800
۰

مشوق صادراتی شیر خام در پیچ و خم پرداخت

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت:علی رغم گذشت 7 ماه از ابلاغ مصوبه اما خبری از پرداخت مشوق صادراتی به صادرکنندگان نیست.
شیر
شیر
به گزارش شستون،  احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران در گفتگو باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت مشوق صادراتی محصولات لبنی اظهار داشت: علی رغم گذشت 7 ماه از ابلاغ مصوبه، خبری از پرداخت مشوق صادراتی به صادرکنندگان نیست.
  مقدسی با اشاره به وضعیت تولید شیر خام گفت: سالانه 9 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود که 10 درصد این میزان به صادرات تخصیص پیدا می کند اما در شرایط فعلی عدم پرداخت مشوق صادراتی این امر را تحت شعاع قرار داده به طوریکه شیر روی دست تولیدکنندگان مانده است.   وی در ادامه افزود: با وجود آنکه هزینه تمام شده تولید هر کیلو شیر خام برای دامدار1440 تومان است اما نرخ خرید شیر خام از دامداران بطور متوسط کیلویی 100 تومان از سوی صنایع لبنی نیز پایین تر است و با این شرایط نابودی این صنعت دور از انتظار نیست.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: توزیع شیر مدارس و تخصیص مشوق صادراتی تنها راهکار نجات دامداران است .   وی با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی ابزار حمایتی از تولیدکنندگان در دست ندارد،گفت: این وزارتخانه بودجه ای در جهت حمایت از دامداران در اختیار ندارد از این رو مشوق صادراتی از سوی دولت باید در اختیار وزارت جهاد قرار گیرد تا در مواقع بحران خرید تضمینی انجام شود.   مقدسی در ادامه افزود: خرید شیر خام از سوی سازمان تعاون روستایی و تبدیل آن به شیر خشک به نفع تولید کنندگان نیست چرا که مجدد به کارخانه ها باز می گردد.   به گفته وی خرید تضمینی وزارت جهاد از دامداران و توزیع آن در قالب شیر مدارس و سبد اقشار آسیب پذیر می تواند مرهم درد تولیدکنندگان باشد.   رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: تولید شیر را به غیر از کشتار دام نمی توان متوقف کرد .     استراحت گاوها ممکن نیست   همچنین علیرضا عزیزاللهی مدیر عامل اتحادیه دامداران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروهاقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در صورت اجرای این مصوبه امکان خرید بخشی از شیر خام مازاد دامداران از سوی صنایع لبنی وجود دارد که درشرایط عدم تخصیص مشوق صادراتی شاهد کاهش نرخ شیر خام هستیم.   وی با اشاره به  تاثیر تخصیص مشوق صادراتی بر بهبود شرایط دامداران افزود: بهانه صنایع لبنی درخصوص کاهش نرخ شیر خام،  تاخیر در اجرای پرداخت مشوق صادراتی است بنابراین اجرای هر چه سریع تر این مصوبه می تواند جذب شیرخام مازاد و بهبود روند صنعت دامداری را به همراه داشته باشد.   عزیزاللهی با اشاره به اینکه توقف تولید شیر خام و استراحت دادن به گاوها امکان پذیر نیست، تصریح کرد: کاهش تولید شیر خام تنها با تغییر در تغذیه و کشتار دام امکان پذیر است که راه حل اول با کندی در حال انجام است .    انتهای پیام/
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 4896
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *