی بدور از هوشمندی سیاست ورزانی است که سکان برنامه ریزی سیاسی و اقتصادی عظیم‌ترین انقلاب ضد سلطه جهان را در دست دارند.
8- تقسیم بندی کشورهای عضو FATF به چهار دسته: کاملاً همراه، تا حدودی همراه و غیر همراه (پر ریسک – لیست سیاه) و تصور اینکه انتخاب نحوه همراهی با طرف ایرانی است، ساده اندیشی محض سیاسی است چرا که آنان در رابطه با ایران قدرتمند اسلامی که خار چشم استکبار است با توجه به اهداف شیطانی از پیش تعیین شده جز به همراهی کامل رضایت نخواهند داد. تجربه زیاده خواهی آمریکا و غرب در برجام می‌بایست آینه عبرت باشد.
9- نظارت FATF بر اجرای قطعنامه‌های فعلی و بعدی شورای امنیت در رابطه با نهادهای تروریستی (که عملاً بصورت گزینشی و در چارچوب اهداف آمریکا و غرب صورت می‌گیرد) این امکان را فراهم می‌سازد که نه تنها با احتمال تصویب قطعنامه‌های بعدی توسط شورای امنیت، بلکه با توجه به تروریست نامیدن حزب اللهِ قهرمان از سوی آمریکا و اروپا و نیز کنوانسیون پارلرمو که در برنامه اقدام، ایران را ملزم به تصویب و اجرای آن نموده‌اند این بار با بهره‌گیری از اهرم FATF عمق استراتژیک قدرت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران هدف توطئه قرار گیرد.
10- نظارت بر اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه 84 نهاد حقوقی و حقیقی مندرج در قطعنامه 2231 شورای امنیت و 178 شخص حقیقی و حقوقی موجود در لیستSDN برجام و امکان دسترسی و کنترل کلیه مبادلات ارزی و ریالی داخلی و خارجی در چارچوب ضوابط FATF، بدون شک جمهوری اسلامی ایران را در شرایطی بسیار سخت و دشوار قرار خواهد داد که حاصل آن رصد معاملات و مبادلات بانکی کشور در تمامی عرصه‌ها اعم از نظامی و غیر نظامی و در یک کلام مهار و کنترل قدرت و پیشرفت ملی و منطقه‌ای جمهوری اسلامی با هدف استحاله نظام اسلامی خواهد بود.
11- تعلیق صوری و موقت اقدامات FATF علیه ایران که در قبال توافق با برنامه اقدام اعلام گردیده است. در حقیقت شرط پذیرش انجام راست آزمایی‌های گسترده برای تعیین میزان پایبندی ایران به الزامات FATF است که در صورت تأیید راست‌آزمایی از سوی FATF اقدامات بعدی آغاز خواهد شد. تردیدی نیست که راست‌آزمایی مالی و بانکی سناریوی توطئه دیگری است علیه ملت ایران که این بار نه از جنس هسته‌ای بلکه از جنس سیاست، اقتصاد و اقتدار که اهدافی به مراتب خطرناک‌تر از برنامه هسته‌ای را تعقیب خواهد کرد.
12- با پذیرش شرایط FATF خلاء نظارت آمریکا و غرب بر اجرای تحریم‌ها علیه ایران کامل و کارگروه اقدام مالی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعنوان دو بازوی نظارتی مالی و هسته‌ای حلقه نظارت یک جانبه بر پایبندی جمهوری اسلامی ایران به اجرای کامل برجام را تکمیل خواهند کرد. این در حالی است که کوچکترین ساختار نظارتی برای پایبندی طرف مقابل به انجام تعهداتش در برجام وجود ندارد و بر همین اساس علی‌رغم پابرجا بودن تحریم‌ها وزرای امورخارجه و انرژی آمریکا با گستاخی تمام اعلام می‌کنند که آمریکا به تمامی تعهداتش حتی فراتر از آن عمل کرده است! اگر تا دیروز فقط آژانس میزان پایبندی ایران را به انجام تعهدات هسته‌ای اعلام می‌کرد. از این پس کارگروه اقدام مالی علاوه بر آژانس میزان پایبندی جمهوری اسلامی ایران به رعایت تحریم‌های ظالمانه را تعیین و آنرا در اختیار آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد قرار خواهد داد.
13- نباید با بکار بردن ادبیات توجیهی و تکراری برجامی از قبیل: اجازه توطئه به طرف مقابل نمی‌دهیم، اجازه نمی‌دهیم کسی از حدودش تخطی کند، در برابر زیاده خواهی خواهیم ایستاد، نمی‌گذاریم ضرری متوجه ملت بشود، هر زمان که خواستیم بر می‌گردیم و... بر اساس خوش بینی و ساده اندیشی سیاسی برجام دیگری به مراتب خطرناک‌تر از برجام هسته‌ای بر ملت ایران تحمیل گردد. در حالی که هنوز برجام در بازی خیانت آمریکا و غرب درگیر است، طرح برجامی دیگر برای خیانتی دیگر از سوی دشمن، ظالم مجدد به مردم و موجب خرسندی دوباره دشمن است.
14- نظر به تحفظ‌پذیر نبودن معاهداتی که مفاد آنها یکسان و بدون پذیرش هرگونه شرط در بین کشورهای عضو اعمال می‌گردد، تصور توافق مشروط با FATF، در حالی که استانداردهای 9+40 موردی آنها ثابت و ملاک اجراء در بین کشورهای عضو است اقدامی با کاربرد داخلی و برخلاف واقعیت‌های جاری است و در حالی که معاهدات بین‌المللی و بین‌الدوّلی به ویژه در حوزه سیاست بصورت گزینشی و در سیطره قدرت‌های سلطه‌گر و بویژه آمریکا و غرب در بین کشورها اجرای می‌شود و عضویت در FATF یقیناً با اعمال توطئه دشمن مواجه است، بدون شک پذیرفتن عوارض عدم عضویت در چنین نهاد بین دوّلی به مراتب کمتر از عواقب خطرناک عضویت در آن است که قدرتهای سلطه‌گر بویژه آمریکا و غرب بطور هدفمند و در جهت اعمال سیاست‌های سلطه‌گرانه خود اقدام به تأسیس آن نموده‌اند.
15- تعهد سیاسی اجرای 41 بندی برنامه اقدام از سوی وزیر اقتصاد با ذکر طبق قانون اساسی (25 /3/95) در حالی که پس از آن تاریخ در بیانیه بوزان کره (4/4/95) و در نامه رئیس FATF (10/4/95) که در موارد متعددی بر اجرای کامل برجام تأکید شده پاسخ صریح وزیر محترم اقتصاد را می طلبد که متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.
16- پذیرش اصلاح مشروط تبصره 2 ماده 1 قانون مبارزه با تأمین مالی تروریسم که افراد، ملت‌ها یا گروهها یا سازمانهای آزادیبخش مبارزه با سلطه، استعمار، اشغال خارجی و نژادپرستی و از این قبیل را استثناء می‌کند اگر چه با قاطعیت در صورت ارجاع به مجلس شورای اسلامی رد خواهد شد لیکن اینکه طرف ایرانی به خود اجازه دهد که پایه‌های پولادین نظام اسلامی را در معرض مذاکره با بیگانگان قرار دهد جای شگفتی و تأسف است.
17- اگر در طول 37 سال گذشته جمهوری اسلامی ایران می‌خواست مصالح و منافع ملی و منطقه‌ای خود را بر اساس خواست قدرتهای سلطه‌گر و در چارچوب قواعد بازی ظالمانه و تحمیلی بین‌المللی به پیش ببرد امروز اثری از عزت، اقتدار و پیشرفت ایران اسلامی در معادلات پیچیده سیاسی جهانی و منطقه‌ای دیده نمی‌شد. کسانی که بر کرسی رفیع سیاسی اقتصادی نظام اسلامی تکیه می‌زنند باید از هوشمندی، شجاعت و توانایی در شأن ملت سلحشور برای حراست از آرمانهای صدها هزار شهید و جانباز و آزاده برای حفظ عزت و اقتدار نظام اسلامی برخوردار باشند.
18- یکی از نگرانی‌های بزرگ آمریکا و بانک‌ها و شرکت‌های اروپایی اطمینان از عدم انتقاع نهادها و اشخاص تحریم شده در لیستSDN آمریکا و قطعنامه 2231 شورای امنیت در مراوده با نهادهای خارج شده از لیست تحریم‌ها است، توافق با FATF این نگرانی اصلی آمریکا و غرب را با کشاندن دامنۀ تحریم‌ها به درون کشور (خودتحریمی) مرتفع خواهد ساخت و این در حالی است که هدف از برجام، رفع تحریم‌های خارجی بود نه گسترش دامنۀ تحریمها به درون کشور. فلذا چنین اقدامی ظلم مضاعف به ملتی است که به تمامی تعهدات خود عمل کرده و پاداش مجدد به پیمان شکنانی است که از انجام تعهدات خود طفره رفته‌اند.
19- دست‌اندرکاران توافق با FATF بر این باورند در صورت توافق نهایی با FATF  ایران از لیست سیاه اقدام متقابل این نهاد خارج شده و با اعلام سلامت اقتصادی کشور امکان معامله و مبادلات بانکی با شرکت‌ها و بانکهای بزرگ اروپایی فراهم می‌گردد لیکن بعلت روحیه خوشبینی و تعامل با دشمن از این واقعیت مهم غافلند در شرایطی که موانع اصلی رفع تحریم‌های آمریکا و غرب همراه با استراتژی توطئه و نیرنگ همچنان به قوت خود باقی است، توافق با FATF  نه تنها هیچ گره‌ای از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران را نخواهد گشود بلکه سناریو داده‌های بدون ستانده مجدداً تکرار خواهد شد.
20- تأسف‌آور است در جایی که مقام معظم رهبری طرح برجام‌های 2 و 3 و ... را مردود دانسته و در خصوص آن هشدار داده اند در کمال تعجب برجام‌های دیگری این بار بدون شماره رخ می‌نمایاند. FATF که برجام‌های مالی و منطقه‌ایی را در تاریکی نیرنگ خود جای داده است، بخشی از اقدامات بی سر و صدایی بود که تا تاریخ 4 تیر ماه 95 (نشست بوزان کره) طی شده است. پس از این تاریخ بود که FATF سر از تاریک‌خانه سیاست بیرون کشید و با علنی شدن آن نقدها، تحلیل‌ها و هشدارهای دلسوزان نظام در دفاع از منافع و مصالح ملی در جهت جلوگیری از خسارت به نظام اسلامی شروع شد.
21- شکی نیست که هدف مشترک آمریکا و غرب از برجام‌ها و ادامه تحریم‌ها و توطئه‌ها و نیرنگ‌ها، نفوذ به استحکامات داخلی نظام، تضعیف قدرت دفاعی ملی و منطقه‌ای، تهی نمودن نظام اسلامی از محتوای انقلابی، تغییر رفتار سیاسی و در یک کلام تهدید نظامی و براندازی جمهوری اسلامی ایران با هدف نهایی ممانعت از شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در منطقه و جهان است.آنچه تاکنون سایه جنگ و تهدید نظامی را از سر ملت ایران کوتاه نموده و ایران اسلامی را در عین ناامنی منطقه به امن‌ترین کشور تبدیل نموده، رهبری هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری، انسجام ملی، قدرت دفاعی بالا و غیر قابل پیش بینی، ارتقاء برد موشکی با دقت نقطه زن به عمق استحکامات دشمن است. بدون شک ایران قدرتمند اسلامی تا محو توطئه‌های دشمن، در مسیر ولایت و انتظار رؤیت خورشید راه عزت و اقتدار و افتخار خود را ادامه خواهد داد.
ابراهیم کارخانه‌ای- نماینده دوره پیشین مجلس
انتهای پیام/م
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 3098
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *