800
۰
به بهانه پخش «معمای شاه»؛

فرح ديبا كه بود؟

فرح دیبا که ساغر عزیزی در «معمای شاه» ایفای نقش و روایت زندگی او را به عهده دارد، متولد 22 مهر 1317 در تبریز است.
فرح
فرح
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم.  
 
گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

سومین و آخرین همسر محمدرضا شاه پهلوی؛ فرح دیبا جزو افرادی است که به واسطه جایگاهش منصب‌ها و دخل و تصرف های بسیاری را در عرصه های گوناگون داشت.

فرح دیبا که ساغر عزیزی در «معمای شاه» ایفای نقش وی  و روایت زندگی او را به عهده دارد، متولد 22 مهر 1317 در تبریز است.

وی پس از تحصیلات ابتدایی در مدرسه ایتالیایی‌ها، ژاندارک و دبیرستان رازی تهران ادامه تحصیل داد و پس از آن به فرانسه  رفت و تحصیلاتش را در رشته معماری ادامه داد.


*ازدواج با محمدرضا شاه پهلوی
 
فرح دیبا در سال ۱۳۳۸ با شاهزاده شهناز پهلوی و اردشیر زاهدی دختر و داماد محمدرضا شاه پهلوی آشنا شد. آن دو او را برای ازدواج به شاه که در سال ۱۳۳۶ از ثریا جدا شده بود، معرفی کردند و این معرفی در ۲۹ آذر ۱۳۳8 منجر به ازدواج  شد.

این وصلت با تولد فرزند پسر آنها رضا محکم تر  شد و به تدریج قدرت فرح نیز گسترش یافت.

فرح دیبا مسئولیت‌های گوناگونی را در دفتر مخصوصش عهده‌دار شد. مسئوليت بخش آموزش و پرورش، بخش بهداشت و درمان، بخش رفاه اجتماعی و بخش فرهنگ و هنر از جمله فعالیت های وی بودند.

فرح در طی اقداماتش مراکز و نهادهای گوناگونی را راه اندازی کرد که از بین آن ها می توان به سازمان ملی فولکلور ایران، تالار رودکی، انجمن ملی روابط فرهنگی با هدف ایجاد پیوند فرهنگی و هنری در میان ملت‌ها و نیز شناساندن فرهنگ و هنر جهانی، سازمان جشن هنر شیراز و ... اشاره کرد.

علاوه بر این ها فرح در حوزه های آموزشی و بهداشتی  نیز اقداماتی چون انجمن ملی حمایت کودکان، کنگره پزشکی ایران، جمعیت ملی مبارزه با سرطان، دانشگاه فرح پهلوی، آموزشگاه نابینایان رضا پهلوی، شورای عالی آموزش و پرورش، فرهنگستان علوم ایران و... را در پرونده خود دارد.


تاجگذاری فرح ديبا
 
همزمان با نزدیک شدن ارتباط فرح با محمدرضا، شاه طی اضافه کردن یک بند به قانون برای خود حق انتخاب نایب را تعیین کرد و به همین وسیله فرح را به عنوان نايت سلطنت منصوب کرد و بعد هم در چهارم آبان 1346 طی مراسمی آیین تاجگذاری را به طور مفصلی جا آورد.


سرانجام فرح ديبا  

فرح ۳ فرزند دیگر به نام‌های فرحناز، علیرضا و لیلا به دنیا آورد.

یک ماه قبل از انقلاب ۱۳۵۷ و با اوج گیری اعتراضات مردمی، وی همراه همسرش، شاه، ایران را به طرف مصر ترک کرد و در ادامه پس از اوج گیری شعارهای مردمی و سفر به کشورهای اردن، آمریکا و پاناما، سرانجام به مصر بازگشت و در مصر، نظاره گر مرگ محمدرضا پهلوی بود.



انتهاي پيام/
دوشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۵
کد مطلب: 4309
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *