800
۰

الگوگیری دانشجویان لبنانی از ساختار بسیج دانشجویی/جذب بیشتر دانشجو برای جبران هزینه‌هاست

رئیس بسیج دانشجویی استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر دغدغه اصلی، جذب تعداد بیشتر دانشجو برای جبران هزینه‌هاست، گفت: تا هنگامی که دغدغه اصلی مسئولان دانشگاه، موضوعات علمی نباشد فضای دانشگاه‌ها به یک فضای مولّد علمی تبدیل نمی‌شود.
grege
grege
به گزارش شستون-، بسیج دانشجویی در دانشگاه‌ها یکی از نهادهایی است که به فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد، تشکلی که در مراحل مختلف پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین حرکت رو به جلوی آن نقش مؤثری داشته و همواره به عنوان یکی از تشکل‌های انقلابی در دانشگاه‌ها فعالیت داشته است.
برای آشنایی بیشتر با اهداف و برنامه‌های سازمان بسیج دانشجویی استان اصفهان بر آن شدیم تا به مناسبت 2 آذر روز تشکیل بسیج دانشجویی به فرمان امام خمینی (ره)، با رضا غفوری رئیس ناحیه بسیج دانشجویی استان اصفهان به صحبت بنشینیم.
رئیس بسیج دانشجویی استان اصفهان با حضور در دفتر خبرگزاری تسنیم در اصفهان به سئوالات خبرنگاران این خبرگزاری با محوریت رسالت بسیج دانشجویی، الگوسازی شهدای دانشجو برای دانشجویان امروز و برنامه‌های آموزشی، تربیتی، علمی و پژوهشی بسیج دانشجویی استان اصفهان پاسخ داد. در ادامه متن این گفت‌و‌گو را می‌خوانید: 
تسنیم:دانشجویان استان اصفهان در مراحل مختلف پیروزی انقلاب اسلامی ایفای نقش داشتند، پیرامون رسالت بسیج دانشجویی و هدف از تشکیل آن صحبت کنید.
غفوری: بسیج دانشجویی تنها تشکلی است که به دستور حضرت امام راحل تشکیل شده و زاییده راهبرد، تفکر و کلام ایشان به عنوان معمار انقلاب اسلامی است، فرمان تشکیل بسیج دانشجویی و طلبه در 2 آذر سال 1367 صادر شد.
در پیام تاریخی حضرت امام(ره)، رسالت‌ها، اهداف و آرمان‌های بسیج دانشجویی و طلبه به صورت شفاف بیان ‌شد، البته در آن زمان و در دهه 70 که مراکز بسیج دانشجویی در استان‌ها شکل گرفت، شاید خیلی‌ها پیام امام خمینی(ره) را هر چند قبول داشتند اما باور نداشتند شاید خیلی آرمانی بود چراکه امام راحل در این پیام می‌فرمایند: عزیزان بسیجی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، به فکر تشکیل حکومت جهانی اسلام و بسیج جهان اسلام باشند.
بر اساس این نگاه آرمانی و عرفانی حضرت امام(ره) باید تمام کشورهای دنیا دارای تفکر بسیجی شوند و با توجه به شرایط روز شاید این نگاه آرمانی بود، اما با گذشت یکی دو دهه، اتفاقاتی در جهان افتاد چراکه حکومت‌های دیکتاتوری سرنگون شدند و بیداری اسلامی در کشورهای عربی شکل گرفت و روز به روز علت شکل گیری بسیج دانشجویی و فرمان حضرت امام خمینی(ره) شفاف تر ‌شد.
تسنیم: بسیج دانشجویی در استان اصفهان از چه زمانی فعالیت خود را آغاز کرد؟ 
غفوری: بسیج دانشجویی استان اصفهان از سال‌های 1374 و 1375 در دانشگاه‌های استان تشکیل شد و در حال حاضر در بیش از 140 مرکز دانشگاهی، دفتر بسیج دانشجویی فعال است و برنامه‌های سازمان بسیج دانشجویی در آن دنبال می‌شود، در استان اصفهان بیش از 150 مرکز دانشگاهی وجود دارد که با توجه به تعداد دانشجویان برخی از مراکز، امکان تأسیس دفتر بسیج دانشجویی وجود ندارد. 
الگوگیری دانشجویان لبنانی از ساختار بسیج دانشجویی
2 سال گذشته، اتوبوسی از دانشجویان دانشگاه بیروت وارد ایران شد و قرار بود که با حضور در استان‌‌های مختلف با فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی تشکل‌ها به ویژه بسیج دانشجویی آشنا شوند و بسیج دانشجویی استان اصفهان به مدت 2 روز، میزبان این گروه بودیم، دانشجویان لبنانی از دانشگاه‌های مرکز استان بازدید کردند و با ساختار تشکل‌های دانشجویی آشنا شدند تا با الگوگیری از این تشکل‌ها، این مدل را در کشورهای خود پیاده کنند.

اربعین حسینی، فرصتی برای ارتباط دانشجویان ایرانی و خارجی
تسنیم: آیا برای الگودهی به دانشجویان سایر کشورها، از ظرفیت اربعین استفاده می‌کنید؟
غفوری: نخستین اقدامی که در این رابطه انجام شده این است که 2 سال پیش، نخستین ارتباط گیری با دانشجویان عراقی به صورت محدود انجام شد البته به دلیل عدم شناخت و تعامل زبانی کافی، این ارتباط محدود بود. در حال حاضر تعدادی دانشجوی لبنانی، سوری و یمنی در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان مشغول تحصیل هستند و بسیج دانشجویی به صورت کاملاً خودجوش توسط بچه‌های دانشگاه ارتباط لازم صورت گرفته است.
از سوی دیگر با توجه به اینکه رژیم آل سعود اجازه نداد تا شیعیان ایران در مراسم حج ابراهیمی شرکت کنند، مراسم برائت از مشرکان توسط بسیج دانشجویی به صورت رسمی در بین الحرمین کربلا برگزار شد که 3 دستگاه اتوبوس از دانشجویان دانشگاه‌های استان اصفهان به مناسب دعای عرفه به کربلا اعزام شدند و یکی از دانشجویان اصفهانی در مراسم برائت از مشرکان سخنرانی کرد، در حقیقت در این مراسم نخستین ارتباط گیری با دانشجویان خارج از کشور انجام شد؛ دانشجویان عراقی نیز استقبال خوبی داشتند، البته این نکته را بگویم که نگاه دانشجویان خارجی به دانشگاه‌های کشور نگاه مثبتی است. 
هر چند بعضی از دانشجویان ایرانی تصور می‌کنند که همه دانشگاه‌های اروپایی، سطح بالایی از نظر علمی دارند، نگاه دانشجویان منطقه به دانشجویان ایرانی نگاه خوبی است و دانشجویان ایران را دانشجویانی با سواد محسوب می‌کنند، همچنین در پیاده روی ویژه مراسم اربعین حسینی برای امسال از مسیر نجف تا کربلا قرار است در بعضی از موکب‌ها تعامل بین دانشجویان اصفهانی و دانشجویان خارجی برقرار شود. 
برگزاری کنگره شهدای دانشجو در دانشگاه صنعتی اصفهان
تسنیم:با توجه به اینکه استان اصفهان شهدای شاخص دانشجو همانند شهید حسن غازی دارد که در رشته داروسازی تحصیل کرده بود، آیا اقدامی برای الگوسازی شهدای دانشجو برای دانشجویان امروز انجام شده است؟
غفوری: البته صادقانه باید بگویم که در خور شأن شهدا هیچ کاری انجام نداده‌ایم، البته جلسات متعددی برای معرفی شهدای دانشجو به نسل جدید به ویژه دانشجویان گرفته شده و گنجینه شهدا در حال تهیه است.
شاید برای دانشجوی امروزی، شهید حاج حسین خرازی خیلی قابل لمس نباشد هر چند که خیلی‌ها بر سر مزار ایشان رفته و بهره معنوی می‌گیرند اما شاید دانشجویان نتوانند ارتباطی با شهدای دانشجو برقرار کنند، این خیلی مهم است که به یک دانشجو گفته شود: این کلاس همان کلاسی است که شهید نیلفروش زاده نشسته و تحصیل کرده و رشته‌اش همان رشته‌ای است که تو در حال تحصیل  هستی، او کارهای مختلفی را انجام داده است، این اتفاق کلید نخورده اما در حال کار هستیم.
در گذشته، منبع خاصی برای معرفی شهدای دانشجو جمع آوری نشده بود و تنها به تعدادی عکس، وصیت نامه و وسایل شخصی شهید اکتفا شده بود، حتی خاطرات شهدای دانشجو به صورت هدف‌مند و موضوعی تدوین نشده بود، به همین دلیل از 2 سال پیش تاکنون تعدادی از دانشجویان چه بسیجی و چه غیربسیجی به عنوان خادم‌الشهدا به دنبال جمع‌آوری گنجینه شهدا هستند که دبیری این کار با بسیج دانشجویی استان اصفهان است البته رؤسای دانشگاه‌ها نیز حمایت می‌کنند. 
پیوند دانشجویان امروز با دانشجویان دوران دفاع مقدس
تسنیم:آیا بسیج دانشجویی برای معرفی شهدای دانشجو از ظرفیت برگزاری یادواره‌ها و کنگره شهدای دانشجوی استان اصفهان بهره‌گیری دارد؟
غفوری: کنگره شهدای دانشجوی استان اصفهان با این نگاه که دانشجوی دانشگاه صنعتی در زمان جنگ تحمیلی به عنوان نخبه علمی چه کارهایی را انجام داده است، امسال در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار می‌شود، برای مثال به دنبال این هستیم که دانشجویان امروز دانشگاه صنعتی دریابند که پل غدیر که در دوران دفاع مقدس با تکنولوژی خاص و ویژه ساخته شد، فرآیند طراحی، ساخت و اجرای آن به چه شکل بوده و کدام یک از دانشجویان دانشگاه صنعتی در مراحل اجرای آن دخالت داشتند، قصد داریم پیوندی میان دانشجویان امروز و دوران دفاع مقدس ایجاد کنیم و شاید بتوان اینگونه نتیجه گرفت که شأن مردم ایران این خودروی ملی نیست، دانشجوی سال 1362 توانست پلی با تکنولوژی بالا بسازد و دشمنان را انگشت به دهان کرد، قطعاً دانشجوی دانشگاه صنعتی خودرویی با کیفیت تر می‌تواند طراحی کند. 
تسنیم: چقدر بر روی تولید آثار و شناساندن شهدای دانشجو کار شده است؟
غفوری: یادواره شهدای گمنام، مدافع حرم و شهدای دانشگاه، در هر یک از دانشگاه‌ها در طول سال برگزار می‌شود و یک سری برنامه‌های فرهنگی برای ارتباط و انس با شهدا و الگوگیری از آنان در نظر گرفته می‌شود اما هدف از برگزاری کنگره شهدا این است که شهدا به معنای واقعی به دانشجویان معرفی شود. 
ممکن است در برگزاری یادواره شهدا، افرادی که وظیفه برگزاری یادواره را بر عهده دارند، خود از محتوای یادواره استفاده نکنند، اما در کنگره شهدا قرار است به مدت چند روز، خروجی و دستاوردهای یادواره‌ها و فعالیت‌های انجام شده در کنگره به نمایش گذاشته شود.
برای برگزاری کنگره شهدای دانشجو بیش از یک سال فعالیت شده و دبیرخانه کنگره شهدا، پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی و معاونت فرهنگی دانشگاه‌های صنعتی، اصفهان، علوم پزشکی، هنر و آزاد برای برگزاری آن فعالیت دارند، البته کارهای تحقیقاتی به صورت علمی توسط پژوهشکده شهید اعتباری دانشگاه صنعتی در حال انجام است.
در حال حاضر بیش از 200 دانشجو برای تولید محتوا کنگره و مباحث تحقیقاتی در حال کار هستند و با روش کار شهدا آشنا می‌شوند، البته در اجرای کار به این نتیجه رسیده‌ایم که هیئت علمی دانشگاه صنعتی باید بر این موضوع که ارتباط اساتید با دانشجویان در دوران دفاع مقدس چگونه بود کار شود، در حال حاضر این ارتباط الان قطع شده، به نظر بنده در یادواره‌ شهدا، نقش اساتید و رؤسای دانشگاه‌ها یا سخنرانی است یا نهایتاً ردیف نخست بنشینند که قرار شد اعضاء هیئت علمی دانشگاه صنعتی در قالب تخصصی به نقش هیئت علمی دانشگاه صنعتی بپردازند. 
تسنیم:این برنامه، نخستین کنگره شهدای دانشجوی استان اصفهان است؟
غفوری: نه، سومین سال برگزاری این کنگره است البته برگزاری این کنگره در کشور سابقه ندارد و قرار است امسال، دومین کنگره شهدای دانشجوی کشور برگزار شود، سال نخست کنگره شهدای دانشجو با هدف تولید محتوا و ساخت مستند و چاپ کتاب و سال دوم با هدف وحدت و محور تشکل‌های دانشجویی به صورت مخاطب محور برگزار شد، امسال نیز با پیگیری اهداف سال قبل، برگزاری کنگره شهدای دانشجو، محصول محور می‌شود و توانمندی‌های دانشجوی دهه 50 و 60 با دانشجویی دهه 70 و رسیدن به اعتماد به نفس واقعی و توجه به توان درونی برگزار می‌شود.
تسنیم: حلقه‌های صالحین چند سالی است که در اقشار مختلف بسیج تشکیل می‌شود، این حلقه‌های در بسیج دانشجویی چگونه و در مورد چه موضوعاتی تشکیل می‌شود؟
غفوری: حلقه‌های تربیتی صالحین با شکل شمایل دانشجویی و متناسب با شرایط دانشگاه‌ها تشکیل می‌شود، دانشجویان دور یکدیگر با هدف ایجاد ارتباط و دوستی در محل کلاس، دانشگاه و یا محل‌هایی تفریحی همچون کوه برگزار می‌شود.
موضوعات و محورهای مورد بحث در این حلقه‌های صرفاً ابلاغی نیست بلکه حلقه‌ها در هر دانشگاه با شرایطی که دارد در موضوعات مختلفی تشکیل می‌شود، البته محورهای محبت و تبعیت از امام حاضر، دشمن شناسی، کارگاه‌های مهارتی، تشکیلاتی و ارتقاء تحصیلی از جمله محورهای تشکیل حلقه‌های صالحین است، البته ممکن است درصد موفقیت در حلقه‌ها متفاوت باشد.  
تسنیم: چقدر توانستید دانشجویانی که با تفکر متفاوت از تفکر بسیجی هستند، را به این حلقه‌ها جذب کنید؟
غفوری: علتی که موضوع مهارتی و ارتقاء تحصیلی برای حلقه‌های صالحین در نظر گرفته شده این است که دانشجویان با تفکرات متفاوت، جذب شوند البته جذب آنان به روش ارتباط گیری و تعامل سرگروه‌ها بستگی دارد، میزان جذب در در سطح دانشگاه نمره خوبی را به خود اختصاص نمی‌دهد اما این موضوع در خوابگاه به واسطه اوقات فراغت دانشجویان، نمره خوبی دارد.
همکاری رؤسای دانشگاه‌ها با بسیج دانشجویی
تسنیم:همکاری رؤسای دانشگاه‌ها با بسیج دانشجویی و نگاه آنان به فعالیت‌های بسیج چگونه است؟ آیا دانشگاه‌ها ردیف بودجه خاصی برای بسیج دارند؟
غفوری: بسیج دانشجویی برنامه‌های فرهنگی را در دانشگاه‌ها برگزار می‌کند، البته بسیاری از این برنامه‌ها به عهده دانشگاه‌ها است و اجرای این برنامه‌ها در ردیف برنامه‌های فرهنگی قرار دارد همانند برگزاری اردوهای راهیان نور که در دولت‌های مختلف با ذائقه متفاوت کمرنگ و پررنگ شده اما هیچگاه حذف نشده است. از سوی دیگر اگر رئیس دانشگاه یک مدیر اجرایی قوی باشد و قصد داشته باشد فضای فرهنگی دانشگاه فضای خوبی باشد قطعاً کمک می‌کند تا برنامه‌های بسیج دانشجویی به خوبی انجام شود معمولاً رؤسای دانشگاه‌ها همکاری دارند.
قرارگاه شهید علم الهدی به واسطه تعامل و همکاری بسیج دانشجویی با دانشگاه‌ها در تهران به ریاست وزیر علوم و جانشینی سردار فضلی جانشین رئیس سازمان بسیج مستضعفین و به دبیری سازمان بسیج دانشجویی تشکیل شده، این قرارگاه، اعزام راهیان نور و برنامه‌های فرهنگی دانشگاه‌ها و اخیراً زیارت عتبات و ارتباطات گیری با دانشجویان جهان اسلام را دنبال می‌کند. 
این قرارگاه در استان به ریاست رئیس دانشگاه اصفهان به عنوان دانشگاه مادر استان اصفهان و دبیری بسیج دانشجویی استان تشکیل شده و حمایت کلامی خوبی صورت گرفته، حتی مطرح شده که برنامه‌های فرهنگی بسیج دانشجویی می‌تواند دغدغه یک ترم رؤسای دانشگاه‌ها را برطرف کند و قرار است که در برگزاری اردوهای راهیان نور دانشجویی از توان دانشگاه‌ها استفاده شود.
 
توانمندی علمی در پژوهشکده‌های بسیج دانشجویی
تسنیم:رهبر معظم انقلاب اسلامی به ویژه در سخنرانی‌های اخیر خودشان، بر تقویت شتاب حرکت علمی کشور تأکید داشتند، آیا بسیج دانشجویی در این زمینه فعالیتی دارد و به دانشجویان کمک علمی می‌کند؟
 این موضوع یکی از موضوعاتی است که قالب ساختاری و مأموریتی به شکل شفاف ندارد و ورود بسیج دانشجویی به این عرصه به واسطه وظیفه انقلابی است، موضوعات آموزشی، پژوهشی و ارتقاء تحصیلی، وظیفه دانشگاه‌ها است و شرایط آن باید فراهم شود.
البته معتقد هستیم که دانشجویان بسیجی و حتی همه دانشجویان باید ارتقاء تحصیلی داشته باشند و از کلاس‌های بسیج دانشجویی استفاده کنند، یکی از چالش‌های موجود این است که دانشگاه‌هایی که هزینه دریافت می‌کنند، کلاس‌های فوق برنامه آن‌ها، پرهزینه است، در بعضی از دانشگاه‌ها که برگزاری کلاس آموزشی به عنوان یک نیاز احساس ‌شد، کلاس‌ها توسط بسیج دانشجویی برگزار شد که با استقبال دانشجویان و کاهش یک سومی هزینه‌ها همراه بود چراکه بسیج هزینه دریافت نمی‌کرد. 
موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، فعالیت پژوهشکده‌های دانشگاه‌های صنعتی، صنعتی مالک اشتر و اصفهان که توان علمی بالایی دارند، این پژوهشکده‌ها می‌توانند با ارتباط گیری با شرکت‌های دانش بنیان و صنعت، نیازهایی را دریافت کنند تا به ایجاد توانمندی دانشجویان، کادرسازی و تولید محصول منجر شود. 
در حال حاضر پژوهشکده دانشگاه صنعتی سفارش از صنعت گرفته هر چند که به واسطه رکود، اینگونه سفارشات کاهش یافته است، اعضاء این پژوهشکده‌ها از دانشجویان بسیجی هستند و در عرصه‌های مختلف وزارت نفت، صنایع دفاعی، بهره‌وری انرژی و غیره تولیداتی را داشته‌اند، از سوی دیگر دانشجویانی که در این پژوهشکده‌ها فعالیت دارند، به توانمندی ‌‌رسیده و دیگر طعم تلخ بیکاری را پس از فارغ التحصیلی نمی‌چشند. این پژوهشکده‌ها در حوزه‌ها و موضوعات تست سایش، تست لوله‌ها و مخازن نفتی، عرصه‌های دفاعی، طب سنتی و زالو درمانی به صورت تخصصی فعالیت دارند.
جبران هزینه‌ها، دغدغه رؤسای دانشگاه‌ها
تسنیم: در حال حاضر، فضای دانشگاه‌های استان اصفهان را یک فضای مولد علمی می‌دانید؟
غفوری: تا هنگامی که دغدغه اصلی مسئولان دانشگاه، موضوعات علمی نباشد فضای دانشگاه‌ها به یک فضای مولد علمی تبدیل نمی‌شود، در حال حاضر دغدغه اصلی، جذب تعداد بیشتر دانشجو برای جبران هزینه‌ها است، همچنین دخالت برخی از مجموعه‌های سیاسی و احزاب و ورود آن‌ها به دانشگاه، وقت دانشجو را تلف کرده و او را به سمت اهداف احزاب سوق می‌دهد نه به سمتی که دانشجو، تحلیل سیاسی پیدا کند.
تسنیم: احساس می‌شود برخی از تشکل‌ها همچون برخی از انجمن‌های اسلامی، به دنبال مباحث سیاسی هستند، آیا این اقدامات به ضرر فضای علمی دانشگاه‌ها نیست؟ آیا برنامه‌ای برای مقابله با این موضوع دارید؟
غفوری: ما قائل به اقدام متقابل نیستیم، ما معتقد هستیم که باید اطلاعات و آگاهی صادقانه و شفاف به دانشجو برسد، نباید در دانشگاه تک صدایی وجود داشته باشد بلکه تضارب افکار و اندیشه‌ها صورت پذیرد، باید فکرها بیان شود اما لازم است تا این تضارب افکار به اینکه دست یابی دانشجو به تحلیل سیاسی صحیح سوق یابد و واقعیت‌ها را بداند نه اینکه یک عده سخنران بازنشسته و بیکار که 20 سال است حرف‌های تکراری می‌زنند و سخنرانی‌ها دیکته شده را مطرح کنند.
مشاهده می‌کنید لیست سخنران‌ها ارائه می‌شود و هر دانشگاه با هر شرایطی می‌تواند به سخنران دلخواه تماس بگیرد و مهم نیست که چه تعداد نفر در این جلسه شرکت می‌کنند، برای آن‌ها مهم نیست که آیا جلسه آنان به هم می‌خورد یا خیر، تنها موضوعی که برای آنان اهمیت دارد این است که مأموریتی که دارند یعنی ارائه اطلاعات غلط به مخاطب را انجام دهند، این اقدامات به قدرت تفکر و تحلیل دانشجو کمکی نکرده و نشاط سیاسی در دانشگاه‌ها ایجاد نمی‌کند.
دانشجو باید حرف خود را بزند نه اینکه یک سخنران از یک حزب خاص حرف بزند و پرسش و پاسخی نباشد، برگزار نکردن پرسش و پاسخ توسط سخنران به دلیل عدم سواد سخنران و یا عدم جسارت در پاسخگویی اوست به همین دلیل، تلاش می‌کنند که اینگونه جلسات پرسش و پاسخ نداشته باشد.
تسنیم:آیا بسیج دانشجویی هم لیست سخنران به دانشجویان ارائه می‌دهد؟
غفوری: دانشجویان خودشان تصمیم می‌گیرند که چه کسی را دعوت کنند و خود دانشجویان در داخل هر دانشگاه، لیست‌هایی را تدوین کردند و این لیست‌ها ابلاغی نیست. 
تسنیم:بعضی از تشکل‌های دانشجویی به صورت جدی در صدد هستند تا به چهره سازی برخی از افراد در دانشگاه‌ها بپردازند، برای اینکه این موضوع تأثیر منفی بر فضای دانشگاه نداشته باشد، راهکاری دارید؟
غفوری: راهکار این است که مبانی فکری این افراد با مبانی فکری اساتیدی همچون شهید بهشتی و مطهری در حوزه مبانی نظام اسلامی تبیین شود، البته می‌طلبد که دانشجویان اهل مطالعه باشند و سستی را کنار بگذارند، البته ما هم، محتوای دسته بندی شده به دانشجویان ارائه می‌کنیم.  اگر دانشجویان این چهره‌ها و مبانی فکری آنان را بشناسند بدون شک این موضوعات، تأثیر منفی بر فضای دانشگاه‌ها ندارد.
تسنیم: آیا بسیج دانشجویی در برگزاری اردوهای طرح ولایت و خط امام(ره) به اهداف خود از جمله تربیت دانشجویان هم طراز انقلاب اسلامی دست پیدا کرده است؟
غفوری: "تربیت نیروی هم طراز انقلاب اسلامی" فرآیندی نیاز دارد لازم است در ابتدا آموزش‌هایی ارائه شود و گفتمانی که قرار است یک نیروی هم طراز انقلاب اسلامی را تربیت کند، تبیین شود، پس از ارائه آموزش‌ها بر روی گفتمان سازی کار شود و فرد مورد نظر برای توانمندشدن در مسیر یک فرهنگ سازی قرار گیرد، فرهنگی که نیروی هم طراز انقلاب اسلامی را توانمند می‌کند، برای اینکه بخواهیم نیروی هم طراز انقلاب اسلامی تربیت کنیم لازم است دانشجو در دانشگاه و شهر خود، نقش آفرین باشد که این نیازمند توانمندی است که در یک فضای فرهنگی کسب می‌کند.
بسیج دانشجویی استان اصفهان در طرح ولایت، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهد تا پس از آن دانشجویان به مطالعه پرداخته و آموزش‌های فراگرفته شده را در دانشگاه‌های خود به گفتمان تبدیل کنند، پس از این مرحله، گفتمان تبدیل به فرهنگی می‌شود که افراد در این فرهنگ توانمندی لازم را برای نقش آفرینی در سطح جامعه کسب کرده و خروجی آن، تربیت نیروی هم طراز انقلاب اسلامی است.
ما در بخش آموزش موفق بوده‌ایم و در حوزه گفتمان سازی در 3 محور تبعیت از امام و عدم تبعیت از دشمن که مفهوم جهاد کبیر را در خود دارد، روحیه انقلابی در دانشگاه و گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی فعالیت داریم.
گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی با کنارگذاشتن ظروف پلاستیکی
برای نخستین بار در اجرای طرح ولایت اعلام کردیم که همه باید به همراه خود لیوان بیاورند، این کار برای خانم‌ها کار آسانی است اما برای آقایان تقریباً کار دشواری است، از سوی دیگر از ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف استفاده نکردیم، در آخرین روز برگزاری دوره به دانشجویان اعلام کردیم که با استفاده از لیوان شخصی و عدم استفاده از ظروف پلاستیکی، 6 میلیون تومان صرفه جویی اقتصادی شد.
توجه داشته باشید که مواد خام برای ساخت ظروف یک بار مصرف، از خارج کشور وارد می‌شود و محیط زیست را آلوده می‌کند. همچنین برای اینکه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی گسترش یابد دفترچه و خودکار اهدایی ما به دانشجویان، از حنس ایرانی بود، بنابراین تلاش شد تا در این دوره چند روزه، گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی محقق شود.
منبع: تسنیم
سه شنبه ۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 3956
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *