800
۰

صادرات سیب زمینی، مرهم درد کشاورزان

کارشناسان معتقدند صادرات و فرآوری محصولات کشاورزی مرهم درد بی برنامگی ها در بحث کشت محصولات مختلف است.
سیب زمینی
سیب زمینی
به گزارش شستون؛ رحیم نیازی رئیس هئیت مدیره انجمن سیب زمینی کاران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: براساس آمار وزارت جهاد کشاورزی سطح زیر کشت این محصول در مقایسه با سال گذشته 15 الی 20 درصد کاهش یافته است.
  وی افزود: میزان تولید به سبب برخی عوامل از قبیل گرمای هوا وکاهش در آمد کشاورزان در اثر نرخ پایین خرید این محصول تقلیل یافته است.   نیازی با بیان اینکه قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی برای کشاورز 800 تومان تمام می شود،ادامه داد: این درحالی است که هر کیلو سیب زمینی درجه یک 550 تا 600 تومان از کشاورز خریداری می شود که این امر بیانگر زیان است.   رئیس هئیت مدیره انجمن سیب زمینی کاران در خصوص روند صادرات این محصول نیز اظهار کرد: در حال حاضر روند صادرات به کندی پیش می رود، از این رو ساماندهی مشوق های صادراتی می تواندگامی در راستای حل مشکلات این بخش باشد.
    کشاورزان مازاد تولید نکنند   عباس کشاورز معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به تولید 5 میلیون و 300 هزارتن سیب زمینی در سال جاری بیان کرد: سال گذشته 624 هزارتن سیب زمینی به بازارهای هدف صادر شد و کماکان برنامه هایی برای صادرات و حمایت از کشاورزان در حال اجرا است.
  معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به آنکه سیب زمینی یک کالای سنگین است لذا صادرات آن به نقاط دور دست صرفه اقتصادی ندارد از این رو  به برخی کشورها همچون جمهوری آذربایجان، همسایگان شمالی، عراق، اقلیم کردستان و تا حدودی به افغانستان صادر انجام می شود.   معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه تابستان و اوایل پاییز بهترین فصل برای صادرات سیب زمینی است، تصریح کرد: صادرات سیب زمینی بهتر است در فصولی اتفاق بیفتد که کشورهای منطقه با کمبود این محصول مواجه باشند.
کشاورز ادامه داد: سیب زمینی قابلیت نگهداری بالایی ندارد از این رو به تمامی کشاورزان توصیه می کنیم با رعایت برنامه کشت از مازاد تولید جلوگیری کنند.
        چه عواملی دسترنج کشاورزان را به یغما برد؟      راهکار اساسی در جهت صادرات اندیشیده شود   راضی نوری عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،، بیان کرد: سال گذشته امحای سیب زمینی یکی از اقدامات نسنجیده وزارت جهاد کشاورزی بود چرا که الگوی کشت برای این محصول رعایت نشده بود.   وی افزود: با توجه به آنکه سیب زمینی قابلیت نگه داری بالایی ندارد لازم است که با تجهیز محل نگه داری پایداری محصول را افزایش دهیم ضمن آنکه تمهیداتی را برای بازارهای صادراتی بیندیشیم.   نوری تصریح کرد: معتقدیم که امنیت غذایی کشور باید با اتکا به محصولات کشاورزی داخلی تامین شود از این رو باید تولید محصولات کشاورزی را طبق برنامه اساسی پیش بریم.         انتهای پیام/
شنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب: 3639
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *