800
۰

کوچکی نژاد: لزوم تذکر رئیس مجلس به روحانی در خصوص عصبانیت ظریف/ نادری:عذرخواهی ظریف را نمی پذیریم/ فولادگر: وزیر امور خارجه با آرامش به انتقادات پاسخ دهد

لبخندهای محمدجوادظریف برای خارجی ها و عصبانیتش برای منتقدانش در داخل کشور، به یکی از سوژه ها در خصوص انتقاد از عملکرد وزارت امورخارجه تبدیل شده است و وی ضمن حضور در جلسه اخیر مجلس، با عصبانیت اظهار داشته که نمایندگان مجلس حق پرسیدن هر سوالی را ندارند!
hdfh
hdfh
به گزارش شستون به نقل از دانا ، لبخند و خنده های محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در طول چند سال اخیر و علی الخصوص در زمان مذاکره با آمریکا و غربی ها و عصبانیت و تندی وی در مجلس شورای اسلامی و در قبال منتقدان برجام، به یکی از سوژه های مهم در دوره پسابرجام تبدیل شده است. در گذشته هم شاهد برخوردهای تند دولت با منتقدین بوده ایم اما ظاهرا هر چه به موسم انتخابات نزدیک تر می شویم آتش تهیه دولت حجم بیشتری به خود می گیرد و در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه ۱۱ مهرماه که با حضور محمدجواد ظریف برگزار شد، شاهد سخنان تند وی در قبال سوالات نمایندگان مجلس بودیم که چنین روحیه ای، با ژست خندان و لبخندهای دیپلماتیک وی سازگار نبود.
در این نشست که اختصاص به سوال نمایندگان از وزیر امور خارجه داشت با حاشیه‌هایی همراه بود.در جریان طرح ۳ سؤال جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد از وزیر امور خارجه درباره علل تنظیم شدن گزارش ۳ ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی در موضوع اجرای مفاد برجام به دور از واقعیت‌ها، تغییر معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه در شرایط حساس منطقه و مخالفت آشکار وزیر خارجه در رسانه‌های غربی با برگزاری نمایشگاه افسانه هولوکاست، محمدجواد ظریف به سئوالات این نماینده پاسخ داد.
وزیر امور خارجه با به حاشیه راندن سئوال اصلی نماینده مشهد مبنی بر علل تنظیم شدن گزارش ۳ ماهه وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی در موضوع اجرای مفاد برجام به دور از واقعیت‌ها این سوال را مطرح کرد که آیا مردم نباید احساس کنند براساس تلاش خودشان و ایثارشان و حضورشان پای صندوق رای توانستند حربه تهدید را ناکارآمد کنند؟
ظریف در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سوال کریمی‌قدوسی درباره علت تغییر امیرعبداللهیان ضمن متهم کردن نماینده سئوال کننده به سیاسی کاری با فرافکنی و فرار رو به جلو بار دیگر اقدامات دولت یازدهم در سیاست خارجی را دستورات رهبری دانست و گفت: متأسفم وزیر خارجه‌ای که موظف است دستورات رهبری را اجرا کند، در صحن علنی مجلس به عنوان زمینه‌ساز تغییر سیاست خارجی در منطقه عنوان می‌شود.
قطع مکرر سخنان کریمی قدوسی توسط علی مطهری
همچنین در هنگام ایراد سئوالات توسط کریمی قدوسی، علی مطهری نائب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی با قطع سخنان نماینده سؤال کننده گفت: آقای کریمی شما باید درباره این ۳ سؤال خود پاسخ دهید. اول درباره گزارش وزارت خارجه که مدعی هستید به دور از واقعیت تنظیم شده است.
وی ادامه داد: دوم علت تغییر معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه که البته این هم یک نوع دخالت در امور اجرایی است.
کریمی‌قدوسی پاسخ داد بنده هم همین‌ها را عرض می‌کنم. آقای ظریف باید مواردی که عنوان کردم در گزارشش ذکر می‌کرد؛ شما که صحبت‌های آقای ظریف را تحمل فرمودید. اینهمه به خانه ملت و نمایندگان توهین کرد شما یک کلمه چیزی نگفتید، اما بنده که بر اساس حق قانونی خود مواردی که ایشان باید در گزارش می‌نوشت بازگو می‌کنم شما مانع سخن من می‌شوید.
واکنش لاریجانی و مطهری به عصبانیت ظریف
علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اظهارات وزیر امور خارجه و جواد کریمی قدوسی گفت: صحبت‌هایی از وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس مطرح شد که شاید تحقیر مجلس و نمایندگان تلقی می‌شود بنابراین کلماتی نباید به کار برده شود که از اقتدار مجلس کاسته شود.
علی لاریجانی رئیس قوه مقننه نیز در مورد زیر سؤال رفتن شأن و منزلت مجلس و برخورد هیئت رئیسه نیز گفت: نباید آقای ظریف در جلسه با نمایندگان مجلس عصبانی می‌شد و باید حرف را با متانت پاسخ داد و هم برای شأن وزارت امور خارجه و هم برای مجلس باید این‌گونه باشد.

آقای ظریف بایستی جایگاه و شان مجلس را رعایت می‎کرد
رامین نور قلی پور چهره سیاسی اصلاح طلب و نماینده مردم کردکوی و ترکمن و بندرگز در مجلس در خصوص برخوردهای توهین آمیز وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس بیان داشت: رفتار آقای ظریف برای بنده به عنوان یک نماینده مجلس و شخصیت حقوقی به هیچ وجه قابل قبول نبود و بنده از وزیر امور خارجه به عنوان شخص اول دیپلماسی و سیاست خارجه کشورمان انتظار این را نداشتم که بتواند در مجلس به این گونه صحبت و از الفاظی استفاده کند که در شان وزیر یک دولت نبوده است، از طرفی به نظر بنده جایگاه نیز برای این گونه صحبت‎ها مناسب نبود.
وی با بیان اینکه آن نماینده سوال کننده تند صحبت نکرد، تاکید نمود: قطعا صحبت‎های آقای ظریف باعث تضعیف جایگاه مجلس شد و رفتار او نیز نبایستی در ارتباط با یک شخص دیگر به این صورت باشد؛ بالاخره آن فرد نیز به عنوان نماینده یک جایگاه حقوقی دارد و شایسته نبود که آقای ظریف به این صورت تند صحبت کند.
قلی پور در پایان تصریح کرد: آقای ظریف قطعا بایستی جایگاه و شان مجلس را رعایت می‎کرد که متاسفانه رعایت نکرد و علی رغم اینکه در انتهای جلسه عذرخواهی کرد بنده این عذرخواهی را وارد نمی‎دانم.

رئیس مجلس در خصوص عصبانیت ظریف به رئیس جمهور تذکر دهد
جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با انتقاد از عصبانیت وزیر امورخارجه در مجلس شورای اسلامی گفت: سوال کردن نمایندگان از وزیر امور خارجه، یک اقدام کاملا قانونی است و باید آقای ظریف با حفظ خونسردی به سوالات نمایندگان پاسخ می دادند.

وی اظهار داشت: آقای ظریف باید حرمت مجلس را نگه می داشت و عصبانیتش را برای نمایندگان مجلس بروز نمی داد و نیاز است که رئیس مجلس، در این خصوص به آقای روحانی تذکر دهند.
کوچکی نژاد در پایان اظهار داشت: متاسفانه حرف های آقای ظریف، رنگ و بوی شعار دارد و به جای محکوم کردن دیگران باید به فکر حل مشکلات کشور باشد.
عذرخواهی ظریف برای ما قابل قبول نیست
شهاب نادری نماینده مردم پاوه در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با انتقاد از رفتار اخیر ظریف در جلسه علنی مجلس اظهار داشت: نمایندگان مجلس حق اظهار نظر در خصوص امور کشور را دارند، چرا که نماینده ملت هستند و نباید که آقای ظریف عصبانیت خود را به مجلس می آوردند و قطعا معذرت خواهی وی هم برای ما قابل قبول نیست.

وی در ادامه با بیان اینکه وزیر امور خارجه نباید به نمایندگان مجلس توهین می کرد، گفت: آقای مطهری در خصوص مدیریت جلسه، عملکرد ضعیفی داشت و نباید اجازه توهین به ظریف می داد.
نماینده مردم پاوه در پایان تصریح کرد: یکی از برنامه های نمایندگان مجلس، فراخوان دوباره ظریف به مجلس است و وی باید به سوالات منتخبان ملت پاسخ دهد.

وزیر امور خارجه باید در پاسخگویی به سوالات با آرامش رفتار کند
حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با اظهار تعجب از رفتار اخیر ظریف در مجلس گفت: برای ما عجیب است که چرا دولتمردان، انتقاد پذیر نیستند.
وی اظهار داشت: سوال کردن حق قانونی و طبیعی نمایندگان مجلس است و باید ظریف نسبت به پاسخگویی به این سوالات با کمال آرامش رفتار می کرد.
چرایی عدم قطع میکروفن ظریف در مجلس
به گزارش «تهران نیوز»، قانون اساسی به نمایندگان مجلس اجازه داده است در هر زمینه‌ای اظهارنظر کنند، یکی از وظایف نمایندگان سوال از وزرا، استیضاح و تحقیق و تفحص است و این در حالی است که ظریف، وزیر امور خارجه در نشست روز یکشنبه خانه ملت گفت که من اجازه نمی‌دهم چنین سوالی را در صحن علنی مطرح کنید.لازم بود که مطهری نایب رئیس مجلس که مدیریت جلسه را برعهده داشت، در همان لحظه اول میکروفن آقای ظریف را قطع می‌کرد و اجازه نمی‌داد آقای ظریف اینگونه در صحن علنی مجلس فریاد بزند اما این اتفاق رخ نداد و به جای آن، شاهد قطع سخنان نماینده سوال کننده بودیم. امیدواریم با تذکرات رئیس مجلس شورای اسلامی به دولت روحانی، در آینده شاهد چنین رفتارهای سخت و خشن دولتمردان در صحن علنی مجلس نباشیم.
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۷
کد مطلب: 3105
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *