800
۰

توزیع نامتوازن بودجه شهرداری ها در کشور/ بیش از 50درصد درآمد شهرداری ها به ساخت و ساز اختصاص دارد

قائم مقام ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشوربا اشاره به توزیع نامتوازن بودجه شهرداری ها در کشور گفت: 60 هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری های کشور از 200 هزار تومان درشهرهای مرزی تا 3 میلیون برای هر نفر در کلانشهرهایی چون تهران و مشهد به صورتی نامتوازن توزیع شده است.
rhehsrh
rhehsrh
به گزارش شستون، خلیل راحتی، قائم مقام رئیس سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه 30.-40 سال برای دست یابی به سیتمی مناسب برای رسیدن به شهر ایده آل زمان مناسبی است گفت: آیا پس از این زمان شهر ایده آل درکشور داریم؟
 
وی با اشاره به اینکه آیا به غیر از شهرداران، استانداران و اعضای شورای شهر که در این همایش حضور دارند کسی باید پاسخگو باشند؟ بیان کرد: به نظر می رسد شهرهای ما گرفتار مشکلاتی مانند آلودگی، فضای سبز، مسائل مالی، آسیب های اجتماعی و بافت های فرسوده است.
 
خلیل راحتی به فرسودگی بافت های شهری اشاره کرد و افزود: سال 74 در حدود 9/15 (پانزده و نه دهم)درصد از بافت شهری دچار فرسودگی شده بود که در سال 84 این میزان به 9/17(هفده و نه دهم) درصد و 10 سال بعد یعنی در سال 94 به 2/20 (بیست و دو دهم) درصد افزایش یافته است.
 
وی با بیان این سوال که چرا بافت فرسوده شهری در طی این سال ها افزایش یافته است، اظهار کرد: بیش از یک هزار شهر از تعداد یک هزار 245 شهر کشور در حال حاضر دچار مشکلات مالی است.
 
قائم مقام سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با بیان اینکه اگر با جمعیت 60 میلیون نفری 60 میلیارد تومان بودجه شهرداری های باشد باید به هر نفر به صورت متوازن یک میلیون تومان اختصاص یابد، گفت: اما این بودجه به صورت نامتوازن از 200 هزار تومان در شهرهای مرزی تا 3 میلیون تومان برای هر نفر در کلان شهرهایی مانند تهران و مشهد توزیع می شود. دلیل این توزیع نامتوازن در چیست؟
 
وی با اشاره به اینکه اگر از شرق به غرب کشور خطی فرضی رسم شود اگر چه از نظر مساحت یکسان خواهند بود اما از نظر توازن جمعیت بیش از 70 درصد جمعیت در ضلع بالایی قرار می گیرد، اظهار کرد: این توزیع نامتوازن مشکلی است که سال ها با آن دست و پنچه نرم می کنیم.
 
راحتی تعامل را یک نیاز ضروری برای توسعه و پیشرفت کشور عنوان کرد و افزود: با وجود اینکه مسوولیت ها در میان برخی افراد جامعه می چرخد اما هر یک  در جایگاه متفاوت سخن متفاوتی می گویند. وقتی در مسوولیت دولتی قرار میگیرند شهرداری ها را متهم می کنند و زمانی که در شورای شهر یا شهرداری مسوولیت می پذیرند دولت را متهم می کنند در حالیکه مدیریت در چند سال اخیر در میان این افراد در چرخش است.
 
وی ادامه داد: سوال اینجاست که امروز چه تعداد از شهرداران از معاونین وزرا هستند پس چرا مشکلات همچنان باقی است و حل نشده است.
 
این مقام مسوول در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشورتاکید کرد: شاید بزرگترین دلیل نبود تفاهم و تعامل میان افراد است و اگر مشکلاتی که مطرح شد امروز حل نشده و در تعاریف،  شهر ایده آل اجرایی نشده است باید افرادی مانند ما پاسخگو باشند زیرا این مسئله با ارتباط میان مسوولان محلی ومرکزی، شهرداران و استانداران و دیگر مسوولان کشوری برمی گردد.
 
وی با تاکید بر اینکه تمام مشکلات را می توان حل کرد؛ تعامل را حلاّل مشکلات در حوزه های مختلف مدیریتی دانست و افزود: اگر می خواهیم به شهر ایده آل برسیم باید از زمان باقی مانده به درستی استفاده کنیم.
 
قائم مقام ریاست سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور به ارائه لایحه ای به دولت برای تصویب و ارائه به مجلس خبرداد و گفت: در این لایحه مشکلات شهرداری ها و شوراهای شهر در خصوص مسائل  حقوقی، مالی و اداری مطرح شده است.
 
وی ادامه داد: در این لایحه بر ایجاد درآمدهای پایدار برای شهرداری ها تاکید شده است زیرا هم اکنون بیش از 50 درصد درآمد شهرداری ها مربوط به ساخت و ساز است و اگر درآمد پایدار نباشد نمی توان فعالیت های پایدار نیز انجام داد.
 
راحتی با اشاره به اینکه شهرداری تنها ارگانی است که هم مدیریت بر درآمد دارد و هم مدیریت بر هزینه و از بدو تولد تا فوت تمامی افراد کشور باب آن درگیر هستند و باید پاسخگوی همه باشد.
 
هفتمین همایش شهر ایده آل با حضور بیش از یک هزار نفر از مسوولان، مدیران و فعالان اقتصادی مدیریت و خدمات شهری از سراسر کشور به منظور تبادل اطلاعات و آشنایی با نوآوری های صنعت فضای شهری به مدت دو روز در جزیره کیش برگزار شد.
 
گفتنی است هفتمین نمایشگاه شهر ایده آل  تا 30 آذرماه به مدت 4 روز در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی جزیره کیش برپاست لذا علاقمندان می توانند از ساعت 18 الی 22 به بازدید از این بخش بپردازند.
 
منبع: دانا
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۵
کد مطلب: 4452
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *