800
۰

هشدار دربارۀ خطر تحریف اقتصاد مقاومتی توسط دولت/ اقتصاد نفتی، تضعیف تولید ملی و تداوم اقتصاد لیبرالی مهمترین انحرافات از مفهوم اقتصاد مقاومتی است

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: تحریف مفهوم اقتصاد مقاومتی، تضعیف تولید ملی، افزایش شکنندگی اقتصادی و تحریف فرهنگ اقتصادی از اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی دولت است.
rehe
rehe
به گزارش شستون؛ حجت‌الله عبدالملکی در همایش اقتصاد مقاومتی که در حسینیه ثارالله یاسوج برگزار شد با بیان این که مسئله اصلی آمریکا با انقلاب اسلامی دعوا بر سر تمدن‌سازی است، اظهار داشت: جهان استکبار به ریاست آمریکا درگیر یک رویارویی عمیق و مبنایی با اسلام است، البته نه اسلامی بی خاصیت و بی موضع، بلکه اسلام تمدن‌ساز و آرمان انقلاب اسلامی ایران تمدن نوین اسلامی است.
وی افزود: اقتصاد مقاومتی علاوه بر فلج کردن ماشین جنگ اقتصادی آمریکا و غرب، الگوی دقیق برای به فعلیت رساندن ظرفیت‌های فوق العاده اقتصادی ایران اسلامی است، ظرفیت هایی که معتقدم عنایتی ویژه از سوی خداوند متعال برای مردم ایران است.
عبدالملکی به عملکرد دولت در اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: اقدامات مثبت دولت شامل برخی برنامه‌های جاری و برنامه‌های خاص و اقدامات منفی شامل انحراف از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و ضدیت اقدامات با مقوله اقتصاد مقاومتی است.
وی ابلاغ سیاست‌های کلی معاون اول ریاست جمهوری توسط رئیس جمهور، آغاز کار شورای اقتصاد مقاومتی دولت و جمع بندی برنامه‌های دستگاه های اجرایی را از جمله برنامه‌های خاص و در زمرۀ عملکرد مثبت دولت در اقتصاد مقاومتی برشمرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) به ارزیابی برنامه‌های دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: رهبری با عدم رضایت از دولت در این زمینه، دستور تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را صادر کردند.
وی ابراز داشت: متاسفانه برخی مسئولان هنوز معنای اقتصاد مقاومتی را براساس تحلیل خود تعبیر می‌کنند، اما این سیاست به آن معناست که اقتصاد در برابر هجمه‌های خارجی و تحریم ها مقاوم باشد.
عبدالملکی با بیان این که ضدیت برخی برنامه ها با سیاست های اقتصاد مقاومتی یکی از اشکالات این برنامه ها است افزود: کلی بودن برخی از پروژه ها، عدم اجرای بسیاری از برنامه های مناسب، طرح ریزی صوری برخی از پروژه ها برای عدم اجرا به نحوی است که برخی از برنامه ها شروع نشده اند و برخی از دستگاه ها هم حاضر به ارائه گزارش نیستند.
وی در ادامه به اقدامات منفی دولت در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان داشت: تأکید بر فروش بیشتر نفت خام و در نتیجه وابستگی روز افزون کشور به در آمدهای نفتی، بزرگ نمایی تحریم ها در برنامه ها، تأکید بیش از حد اندازه روی منابع سرمایه خارجی از جمله اقدامات منفی دولت در اقتصاد مقاومتی است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: نگارش برنامه ها با پیش فرض رفع تحریم ها، تأکید مطلق بر آزاد سازی نرخ قیمت ها، غفلت از موضوع شفاف سازی و مبارزه با فساد، تعارض برخی از پروژه ها با سیاست های کلان اقتصادی و بی توجهی به مقاوم سازی اقتصاد و مسئله تهدیدها از جمله برنامه هایی منفی دولت است.
وی بیان کرد: تحریف مفهوم اقتصاد مقاومتی، تضعیف تولید ملی، افزایش شکنندگی اقتصادی و تحریف فرهنگ اقتصادی از اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی دولت است.
عبدالملکی واردات بیش از اندازه کالا و خدمات، واگذاری فعالیت های پیمانکاری به شرکت های خارجی با وجود توان داخلی نفت و گاز و کترینگ قطارها، تشویق مصرف کالاهای خارجی، معطل گذاشتن ظرفیت های تولیدی به امید مذاکرات و سرمایه گذاری خارجی را ازموارد مهم تضعیف تولید ملی توسط دولت بیان کرد.
وی بزرگنمایی تحریم ها و ربط دادن همه مشکلات و بحران ها به تحریم ها را یکی از محورهای افزایش شکنندگی اقتصاد ملی عنوان کرد و گفت: الگوی جدید قراردادهای خارجی، افزایش وابستگی به غربی ها و وابستگی کشور به فروش نفت خام به خصوص به غرب از دیگر عوامل شکنندگی اقتصاد ملی هستند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) یکی دیگر از اقدامات ضد اقتصاد مقاومتی دولت را تخریب فرهنگ اقتصادی دانست و افزود: القاء فرهنگ ما نمی توانیم، بی ظرفیتی در المپیک، تخریب کشور با یک بمب و آبگوشت بزباش از مهمترین عواملی هستند که اقتصاد را نابود و انگیزه نخبگان را له می کند.
وی با اشاره به اینکه تفاخر برخی از مسئولان به مصرف کالاهای لوکس خارجی یکی از مهمترین عوامل تخریب فرهنگ اقتصادی است خاطر نشان کرد: بیش از ۷ هزار واحد تولیدی در کشور تعطیل هستند.
عبدالملکی با بیان این که یکی از تولید کنندگان کالاهای لوکس آلمان گفته بود که ورود کالاهای لوکس به اقتصاد ایران اهمیتش از برداشتن دیوار برلین بالاتر است، یادآور شد: ارائه مجوز واردات برخی از کالاهای لوکس در فرهنگ مهاجم از دیگر موادری است که فرهنگ اقتصادی را تخریب می کند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پایان اقتصاد مقاومتی را یک ابراز سیاسی برای دولت دانست و گفت: مؤلفه های این برنامه تعامل با غرب و آمریکا گرایی است و دغدغه اصلی دولت اقتصاد نیست.
 
منبع: دانا
سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 3845
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *