800
۰

نقوی: پذیرش تعهدات سیاسی FATF به ضرر ماست/ جمالی: FATF یعنی زمین گیر کردن مقاومت/ ندیمی: FATF به صلاح کشور نیست

بحث الحاق ایران به کارگروه اقدام مالی علیه پولشویی(FATF) از مدتی قبل همزمان با طرح در رسانه های کشور، با ابراز نگرانی‌هایی از سوی فعالان سیاسی روبرو شد. برخی می‌گویند که الحاق ایران به این کارگروه، منافع ملی را به مخاطره می‌اندازد و در مقابل، برخی فعالان اقتصادی و دولتمردان می‌گویند که بدون الحاق به چنین کارگروهها و کنوانسیون‌های بین‌المللی در حوزه اقتصادی، امکان تبادل مالی و تجاری با سایر کشورهای دنیا میسر نخواهد بود.
gfdgdg
gfdgdg
به گزارش شستون به نقل از دانا ، ۱۰ مهرماه،علی مطهری در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که در حاشیه آیین گشایش تشکل اسلامی فرهنگ و سیاست در دانشگاه بین‌المللی امام خمینی در خصوص قرارداد FATF اظهار داشته است که بیشتر قراردادهای این معاهده در قانون اساسی وجود دارد و به نظر می‌رسد اجرای آن مشکلی را در کشور ایجاد نمی‌کند! وی قبلا هم در خصوص اهمیت قرارداد FATF گفته بود:«نگرانی برخی افراد که بسیاری از آن‌ها دلسوز انقلاب هستند درباره اقدامات مورد درخواست گروه ویژه اقدام مالی FATF))در خصوص مبارزه با پول شویی و تامین مالی تروریسم قابل تقدیر است ولی این موضوع جای نگرانی نیست.مطهری مدعی است که مخالفت‌ها با FATF مانند مخالفت با برجام بیشتر سیاسی است و تلاش دارد که که این قرارداد را مثبت ارزیابی کند.
دولت قبل هم به دنبال FATF بود!
چندی قبل بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه مجلس و از همفکران علی لاریجانی در لیست امید در مصاحبه‌ای ادعاهایی مطرح کرد تا به نوعی دولت تدبیر و امید را در خصوص توافق با این گروه مالی تبرئه کند. این عضو لیست امید معتقد است که دولت قبل هم به دنبال FATF بود و دولتمردان سابق شش سال مسئول مذاکرات بودند اما کسی جرات سوال کردن از آنها را نداشت.

به نظر می رسد این اظهار نظر از سوی سخنگوی هیات رئیسه مجلس ناشی از کم اطلاعی وی از موضوع توافق دولت با FATF است. این کم اطلاعی در شرایطی است که وی در جایگاه سخنگوی هیات رئیسه مجلس از جایگاهی برخوردار است که نباید در خصوص مسائل تخصصی و یا مسائلی که اطلاعی از آنها ندارد به راحتی اظهار نظر کند، زیرا ممکن است به عنوان موضع رسمی رئیس و حتی هیات رئیسه مجلس تلقی شود.

مسئله ای که امروز مورد انتقاد کارشناسان و دلسوزان است تحمیلهایی است که این گروه اقدام مالی به دولت کرده و متاسفانه وزیر اقتصاد هم آنها را تایید کرده است! آقای طیب نیا پذیرفته که قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم را اصلاح کند. لذا بهتر است آقای نعمتی در جایگاه سخنگوی هیات رئیسه مجلس در مباحثی که تخصص ندارد اظهار نظر نکند.

قراردادی که برای مردم شفاف سازی نمی شود 
این سوال پیش می آید؛ اگر قرادادFATF بر صلاح مملکت است، پس چرا ابعاد آن برای مردم شفاف سازی نمی شود؟ در منطق این جماعت، هرچه مردم بی‌خبر‌تر باشند، بهتر است! هرچه کمتر چیزی بدانند،کمتر مزاحم دولتمردان زحمتکش می‌شوند و مزاحم کار و تلاش شبانه روزی آنها! به خاطر همین است که اصلا آماری از زحمات خود ارائه نمی‌دهند!یعنی برخلاف همه دولت‌های پیشین،در هفته دولت، به مردم نمی‌گویند برای آنها چه کرده‌اند!

نگاهی به رسانه‌های دولتی که این روزها پر شمار و پر تعداد، به‌دنبال توجیه و تزیین معاهده FATF هستند و نگاهی به اظهارات مقامات و مسئولان دولتی به هر شکل ممکن می‌کوشند این عهدنامه شوم را، زیبا جلوه دهد، گویای طنز تلخی است که باطن دوگانه و غیرصادقانه آنها را به نمایش می‌گذارد! به این معنی که در حالی اکنون تمام قد از FATF حمایت می‌کنند و حاضرند همه چیز مملکت را به بیگانگان نشان دهند که سوزنی حاضر به اجرای همین وضعیت در داخل کشور نیستند! مرور رفتار همین افراد در یک موضوع ساده داخلی، این سخن را اثبات می‌کند.

قرادادFATF به ضرر منافع کشور است
نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با اشاره به قراداد FATF گفت: آقای طیب نیا باید قبل از امضای هر قراردادی، مفاد قرارداد را طی نامه ای از طریق دولت به عنوان لایحه به مجلس می فرستاد تا مجلس به بررسی بپردازد تا نکات مثبت و منفی مشخص و ارزیابی می شد.

نظر افضلی عضو کمیسیون کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با بیان اینکه تفاهم نامه محرمانه FATF به نفع ملت نیست، اظهار داشت: این قرار داد خلاف منافع ملی است و دولتمردان سعی نکنند حقی از ملت تضییع شود.

خودمان،خودمان را تحریم کردیم
محسن جندقی کارشناس رسانه ای حوزه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار سیاسی«تهران نیوز» با بیان اینکه FATF یک خود تحریمی است و آینده اقتصادی ایران را به خطر می اندازد گفت: بانک ملت با ندادن تسهیلات بانکی به قرارگاه خاتم الانبیا خود تحریمی را به معنای واقعی کلمه اجرایی کرده است و بانک سپه هم رقتار مشابهی همچون بانک ملت داشته و انجام مبادلات ارزی را کاملا قطع کرده است.

وی با اشاره به اینکه خود تحریمی بانک‌های داخلی‌ در راستای اجراییات اقدام مشترک مالی بوده است که درصدد برخورد مالی هستند که با نهادهایی که هسته پولشویی و صبغه تروریست دارند، افزود: باید از بانک های داخلی پرسید کدام یک از این موسسات صدا و سیما، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص)، وزارت اطلاعات، سازمان صنایع دفاعی، دانشگاه مالک‌اشتر، گروه صنایع صنام، صنایع شهید صیاد شیرازی، صنایع شهید باقری، باتری‌سازی نیرو، صنایع پارچین و هواپیمایی مرکز تحقیقات و فناوری دفاعی به لطف این توافق محرمانه، مشمول تحریم‌های داخلی شده کدام یک سابقه تروریستی دارند!

FATF می خواهد مانع کمک به نهضت های آزادی بخش شود
محمد جواد جمالی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» گفت: سازمان هایی همچون FATF قصد دارند که با اعمال نفوذ در سیستم مالی کشور، پی به عملیات های مالی محرمانه کشورمان ببرند و مانع کمک های احتمالی ایران به نهضت های آزادی بخش در منطقه که تحریم هم هستند، بشوند و این گونه، آنها را زمین گیر کنند.

FATF مخالف با اصول قانون اساسی است
محمد صالح جوکار عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم نیز در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با اشاره به قرارداد بانکی FATF و مخالف بودن چنین قرادادی با اصول قانون اساسی اظهار داشت: FATF بر خلاف ارزش ها و آرمان های کشور است و قطعا با پذیرش این گونه قراردادها کشور گام به گام به سمت منافع دشمن سوق داده می شود.
وی در پایان خاطر نشان کرد: منطبق کردن مسیر کشور در راستای منافع غرب با امضاء و اجرای قرار داد های اینگونه با شعار پولشویی و مباره با تروریسم می تواند کشور را در دام خطرناکی گرفتار کند که باید هوشیار بود.

هدف دولت، ایجاد فضای دو قطبی در جامعه است
دکتر فریدن عباسی فیزیکدان ایرانی و رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور در گفتگو باخبرنگار سیاسی«تهران نیوز» با انتقاد از برخی اقدامات دولت روحانی ابراز داشت: متاسفانه دولت لجاجت های خاص خود را در برجام، در FATF و IPC هم دارد و از این طریق می خواهد در جامعه قطبی سازی کند.

FATF به صلاح کشور نیست
ایرج ندیمی عضوکمیسیون اقتصادی مجلس نهم در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» در خصوص قراردادFATF گفت: نوع تروریسم از نظر ما با خارجی ها متفاومت است و از نظر امریکایی ها، سپاه پاسداران و گروه های مقاومت اسلامی در لبنان و سوریه جزو گروه های ترویستی هستند در حالی که از نظر ما گروه های تکفیری و داعش که در منطقه دست به کشتار مسلمان می زنند، تروریست هستند و این گروه ها باید تحریم شوند و به همین دلیل، FATF به صلاح کشور نیست.

پذیرش تعهدات سیاسی FATF به ضرر ماست
سید حسین نقوی حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی «تهران نیوز» با بیان اینکه پیوستن ما به FATF یعنی شریک شدن در نظام سلطه، گفت: آمریکا و کشورهای غربی تعریف خاصی از تروریسم دارند و هر کشوری که برخلاف منافع آنهاقدم بردارد، از نظرشان تروریسم است و FATF که در جهت مبارزه با پولشویی و مبارزه با تروریسم تشکیل شده است، به جای اینکه داعش را عضو تروریست ها بداند، دست روی تحریم نهضت های آزادی بخش در منطقه گذاشته است.
وی ادامه داد: توافق با FATF را در جهت منافع ملی کشور نمی‎دانیم و معتقدیم که پذیرش تعهدات سیاسی آن به ضرر ملت ایران است.

چرا دولت روحانی روی قراردادFATF پافشاری می کند؟
به گزارش«تهران نیوز»،هماهنگی هدفمند FATF با لیست سیاه SDN آمریکا در اعمال تحریم‌های خارجی و خودتحریمی علیه نهادهای انقلاب موجودیت نظام اسلامی را نشانه گرفته است؛ چنانکه برخی بانک‌های کشور در مسیر اجرای این توافق، تحریم افراد حقیقی یا حقوقی که ظالمانه مورد تحریم غرب قرار گرفته بودند را در اقدامی عجیب و قابل تامل تحریم کردند؛ در واقع بنفش ها متعهد شده‌ است که هر شخص حقیقی و حقوقی که در قطعنامه‌های سازمان ملل‌، در لیست تحریم قرار دارد، در ساز و کار مالی داخلی هم مورد تحریم قرار دهد و اموال او را مسدود کند.
ابهام بزرگی وجود دارد که تیم همکار حسن روحانی که مجری بی چون و چرای توافق های ذلیلانه و خودتحریمی های حقیرانه است، با چه نیتی و برای رسیدن به چه اهدافی تن به این توافق هایی می دهد که عزت و امنیت ملی را تهدید می کند؟ اگر قرار بود که جمهوری اسلامی ایران نهادهای انقلاب مانند سپاه پاسداران، وزارت دفاع، قرارگاه خاتم الانبیا و … را خود تحریم کند، چه لزومی بر توافق برجام و انجام یک جای همه تعهدات از سوی جمهوری اسلامی ایران بود؟
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۱
کد مطلب: 3111
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *