800
۰

نگاهی به آلمان ۲۰۱۶؛ از تشدید نژاد پرستی تا تداوم بحران پناهندگان و تروریسم روزافزون

کشور آلمان در سال ۲۰۱۶ سال سخت و پر چالشی را گذرانده و شاهد ناامنی‌ها و تشدید احساسات بیگانه ستیزانه و نژاد پرستانه و تهدید روزافزون ترور بوده است.
rthserh
rthserh
به گزارش شستون، کشور آلمان در سال 2016 میلادی با تحولات و چالش های زیادی روبرو بود که برجسته ترین آن ها  تداوم بحران پناهندگان و افزایش ناامنی ها و نژاد پرستی و اهدید ترور روزافزون در این کشور بود.
در این گزارش برآنیم تا نگاهی به مهم ترین تحولات و رخ دادهای این کشور بزرگ اروپایی در سال 2016 میلادی بپردازیم.
ژانویه
در این ماه به دلیل انتشار اخبار مربوط به اعدام شیخ نمر در عربستان و پایان آتش بس در یمن دولت آلمان برای بازنگری مناسبات با عربستان و توقف صادرات سلاح به این کشور تحت فشار شدیدی قرار گرفت.
وزیر کشور آلمان با توجه به هشدارهای ترور در شب سال نوی میلادی شرایط امنیتی در اروپا و آلمان را وخیم ارزیابی کرده و تصریح کرد که خطر ترور در آلمان همچنان بالا است و در آینده قابل پیش بینی کاهش نمی‌یابد.
آلمان در جشن های شب سال نوی میلادی شاهد حادثه تعرض و آزار و اذیت جنسی  و سرقت به ده ها زن در شهر کلن آلمان بود که ابعاد گسترده این حادثه در سراسر آلمان ترس و وحشت زیادی ایجاد کرد.
وزیر امور خارجه آلمان بعد از اعمال مجدد کنترل‌های مرزی از طرف دانمارک، آزادی تردد در اروپا را به عنوان یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این اتحادیه در معرض خطر ارزیابی کرد.
وزارت کشور آلمان در این ماه از ورود حدود 1.1 میلیون پناهنده به این کشور در سال 2015 خبر داد.
عملیات تورنادوهای آلمانی علیه داعش در سوریه در این ماه آغاز شد.
رئیس پلیس شهر کلن آلمان به دلیل موج گسترده خشونت جنسی علیه زنان برکنار شد.

رسانه ها در این ماه از افزایش چشمگیر خشونت علیه پناهندگان در سال 2015 با استناد به آمارهای منتشر شده خبر دادند.
رسانه ها خبر دادند که ارتش آلمان می خواهد هواپیماهای بدون سرنشین مدل "هرون تی پی" از اسرائیل خریداری کند که  علاوه بر عملیات‌های شناسایی قادر به انجام حملات هوایی هم هست.
در یک حمله تروریستی در استانبول ترکیه هشت تبعه آلمانی جان خود را از دست دادند.
مقامات آلمانی از آغاز اجرای برجام استقبال کرده و "زیگمار گابریل"، وزیر اقتصاد و معاون صدر اعظم آلمان در واکنش به آغاز اجرای برجام و لغو تحریم‌های ایران، این شرایط را مبنای خوبی برای احیای مجدد مناسبات مالی و اقتصادی ایران و آلمان ارزیابی کرد.
"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان نیز اجرای برجام را یک موفقیت تاریخی دیپلماسی ارزیابی کرد.
مناقشات احزاب متحد مسیحی بر سر مسئله پناهندگان بالا گرفته و حزب سوسیال مسیحی در این باره به حزب مرکل اولتیماتوم داد. در سایه این مناقشات محبوبیت احزاب متحد مسیحی در آلمان بر اساس نظر سنجی ها کاهش چشمگیری یافت.
فوریه
در این ماه بر اساس یک نظر سنجی اتحادیه احزاب متحد مسیحی مرکل در سایه بحران پناهندگان پاین ترین میزان رضایتمندی در بین شهروندان از سال 2012 را کسب کرد.
اشتاین مایر در این ماه سفری به ایران و عربستان به منظور میانجی گری بین این دو کشور برای حل بحران سوریه شد.
اداره فدرال پلیس جنایی آلمان از مفقود شدن حدود پنج هزار کودک پناهنده در آلمان خبر داد.
یک روزنامه آلمانی با استناد به دفتر دادستانی آلمان در برلین از تصمیمات اعضای یک حلقه تروریستی لو رفته داعش برای حملات تروریستی در آلمان و بخصوص برلین خبر داد.
وزارت کشور آلمان از هجوم بیش از 91 هزار پناهنده به آلمان در ژانویه سال 2016 میلادی خبر داد که نسبت به این دوره زمانی در سال گذشته افزایش دو برابری را نشان می‌داد.
در این ماه نیز بحران پناهندگان همچنان تشدید شده و مقامات آلمانی هشدارهای فراوانی در این باره دادند.
 صدراعظم آلمان با نگاهی به مسئله ایران و توافق هسته‌ای غرب با این کشور در دیداری با نخست وزیر رژیم صهیونیستی تصریح کرد مناسبات دوستانه و معمولی با ایران نمی‌تواند وجود داشته باشد تا زمانی که حق موجودیت اسرائیل توسط این کشور به رسمیت شناخته نشود.
در این ماه نخست وزیر انگلیس در نشست سران اروپایی در بروکسل بر سر امتیازات و درخواست های مورد نظر خود برای باقی ماندن کشورش در اتحادیه اروپا با رهبران اروپایی توافق کرد که  این توافق با استقبال مقامات اروپایی از جمله مرکل مواجه شد.

وزارت کشور آلمان از حدود 118 مورد حمله به اقامتگاه‌های پناهندگان در آلمان از ابتدای سال 2016 تا اواسط فوریه خبر داد که تعداد این گونه جرائم خشونت آمیز همچنان در حال افزایش است.
اداره فدرال پلیس جنایی آلمان اعلام کرد که بیش از 800 تبعه آلمانی تا کنون به منظور پیوستن به گروه‌های تروریستی از جمله داعش به عراق و سوریه سفر کرده‌اند.
هفته نامه نامه "اشپیگل" با استناد به محافل دولتی از جاسوسی سازمان اطلاعات امنیت آلمان از مسئول سیاست خارجی سابق اتحادیه اروپا پرده برداشت.
ماه مارس
رسانه ها در این ماه از تشدید اختلافات در دولت ائتلافی آلمان بر سر مسئله پناهندگان خبر دادند.
همزمان اختلافات بین اتریش و آلمان درباره چگونگی حل بحران پناهندگان بالا گرفت.
حزب ضد یوروی آلمان توانست در انتخابات محلی ایالت هسن موفقیت چشمگیری به دست آورد.
مقامات اروپایی و آلمانی همزمان با برگزاری نشست اتحادیه اروپا-ترکیه برای حل بحران پناهندگان در بروکسل، درباره عواقب همکاری‌ها با آنکارا در این باره و نادیده گرفتن نقض حقوق بشر از طرف این کشور هشدار دادند.
اداره فدرال پلیس جنایی آلمان از افزایش روزافزون و سریع شمار حملات به اقامتگاه‌های پناهندگان در آلمان و حدود 217 مورد از این گونه جرائم در سال 2016 خبر داد.
حزب دموکرات مسیحی مرکل در انتخابات ایالتی در ایالت بادن - وورتمبرگ شکست تلخی را تجربه کرد و در ایالت‌های راینلاند  - فالتز و زاکسن - آنهالت هم بسیاری از رای‌های خود را از دست داد.
آوریل
در این ماه بسیاری از مقامات اروپایی با توجه به حملات تروریستی وحشتناک پاریس درباره خطر تشدید تروریسم در اتحادیه اروپا هشدار دادند از جمله هماهنگ کننده امور مبارزه با تروریسم اروپا با تاکید بر اینکه حملات تروریستی مشابه پاریس می تواند در آلمان و انگلیس هم به وقوع بپیوندد، خطر ترور در اروپا را همچنان بالا ارزیابی کرد.

هفته نامه اشپیگل از ابعاد تازه‌ای از جاسوسی‌های سازمان اطلاعات و امنیت آلمان از متحدان و سازمان‌های بین‌المللی از جمله اسرائیل، آمریکا، صندوق بین‌المللی پول و سازمان اوپک خبر داد.
تحقیقات اداره فدرال پلیس جنایی آلمان از حدود 268 مورد حمله به اقامتگاه‌های پناهندگان در سه ماهه ابتدایی سال 2016 خبر داد.
در این ماه خبرگزاری اتریش با استناد به محافل پارلمان اروپا این خبر را منتشر کرد که یکی از پدید آورندگان حملات تروریستی بروکسل مدتی را در خدمات نظافت پارلمان اروپا کار می کرده است.
معاون صدر اعظم آلمان و برخی دیگر از سیاستمداران آلمانی درباره پیروزی حزب افراطی اتریش در دور اول انتخابات ریاست جمهوری این کشور ابراز نگرانی کرده و از احزب دموکراتیک خواستند که از پیروزی این حزب در دور دوم جلوگیری کنند.
در این ماه اعتصاب کارکنان فرودگاه‌ها در آلمان در اعتراض به دستمزها سبب لغو پرواز ده‌ها هزار مسافر شد.
یک هفته نامه آلمانی از تصمیمات برلین برای مشارکت در ماموریت جدید ناتو به منظور اعزام نیروی بیشتر به شرق این ائتلاف نظلامی برای مقابله با تهدیدات روسیه خبر داد
"زیگمار گابریل"، معاون صدر اعظم آلمان در سفر دو روزه خود به ایران برای شرکت در اولین جلسه مشترک کمیسیون اقتصادی ایران و آلمان خواستار گفتگوهای باز با ایران شد.
ماه می
در این ماه معاون دبیر کل سازمان ملل در سخنانی درباره بیگانه ستیزی در اروپا هشدار داد.
اعتراضات روز جهانی کارگر در بسیاری شهرهای آلمان به درگیری ها و خشونت هایی منجر شده که طی آن تعداد زیادی مجروح شدند.
سازمان اطلاعات داخلی آلمان درباره تصمیمات داعش برای حملات تروریستی علیه آلمان و منافع این کشور هشدار داده و درباره موج پیوستن نوجوانان اروپایی به این گروه تروریستی ابراز نگرانی شدید کرد.
افشای اسناد محرمانه‌ای درباره مذاکرات پیمان تجارت آزاد اروپا ــ آمریکا نشان می‌دهد که واشنگتن به‌شدت بروکسل را تحت فشار قرار داده و تضعیف حمایت از حقوق مصرف‌کننده و محیط زیست را مد نظر قرار داده است.
دولت آلمان با وجود ابراز نگرانی های زیاد درباره کناره گیری نخست وزیر ترکیه از طرف سیاستمداران مختلف اروپایی و آلمانی، این مسئله را دلیلی برای نگرانی درباره همکاری های آینده بروکسل - آنکارا در موضوع پناهندگان ندانست.
بر اساس اطلاعات وزارت کشور آلمان شمار حملات به اقامتگاه های پناهندگان در سه ماهه ابتدایی سال 2016 نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته بیش از سه برابر شده است.
 اداره فدرال پلیس جنایی آلمان در گزارشی خبر داد که گروه تروریستی داعش با سوء استفاده از هجوم پناهندگان تروریست‌های زیادی را به آلمان آورده است.
یک زن از حزب سبز‌های آلمان به عنوان اولین نماینده زن و اولین مسلمان به عنوان رئیس مجلس ایالتی بادن وورتمبرگ انتخاب شد.
یک روزنامه آلمانی با استناد به آمار ارائه شده از طرف دولت آلمان از افزایش چشمگیر جرائم و خشونت های راست افراطی در سه ماهه ابتدایی سال 2016 در این کشور خبر داد.
سر یک خوک همراه با عبارات موهن علیه مرکل مقابل یکی از ستادهای انتخاباتی وی  در شمال ایالت . مکلنبورگ-فورپومرن" آلمان پیدا شد.
سخنگوی دولت آلمان از تصمیم مرکل برای گفتگو با اردوغان درباره مسئله لغو مصونیت نمایندگان ترک خبر داد و درباره قطبی شدن روزافزون سیاسی در ترکیه ابراز نگرانی کرد.
اعتراضات علیه پیمان تجارت آزاد دو سوی آتلانتیک در آلمان برگزار شد.

اعتراضات بیش از هزار نفر از چپ گرایان افراطی به خشونت و درگیری‌ها و شورش‌هایی در شهر برلین منجر شد.
ماه ژوئن
هفته نامه "اشپیگل" از دستگیری مظنونین ترور وابسته به گروه داعش که قصد حمله تروریستی گسترده ای در شهر دوسلدورف آلمان را داشتند خبر داد.
اداره فدرال پلیس جنایی آلمان از کشف حدود 380 سند و مدرک علیه مظنونین ترور که با هجوم پناهندگان به آلمان آمده‌اند، خبر داد.
با تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان مناسبات ترکیه و آلمان در مرحله حاد و تنش زایی قرار گرفت.
پارلمان آلمان در تاریخ 13 خرداد  قطعنامه‌ای را با آرای اکثریت نمایندگان تصویب کرد که قتل‌عام ارامنه توسط نیروهای عثمانی در جنگ جهانی اول را به عنوان نسل کشی به رسمیت می شناسد.
رسانه‌های آلمانی بعد از انصراف غیرمنتظره "یوآخیم گاوک" از نامزدی دور بعدی انتخابات ریاست جمهوری آلمان، از آغاز کشمکش‌ها در بین احزاب آلمانی برای انتخاب جانشینی برای وی خبر دادند.

هفته نامه اشپیگل در گزارشی با استناد به اطلاعات سازمان های امنیتی آلمان از خطر ترور بالا در مسابقات یورو 2016 خبر داد.
وزارت امور خارجه آلمان به دنبال واکنش تند و تهدید آمیز اردوغان به تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان به نمایندگان ترک پارلمان کشورش درباره سفر به ترکیه هشدار داد.
در 23 ژوئن با وجود ابراز امیدواری بسیاری مقامات اروپایی برای ماندن لندن در این اتحادیه اما  رای انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا شوک بزرگی به مقامات آلمانی و اروپایی وارد کرد.
دولت ترکیه در حالی که مانع بازدید یک هیات عالی رتبه آلمانی از پایگاه هوایی اینجرلیک شد، در واکنش به تصویب قطعنامه نسل کشی ارامنه در پارلمان آلمان دیدار سیاستمداران آلمانی از این پایگاه نظامی مشترک را مجاز ندانست.
ماه جولای
یک روزنامه آلمانی با استناد به گزارش جدید وزارت اقتصاد آلمان از افزایش چشمگیر صادرات تسلیحات این کشور در سال 2015 خبر داد.
احزاب سوسیال مسیحی و سوسیال دموکرات آلمان انتقاد شدیدی به ممنوعیت بازدید نمایندگان پارلمان آلمان ازپایگاه اینجرلیک از طرف آنکارا وارد کرده و اردوغان را تهدید به بازگرداندن نیروهای نظامی خود از خاک این کشور کردند.
خبرگزاری آلمان با استناد به ارزیابی کمیسیون پارلمانی آلمان برای نظارت بر سرویس‌های مخفی، جزئیات جدیدی از وسعت و دامنه جاسوسی‌های سازمان اطلاعات امنیت آلمان از متحدان خود در ناتو و اتحادیه اروپا را فاش کرد.
صدر اعظم آلمان هرگونه امکانی را برای باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا بعد از رای انگلیسی‌ها برای خروج از این اتحادیه را رد کرد.
نتایج یک بررسی نشان داد که ترس از ترور در بین شهروندان آلمانی به شدت افزایش پیدا کرده و به بزرگترین نگرانی آن‌ها تبدیل شده است.
محافل امنیتی در آلمان بعد از حمله یک کامیون به جمعیتی در شهر نیس فرانسه در مراسم جشن ملی این کشور که منجر به کشته شدن بیش از هشتاد نفر شد درباره خطر خیلی بزرگتر اقدامات تقلیدی مشابه هشدار دادند.
فراکسیون حزب سوسیال دموکرات در پارلمان آلمان با اشاره به اختلاف نظرهای زیادی که بین آمریکا و اروپا درباره قرارداد تجارت آزاد موسوم به "تی تی آی پی" وجود دارد این قرارداد را در آستانه شکست و در واقع مرده ارزیابی کرد.
مقامات آلمانی به دنبال کودتای نافرجام 25 جولای در ترکیه به اردوغان درباره اقدامات سرکوبگرانه و غیر انسانی علیه مخالفان هشدار داده و درباره  لزوم توقف مذاکرات عضویت این کشور در اتحادیه اروپا سخن گفتند.
یک مهاجر افغان به مسافران قطاری در شهر ورتسبورگ آلمان حمله کرده که طی آن 4 نفر زخمی شدند و ترس و وحت زیادی بین مردم حاکم شد.
در این ماه همچنین سه فرد مسلح در مرکز المپیا در شهر مونیخ تیراندازی کرده و تعداد زیادی را قتل عام کردند.
 هچنین بر اثر انفجاری مهیب در شهر انسباخ آلمان واقع در جنوب این کشور که یک جشنواره موسیقی هم همزمان در آن در حال برگزاری بود یک کشته و تعدادی زخمی شدند. فرد انتحاری که خود در این حادثه کشته شد یک پناهجوی سوری وابسته به داعش بوده است.
ماه آگوست
یک روزنامه آلمانی با استناد به اطلاعات وزارت کشور آلمان از افزایش چشمگیر پناهندگان پذیرفته نشده در مرزهای آلمان و اخراج آن‌ها از این کشور در سال 2016 خبر داد.
وزارت کشور آلمان از افزایش تمایل شهروندان آلمانی به دریافت مجوز حمل سلاح خبر داد.
هفته‌نامه اشپیگل از تصمیم دولت آمریکا برای مدرن‌سازی تسلیحات اتمی خود مستقر در پایگاه بوشل آلمان خبر داد.
دولت آلمان بر اساس یک سند محرمانه رسما ترکیه را متهم به حمایت از سازمان‌های تروریستی کرد.
دولت آلمان در طرحی جدید به شهروندان توصیه کرد که برای مدت 10 روز آذوقه، آب آشامیدنی و پول برای شرایط اضطراری و تهدید ذخیره کنند که اپوزیسیون ارائه چنین پیشنهادی را عامل تشویش اذهان دانستند.
معاون صدر اعظم آلمان مذاکرات قراداد تجارت آزاد اروپا با آمریکا موسوم به تی تی آی پی را شکست خورده ارزیابی کرده و تاکید کرد که این قراداد هیچ آینده‌ای ندارد.
ماه سپتامبر
 دفاتر دیپلماتیک آلمان در آنکارا و استانبول به دلیل شواهدی مبنی بر احتمال حملات تروریستی علیه آن‌ها تعطیل شد.
اعتراضات گسترده‌ای در شهرهای مختلف آلمان در مخالفت با قرارداد تجارت آزاد اروپا با کشورهای کانادا و آمریکا برگزار شد.
 یک روزنامه آلمانی با استناد به آمارهای دولتی از افزایش روزافزون حملات به مساجد و نهادهای اسلامی در کشور آلمان خبر داد.
ماه اکتبر
رسانه های آلمانی از اختلاف در دولت ائتلافی آلمان بر سر رئیس جمهور آینده این کشور خبردادند.
نشست سوریه با حضور وزرای خارجه کشورهای غربی در برلین برگزار شد.
دولت آلمان عملیات ارتش عراق در شهر موصل را تمجید کرده و از گفتگوهای دائم با دولت عراق به منظور ارائه حمایت‌ها و پشتیبانی‌های لازم در این راستا به این کشور خبر داد.
یک روزنامه آلمانی با استناد به یک گزارش و بررسی 323 صفحه‌ای از افزایش چشمگیر جرائم نژاد پرستانه و بیگانه ستیزانه در آلمان خبر داد.

لغو بسیاری پروازهای داخلی و خارجی در فرودگاه های بزرگ آلمان به دلیل اعتصاب خدمه پروازی خطوط هوایی "یورو وینگز" و "ژرمن وینگز" وابسته به شرکت هواپیمایی لوفت هانزا حدود 50 هزار مسافر را سرگردان کرد.
سازمان اطلاعات داخلی آلمان با توجه به افزایش فشارها بر داعش در موصل عراق و شهرهای سوریه، درباره وقوع حملات جدید از طرف طرفداران این گروه تروریستی در آلمان و اروپا هشدار داد.
ماه نوامبر
یک زن در ایالت نوردراین- وست فالن آلمان که گفته می‌شد از طرفداران داعش است به نیروهای پلیس حمله کرد که پلیس توانست با اسپری فلفل و تهدید به تیراندازی وی را متوقف کند.
رسانه های آلمانی از دستگیری پنج مظنون ترور داعشی که گفته می شد یکی از آن ها مرد شماره یک داعش در آلمان و عنصری خطرناک بوده است خبر دادند.
در این ماه پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شوک بزرگی به مقامات اروپایی وارد کرده و صدراعظم آلمان نیز "دونالد ترامپ"، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا را به لزوم توجه و احترام به ارزشهای دموکراتیک فراخواند.
در این ماه مرکل رسما نامزدی خود برای دور چهارم صدر اعظمی آلمان را تایید کرد.

مارتین شولتز نیز از تصمیماتش برای کناره گیری از نامزدی مجدد برای ریاست پارلمان اروپا و ورود به حوزه سیاست آلمان در آینده خبر داد.
مقامات آلمانی درباره حملات هکری به انتخابات پارلمانی سال آینده آلمان به ویژه از طرف روسیه هشدار دادند.
همچنین  خلبانان لوفت هانزا در اعتراض به شکست مذاکرات برای افزایش دستمزدهایشان اعتصاب های سراسری و طولانی مدتی را برگزار کردند.
ماه دسامبر
هفته نامه "اشپیگل" از دستگیری یک عامل نفوذی افراطی به سازمان اطلاعات داخلی آلمان که ظاهرا متهم به ارتباط با گروه های تروریستی و برنامه ریزی برای بمب گذاری در ساختمان مرکزی سازمان اطلاعات داخلی آلمان در شهر کلن بوده است خبر داد.
اعلام کناره گیری متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا بعد از شکست در اصلاح قانون اساسی در این کشور شوک دیگری به مقامات اروپایی و به ویژه آلمانی وارد کرد. "فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور  وزیر خارجه آلمان نیز با توجه به نه ایتالیایی ها به طرح اصلاح قانون اساسی مد نظر نخست وزیر این کشور در این باره ابراز نگرانی کرده و گفت: این مسئله قطعا سهم مثبتی در یکی از سخت ترین دوران های اروپا نخواهد داشت.
صدر اعظم آلمان در کنگره حزب دموکرات مسیحی در شهر اسن توانست با کسب حداکثر آراء نمایندگان برای نهمین بار و برای یک دوره دو ساله دیگر ریاست حزب دموکرات مسیحی را بدست آورد.
یکی دیگر از حوادث وحشتناکی که در اواخر سال 2016 میلادی برای آلمان رقم خورد حمله یک کامیون به یک بازارچه کریسمس در برلین بود که به مرگ 12 نفر منجر شده و تعداد زیادی در این حادثه تروریستی مجروح شدند. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته و عامل تونسی آن بعد از سه روز جستجوی سازمان های امنیتی اروپا در میلان ایتالیا به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

این حمله تروریستی در آستانه سال جدید میلادی فضای امنیتی شدیدی را بر سراسر اروپا حاکم کرده و ترس و نگرانی زیادی را در بین شهروندان و مقامات این کشور ایجاد کرد.
حالا کشور آلمان در آستانه ورود به سال جدید میلادی قرار دارد که به گفته بسیاری کارشناسان و تحلیلگران سالی سخت و پر چالش برای این کشور و اتحادیه اروپا خواهد بود.
منبع: تسنیم
پنجشنبه ۹ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب: 4651
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *