پیشگیری از خسارت، عامل کشتار پلنگ توران

14 آذر 1395 ساعت 8:45

دو معضل کمبود نیروی محیط بان و عدم پرداخت خسارات ناشی از حیات وحش گریبان زیستگاههای حیات وحش کشور را فشرده بی آنکه سازمان محیط زیست گامی برای رفع آنها بردارد و یا دستکم به عنوان تنها متولی حیات وحش کاستیها در مسیر رفع آنها را با صدایی رسا فریاد بزند.


به گزارش شستون، لاشه یک ماده پلنگ بالغ که توسط شلیک گلوله از پای در آمده بود در منطقه حفاظت شده توران کشف شد. 
عباسعلی دامنگیر، رئیس اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان با اعلام این خبر می‌گوید: بعدازظهر ‌پنجشنبه یازدهم آذر‌ محیطبانان اداره پارک ملی توران بر اساس گزارش مردمی به محلی اعزام شدند که لاشه یک قلاده پلنگ ماده بالغ در نزدیکی لاشه یک قوچ وحشی شکار شده در دامنه شمالی کوه پیغمبر واقع در زمان‌آباد خارتوران دیده شده بود. مشاهدات و بررسی‌های اولیه سن این پلنگ را سه سال تخمین زده کارشناسی حکایت از کشته شدن این پلنگ پس از شکار و تغذیه از لاشه شکار شده یک رأس قوچ وحشی دارد و از آنجا که این زیستگاه در مراتع مشاع روستا واقع شده گمانه‌زنیها بر دست داشتن یکی از افراد بومی در این تخلف دلالت داشته و از انگیزه ‌فرد ضارب اطلاعی در دست نیست. گزارش این واقعه به مقام قضایی تسلیم و ضارب یا ضاربان بر اساس شواهد موجود در صحنه جرم تحت پیگرد قضایی قرار گرفته‌اند.
دامنگیر با بیان اینکه روستای زمان‌آباد در شرق پناهگاه حیات وحش توران در مجاورت ارتفاعات موسوم به کوه پیغمبر به عنوان یکی از بهترین زیستگاههای مجموعه ذخیره‌گاه زیست کره توران واقع و معیشت غالب مردم این روستا وابسته به دامداری سنتی است، می‌گوید: در گذشته چند فقره خسارت پلنگ به دامهای اهلی گزارش شده بود لکن به دلیل کمبود شدید اعتبارات در این بخش غرامتی به آسیب دیدگان پرداخت نشد. البته باید توجه داشت که خسارات وارده از سوی حیات وحش به دامها و تأسیسات انسانی ناشی از تجاوز انسان به حریم زندگی و زیستگاه حیات وحش است نه تجاوز وحوش به سکونتگاههای انسانی.
وی عامل اصلی این قبیل خسارات به حیات وحش را فقدان منابع مالی برای آموزش و تنویر افکار عمومی جوامع بومی و نیز کاهش شدید منابع لازم برای جبران خسارات وارده از سوی حیات وحش به روستائیان دانسته و از خسارت دیدگانی که تاکنون موفق به دریافت غرامت خود نشده‌اند، پوزش می‌طلبد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان ابراز امیدواری می‌کند در سال جاری و سالهای آتی با ارتقای نگاه مثبت مسئولان اقتصادی کشور به موضوع محیط زیست و افزایش اختصاص اعتبار به این بخش شاهد پیشگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده باشیم.
اما گفته‌های دامنگیر مبنی بر اینکه کمبود منابع مالی سازمان حفاظت محیط زیست برای پرداخت خسارات وارده از سوی حیات وحش به دامداران، یکی از مهم‌ترین عوامل این حوادث ناگوار است، شبهاتی را در خصوص مانور رسانه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با بیمه شدن پلنگ ایرانی و خسارات ناشی از آن پیش کشید. چرا که بنا بود به دنبال امضای تفاهمنامه بیمه جامع پلنگ ایرانی در آغاز سال جاری در حضور رییس سازمان محیط زیست و نماینده سازمان ملل متحد، شرکت سهامی بیمه "ما"، پرداخت کلیه خسارات وارده توسط پلنگ را متقبل شده و به کاهش آمار کشتار پلنگ توسط دامدارانی منجر شود که یا به تلافی خسارات وارده توسط پلنگ در گذشته و یا به منظور پیشگیری از خسارات احتمالی در آینده، با استفاده از طعمه مسموم و یا اسلحه، مرگی ناگوار را برای این گونه ارزشمند و در خطر انقراض رقم می زنند.

این در حالی است که بهرامعلی ظاهری، معاون اداره کل حفاظت محیط زیست استان سمنان در این‌باره به خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم می‌گوید: بیش از سه سال است هیچ مبلغی بابت خسارات وارده از سوی حیات وحش آسیب رسان به مزارع، باغات و دام‌ها پرداخت نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طی 9 ماهی که از امضای تفاهم نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی می گذرد، خساراتی از سوی پلنگ در سطح استان مشاهده شده یا خیر می‌گوید: از آغاز سال جاری حدود 4 مورد خسارت ناشی از پلنگ را به سازمان حفاظت محیط زیست گزارش داده و فرم‌های مربوط به پرداخت خسارت را ارسال کرده‌ایم اما تا‌کنون هیچ کدام از این خسارات توسط سازمان یا بیمه پرداخت نشده است.
ظاهری همچنین در پاسخ به این سوال که چرا آمار کشتار گونه‌هایی ارزشمند و نار حیات وحش مانند یوز و پلنگ در استان سمنان بالاست، می‌گوید: مطابق با نرم جهانی برای حفاظت از هر دو الی سه هزار هکتار از مناطق تحت مدیریت، یک محیط بان در حال فعالیت است در حالی که در استان سمنان به ازای هر 20 هزار هکتار یک محیط بان مشغول به کار است. آن هم به صورت شیفتی.
جملات کوتاه ساده و کوتاه ظاهری، حکایت از وجود دو معضل کمبود نیروی محیط بان و عدم پرداخت خسارات ناشی از حیات وحش در استان سمنان دارد. معضلاتی که در کنار تصادفات جاده‌ای گریبان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های حیات‌وحش کشور را فشرده بی آنکه سازمان حفاظت محیط زیست، گامی برای رفع آنها برداشته و یا دستکم، به عنوان تنها متولی حیات‌وحش این سرزمین، کاستی‌ها در مسیر رفع آنها را با صدایی رسا فریاد بزند.

به گزارش خبرگزای تسنیم، در منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران، که میزبان بیشترین تعداد از اندک بازماندگان یوزپلنگ آسیای در سطح کشور است، طی یک سال گذشته، دو مورد کشتار یوزپلنگ به دست انسان، یک مورد مرگ یوزپلنگ بر اثر تصادف، یک مورد کشتار پلنگ و دو مورد کشتار خرس قهوه‌ای گزارش شده است.
مجموعه منطقه حفاظت شد‌ه، پارک ملی و پناهگاه حیات وحش توران به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره توران شناخته شده. زیست کره توران، که آفریقای ایران لقب گرفته با مساحت 1470640 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است و بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به شمار می‌آید.
 
منبع: تسنیم


کد مطلب: 4146

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/4146/پیشگیری-خسارت-عامل-کشتار-پلنگ-توران

شستون
  https://shastoon.ir