800
۰
در راستای اقتصاد مقاومتی

درآمد میلیونی از پرورش شتر مرغ+تصاویر

جوان کار افرین دره شهری گفت: همیشه دوست داشتم بدون اقا بالا سر نیازهای اقتصادی و اشتغالزایی خود و خانواده ام را تامین کنم.
شترمرغ
شترمرغ
به گزارش شستون، به نقل از سیمره خبر، "اشتغال " موضوعی که همواره بعنوان یک چالش بزرگ میان جوانان و دولت در کشور ما وجود داشته است.
 
این مسئله مهم که با اقتصاد، ازدواج، فقر و اعتیاد رابطه مستقیمی دارد بعضا دستاویز تبلیغاتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شده و برخی نیز با ادعای رفع این مشکل بر کرسیهای دلخواه خود تکیه زده اند.
 
تحریمهای یک طرفه و ضالمانه بر علیه کشور در سالهای اخیر نیز بر شدت این موضوع افزود و حتی لغو فرمالیته انها نیز نتوانست جوابگوی اشتغال جوانان بیکار و تحصیلکرده کشور باشد.
 
همزمان با اوج اعمال تحریم‌های ظالمانه و بالا گرفتن مشکلات اقتصادی کشور، تحقق اقتصاد مقاومتی با تأکیدات مقام معظم رهبری تنها راه چاره برای مقابله با این مشکلات و حل معضلاتی چون بیکاری جوانان عنوان شد.
 
این روزها که همه در صفحات استخدامی روزنامه ها و رایزنی به دنبال استخدامی در سازمان ها و شرکت ها هستند جوانان دره شهری با درک درست این طرح و وارد شدن در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی تاکنون توانسته‌اند در بخش‌های مختلفی از جمله پرورش ماکیان، ماهی، زنبورعسل ، دامپروری، زراعت و... علاوه بر اینکه خود را از بیکاری و آسیب‌های اجتماعی که آن‌ها را تهدید می‌کنند رها و زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهمکنند
 
"حمید ابراهیمی" جوان دره شهری ساکن روستای قلعه تسمه فارغ یکی از همین کارآفرینان است که فارغ از همه هیاهوهای استخدامی با کمترین امکانات و بدون دریافت تسهیلات برای اولین بار در این شهرستان به پرورش شتر مرغ روی آورده است.
 

وی در مورد ورود خود به بازار کار می گوید: چند سال قبل به دلیل علاقه نداشتن به کار دولتی شغل خود را در یکی از ادارات شهرستان رها کردم و همین موضوع باعث شد تا مدتی بیکاری و فشار اقتصادی را تحمل کنم.
 
ابراهیمی افزود: نبود کار مناسب و باعث شده به سمت کار کشاورزی که بعنوان کار ابا اجدادی مردم دره شهر است بروم ، اما اقتصاد تک قطبی، افزایش قیمتها، نبود بازار مناسب فروش و همچنین وجود دلالها نیز باعث شده بود درامد انچنانی از این راه نیز به دست نیاورم.
 

جوان سیستانی الگوی کاریم شد
ابراهیمی تصریح کرد: برای فرار از مشکلات اقتصادی تصمیم به مهاجرت به تهران گرفتم و دوسال در تهران به کار های فصلی مشغول بودم که باز هم گرهی از مشکلاتم برداشته نشد، تا اینکه بصورت اتفاقی در محل کارم به مطلبی در مورد پرورش شتر مرغ توسط یک جوان سیستانی و درامد خوب ان برخوردم و با توجه به شرایط خوب شهرستان محل سکونتم به بفکر اجرای این طرح افتادم.
 
وی افزود: در اولین اقدام با کمک یکی از دوستانم اطلاعات خوبی در مورد پرورش این پرنده مفید به دست اوردم و با پس انداز ی که داشتم اقدام به خرید 17 قطعه شتر مرغ  با قیمت هر جوجه چهار میلیون ریال کردم تا این طرح را برای اولین بار در سطع شهرستان اجرا کنم.
 
 

 
نا امید نشدم
این جوان کار آفرین در ادامه یادآور شد: در ابتدای کار همه دوستان و آشنایانم معتقد بودند این کار فایده‌ای ندارد نیز من را این کار منصرف می‌کردند اما به دلیل علاقه‌ای که به کار تولیدی داشتم به خدا توکل کردم و کار را شروع کردم.
 
وی افزود: کی از مشکلات پرورش این پرنده مفید و درامد زا ، فضای پرورشی ان بود که با مشورت و کمک خانواده 700 متر زمین از حیاط خانواده و محل نگهداری احشام به این موضوع اختصاص دادم که هم اکنون این پرندگان پرواری در حال رشد هستند.
 
ابراهیمی خاطرنشان کرد:برای اجرای این طرح نیز تا کنون سه نفر اشتغالزایی مستقیم داشته ام که با بهره برداری از آن 15 نفر از مزایای این طرح برخوردار خواهند شد.
 
وی افزود:  پرورش هر شتر مرغ تا نه ماهگی مبلغ 9 میلیون ریال هزینه دارد که بعد از پروار با فروش گوشت، چرم، تخم شتر مرغ، پر و پوکه آن میتوان تا سه برابر هزینه خود سود دهی داشته باشیم.
 
کمبود فضا و عدم مصرف گوشت شتر مرغ در شهرستان مشکل اصلی این طرح
 
وی با بیان اینکه نبود فضای کافی بای پرورش نیز از دیگر مشکلات این طرح است، افزود: شتر مرغ به دلیل مقاومت در برابر بیماریها تلفات و مرگ و میر آن نزدیک به صفر است اما برای پروار شدن و تولید گوشت بیشتر نیازمند فضای گسترده تر می باشد.
 

این تولید کننده تصریح کرد: اگر دولت تسهیلات کم سود در اختیار ما قرار دهد این مزرعه را تا 200 قطعه توسعه می دهیم که علاوه بر اشتغالزایی مناسب از مهاجرت روستائیان به شهر نیز جلوگیری می شود.
 
وی نبود بازار خرید را دیگر مشکل این طرح عنوان کرد و افزود:با توجه به پایین بودن کلسترول و چربی گوشت شتر مرغ متاسفانه مصرف آن هنوز در میان مردم شهرستان جا نیفتاده و خریدار این نوع گوشت استانهای همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند.
 

 
صدا و سیما و مطبوعات به کمک تولید بیایند
ابراهیمی عقیده دارد این کار نیازمند فرهنگ سازی و تبلیغات رسانه ای از طریق فضای مجازی، مطبوعات و صدا و سیما است.
 
این جوان دره شهری فقط به پرورش شتر مرغ بسنده نکرده بلکه با کمک یکی از دوستان 120 کلونی پرورش زنبور عسل نیز با اشتغالزایی چهار نفرراه اندازی کرده است.
 
آقا بالاسر نمی خواهم
 
ابراهیمی میگوید: کار برای من همچون تفریح می ماند، علاقه من به کار کردن باعث شده جدا از نبود اقا بالا سر که کارکردن برای من موجب نشاط و سرزندگی شود.

 
وی در توصیه به جوانان بیکار گفت: جوانان بدانند با حداقل امکانات و پول می‌توانند کسب و کار موفقی راه بیاندازند و سودآوری معقولی داشته باشند؛، پول و امکانات به تنهایی تولید و سودآوری را به دنبال نخواهد داشت این افراد هستند که باید از خودشان مایه بگذارند و نتیجه آن را ببینند.
 

 
این جوان تولید کننده در مورد عقیده دارد شهرستان دره شهر در بخش کشاورزی، دام و طیور و صنعت و معدن زمینه های فراوانی برای ایجاد اشتغال دارد به عنوان مثال اگر چند جوان با یکدیگر شرکت تعاونی تشکیل دهند می توانند با استفاده از تسهیلات بانکی شغل های خرد و زودبازده ایجاد کنند.
 
ابراهیمی خار نشان کرد: متاسفانه بسیاری از جوانان امروزی تنها به پشت میز نشینی و کار برای دستگاههای دولتی فکر می کنند و از آنجایی که دولت هم بر اساس ضوابط و مقررات می تواند در حد محدودی نیرو جذب کند در نتیجه تعداد زیاتدی بیکار می مانند.
 
مدیر اداره ترویج جهاد کشاورزی دره شهر: از کارآفرینان شهرستان حمایت می شود
 
حسین شریفی مقدم مسئول اداره ترویج جهاد کشاورزی دره شهر در مورد اجای اینگونه طرح ها به خبرنگار سیمره خبر گفت:  این شهرستا به دلیل موقعیت مناسب جغرافیایی، زمینهای حاصلخیز و اب کافی بستر مناسبی برای پیشبرد اهداف اقتصاد مقاومتی را دارا است.
 

وی اظهار کرد: هر چند جوانان زیادی در حال تولید در این شهرستان هستند اما مشکل اصلی روی اوردن مردم به محصولات تک قطبی کشاورزی مانند خیار است که به دلیل وجود دلال و اشباع شدن بازار کشاورزان سوددهی بالایی ندارند.
 
شریفی افزود: برای پیشبرد روند توسعه پایدار خود باید از تکیه بر تولید تک محصولی خارج شده و توسعه چند وجهی با حرکت در حوزه های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی و دامداری را در پیش بگیرد.
 
این مسئول با اشاره به اینکه با بررسی شرایط موجود، توسعه مشاغل کشاورزی محور مانند پرورش زنبور عسل، زیر مجموعه های شیلات، پرورش دام سبک و سنگین و منابع طبیعی از مهمترین ظرفیت های اشتغالزایی دردره شهر به شمار می روند خاطر نشان کرد: تحقق اهداف مطلوب در این زمینه به برنامه ریزی های دقیق، مشارکت جدی بخش خصوصی و تعاونی ها و حمایت مستمر دولت نیاز دارد.
 
وی با تاکید بر حمایت از اولین طرح شتر مرغ در شهرستان گفت: جوانان دره شهری با وارد شدن در عرصه تحقق اقتصاد مقاومتی تاکنون میتواند علاوه بر اینکه خود را از بیکاری و آسیب‌های اجتماعی رها شوند زمینه اشتغال دیگران را نیز فراهم  کنند.
 
پایان پیام/
پنجشنبه ۶ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۴
کد مطلب: 3481
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *