800
۰

حال و هوای بازار در آستانه بلندترین شب سال/ سفره شب یلدای مردم چقدر رنگین است؟

بازار اقلام اساسی از یکی دو هفته گذشته رونق خاصی گرفته و هرچه به شب یلدا نزدیک می شویم تب و تاب بیشتری می گیرد.
ی
ی
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  هرساله ایرانیان در بلندترین شب سال رسم بر این دارند تا دورهم جمع شوند و شب نشینی داشته باشند و سفره های خود را با مواد خوراکی خاصی از جمله انار ، هندوانه ، آجیل و خشکبار و سبزی پلو و ماهی مزین کنند.

بر این اساس بازار این اقلام اساسی از یکی دو هفته گذشته رونق خاصی گرفته و هرچه به شب یلدا نزدیک می شویم تب و تاب بیشتری می گیرد و با وجود اینکه مسئولان تاکید ویژه ای بر تنظیم بازار دارند در برخی موارد گرانی غیر مجاز هم در سطح بازار دیده می شود که باید از سوی نهادهای نظارتی با آن برخورد شود.

یکی از خوراکی های مخصوص این شب تنقلات و آجیل است که امسال شاهد نوسانات قیمتی در این بخش هستیم و رئیس اتحادیه خشکبار و آجیل فروشان دلیل آن را اینطور عنوان می کند: وزارت کشاورزی مجوز واردات برخی از محصولات خشکباری مانند بادام هندی که در داخل تولید نمی شود یا فندوق را که به دلیل سرمازدگی پارسال، تولیدش کاهش پیدا کرده است را نمی‌دهد و همین موضوعات عاملی برای افزایش قیمت این نوع خشکبار در بازار شده است بطوری که این اقلام از 30 تا 60 درصد گران‌تر شده‌اند.

محمد ارزانی ممقانی به خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با توجه به افزایش تقاضای نسبی در بازار افزایش 10 الی 15 درصدی قیمت منطقی است که براین اساس اتاق اصناف با همکاری اتحادیه در نظر دارد تا فروش فوق العاده به مناسبت این شب را در برخی واحد های صنفی اجرا نماید تا باعث به حداقل رسیدن تخلف سودجویان شود. 

رمضان رویین‌تن مدیرکل دفتر میوه‌های سردسیری و خشک وزارت جهاد کشاورزی نیز در این باره اظهار داشت: در کشور حدود یک میلیون و 185 هزار تن انواع محصولات خشکباری تولید شده که سال گذشته بالغ بر 400 هزار تن از آن به ارزش 2.2میلیارد دلار به بیش از 170کشور جهان صادر شد؛ بنابراین هیچ کمبودی برای هیچ یک از محصولات خشکباری نداریم.

بر اساس گزارش میدانی از سطح بازار هم اکنون نرخ هر کیلو آجیل مخلوط درجه یک 40 تا 50 هزار تومان،مغز آجیل شیری 50 تا 75 هزار تومان،فندق 32 تا 40 هزار تومان،پسته 35 تا 75 هزار تومان،مغز بادام زمینی ایرانی 17 تا 22 هزار تومان و مغز بادام زمینی خارجی 9 تا 12 هزار تومان است.

همچنین هر کیلو کشمش 12 هزار تومان ، هر کیلو تخمه کدو گوشتی از 19 تا 24 هزار تومان،تخمه ژاپنی 10 تا 20 هزار تومان و نخودچی 7 تا 18 هزار تومان در بازار به فروش می رسد.

بر اساس این گزارش و به گفته حسین مهاجران رئیس اتحادیه میوه و سبزی،بازار میوه هایی همچون انار و هندوانه هم که یک پای ثابت سفره شب یلدا هستند ،نوسان خاصی ندارد.

در حال حاضر نرخ هر کیلو هندوانه میناب در میادین 600 تا 800 تومان است؛ نرخ هر کیلو انار درجه یک 4 هزار و 500 تا 5 هزا رتومان،خرمالو کندی 5 هزار و 500 تا 6هزار تومان ، خرمالو شمال 2 تا 3 هزار تومان و ازگیل 6 تا 8 هزار و 500 تومان است.

گفتنی است اکثر مردم در این شب  بر پایه رسم دیرینه خود غذای مخصوص سبزی پلو و ماهی را تهیه و میل می کنند؛ بازار فروش ماهی که در بیشتر فصول سال تعادل دارد و افزایش قیمت چندانی در آن دیده نمی شود طی چند روز گذشته یک تکانی خورده است که براین اساس مهدی یوسف خانی رئیس اتحادیه میوه و سبزی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای خرید ماهی پیش بینی می شود  از ابتدای هفته جاری قیمت انواع ماهی در بازار 5 درصد افزایش یابد.

یوسف خانی ادامه داد: با توجه به شروع مجالس و مراسم به مناسبت مبعث پیامبر و شب یلدا احتمال افزایش 200 تومانی قیمت نیز در بازار وجود دارد.

بر پایه این گزارش در حال حاضر نرخ هر کیلو شیر جنوب 32 هزار تومان، شیر نیزه ای 14 هزار تومان،تیلاپیا وارداتی 19 هزار تومان،حلواسیاه 24 هزار تومان،هامور19 هزار تومان، آزاد دزفول 12 هزار تومان،قزل سالمون 16 هزار تومان و سالمون 40 هزار تومان است.

همچنین گفتنی است هر کیلو سبزی خوردن و سبزی جور(پلو،آش،قورمه) به قیمت هزار و 500 تا 2 هزار تومان به فروش می رسد.

بر پایه این گزارش به گفته علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان، بازار انواع شیرینی و شکلات که پایه همه مراسم شادی محسوب می شود امسال ثبات دارد و افزایش قیمتی به مناسبت شب یلدا صورت نگرفته است.

وی با اشاره به نزدیکی شب یلدا و افزایش تقاضا برای خرید شیرینی گفت: تمامی قنادی ها آمادگی لازم برای تامین نیاز این شب را دارند.

لازم به ذکر است در حال حاضر هر کیلو شیرینی تر 15 هزار تومان، گل محمدی 12 هزار تومان، کیک یزدی 9 هزار تومان، زبان، پاپیون و برنجی نیز  12 هزار و 500 تومان به فروش می رسد.
 
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 4403
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *