800
۰

اعتراف چاووش اوغلو بر غیر ضروری بودن حضور ترکیه در بعیشقه / هشدار العبادی درباره درگیری با ارتش ترکیه

در حالی که بارها مقامات عراقی حضور نظامیان ترکیه در این کشور را به هر بهانه ای موجبات ایجاد زمینه برای تجزیه عراق دانسته اند چاووش اوغلو بر ادامه حضور نظامیان ترکیه در عراق تاکید می کند در عین حال عنوان می کند که ما به تمامیت ارضی عراق پایبند هستیم.
hgrehs
hgrehs
به گزارش شستون؛ در حالی که بارها مقامات عراقی حضور نظامیان ترکیه در این کشور را به هر بهانه ای موجبات ایجاد زمینه برای تجزیه عراق دانسته اند چاووش اوغلو بر ادامه حضور نظامیان ترکیه در عراق تاکید می کند در عین حال عنوان می کند که ما به تمامیت ارضی عراق پایبند هستیم.
 
 «مولود چاووش اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه طی سخنانی در قطر در پاسخ به اظهارات محمدجواد ظریف مبنی بر آمادگی ایران برای میانجیگری میان آنکارا و بغداد، گفت: «در مورد موضوع بعشیقه ما با نقش سازنده همه موافقیم. عراق کشور برادر و همسایه ماست. مردم عراق هم برادر ما هستند. اگر ایران هم نقش سازنده‌ای در این زمینه داشته باشد، خرسند می‌شویم، زیرا این کشور نیز هم همسایه ماست.»
 
«چاووش اوغلو» درباره نظامیان مستقر در اردوگاه بعشیقه عراق، گفت: «موضوع این اردوگاه باعث ایجاد یک تنش غیرضروری شده و ما برای رفع آن از راه دیپلماتیک تلاش می‌کنیم.»
 
وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «عراق و سوریه همسایگان ما هستند و در حل مشکلات آن‌ها تلاش می‌کنیم. هدف تشکیل اردوگاه بعشیقه نیز آموزش به نیروهای محلی برای مبارزه با داعش بود، اما اکنون دیگر غیرضروری است.»
 
وی ادامه داد: «دولت عراق بیش از دیگران نسبت به اهمیتی که ما برای تمامیت ارضی و استقلال این کشور قائل هستیم واقف است. ما خواهان ادامه روابط خوب با تمامی همسایگان خود بوده و گام‌های مثبتی هم در این زمینه خواهیم برداشت.»
 
بعد از اظهارات تند مقامات تُرک در خصوص اجازه ندادن حکومت عراق برای شرکت کردن ترکیه در عملیات پاکسازی موصل از گروه تروریستی داعش، تنش بین دو کشور به شدت افزایش یافت.
 
ترکیه که با بهانه قرار دادن سنی مذهب‌‌ها و ترکمن‌‌ها و علی رغم مخالفت مقامات عراقی به حضور نظامی در خاک این کشور ادامه می دهد، قصد دارد نیروهای خود را در خاک این کشور تقویت کند.
 
همچنین تُرک‌‌ها مخالف آزادسازی شهر تلعفر توسط شبه نظامیان حشد الشعبی هستند و احتمال آسیب دیدن ترکمنان شهر تلعفر را بهانه‌ای برای حمله به عراق قرار داده‌‌اند.
 
ترکیه تانک‌‌ها و دیگر خودروهای زرهی و سنگین خود را به مرز عراق آورده و به دنبال بهانه‌‌ای می‌‌باشد تا این نیروها را وارد کشور عراق کند.
 
 حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق گفت: هرگونه حمله نیروهای ترکیه به عراق، منجر به فروپاشی ترکیه خواهد شد.
 
وی طی سخنانی در یک نشست خبری با اشاره به احتمال بی‌احتیاطی ترکیه در این زمینه، گفت: امیدواریم که ترکیه این بی‌احتیاطی را انجام ندهد.
 
العبادی گفت: ما خواهان جنگ با ترکیه نیستیم، اما اگر آنها جنگ را می‌خواهند، ما آماده‌ هستیم.
 
نخست‌وزیر عراق ضمن استقبال از هرگونه میانجیگری بین کشورش و ترکیه گفت: ایران در این زمینه میانجیگری نکرده است.
 
شبکه ان‌تی‌وی ترکیه روز گذشته اعلام کرد که ارتش این کشور تانکها و خودروهای زرهی را در شهر سیلونی واقع در استان شرناق در جنوب شرق ترکیه در مرزهای مشترک با عراق مستقر کرده است.
 
رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه پیش از این گفته بود که قصد دارد حضور نظامی خود در مرز با عراق را افزایش دهد.
 
گروه حشد الشعبی نیز با انتشار مطلبی از حساب رسمی توئیتری خود، خاطر نشان کرد: "در صورتی که ترکیه وارد سنجار شود، گروه حشد الشعبی از تمامیت ارضی عراق دفاع خواهد کرد."
 
با توجه به این که حکومت ترکیه هیچ احترامی به حق حاکمیت و تمامیت ارضی کشور عراق قائل نیست، احتمال وارد کردن نیروهای تقویتی این کشور به داخل خاک عراق به بهانه دفاع از ترکمن‌‌ها و سنی مذهب‌‌ها دور از انتظار نمی‌‌باشد.
منبع: دانا
دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 3674
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *