800
۰
فقر و بیکاری عامل اصلی کوله‌بری؛

کوله بران جان می‌دهند تا یقه سفیدها نان ببرند/ منشا عظیم قاچاق عدم وجود سیستم جامع هوشمند است

در کشور ما حجم عظیم قاچاق توسط افراد بانفوذ انجام می شود و این در حالی است که تنها با مرزنشیانی که برای امرار معاش مجبور به کوله بری هستند برخورد می شود.
کوله بر
کوله بر
به گزارش شستون، به نقل از سایت خبری«رازق»، «قاچاق » نامی که برای همه ایرانیان آشناست و مسئولان و کارشناسان آن را تهدیدی برای تولید ملی، اشتغال و حتی سلامت مردم می دانند.
کارشناسان حجم قاچاق را ارقامی بین 15 تا 40 میلیارد دلار می دانند ، مقایسه آین عدد با آمار تجارت خارجی حدود 84 میلیارد دلاری ایران در سال 94 می تواند یک وزن کشی مناسب بین سهم تجارت قانونی و تجارت سیاه در ایران باشد.
برای ورود کالایک صد و پنجاه گمرک در مرزهای آبی ، خاکی و هوایی کشور وجود داردو سالانه یک میلیارد فقره ثبت سفارش در گمرکات برای واردات به ثبت می رسد . ناوگان حمل و نقل جاده ای کشور با 694 هزار تردد گامیون کالاهای وارداتی اعم ترانزیتی و غیر ترانزیتی را حمل می کنند ، فرایندی بسیار پیچیده که در حال حاضر به دلیل فقدان بانک جامع اطلاعاتی هیچ کنترل جامعی از مرحله ثبت سفارش ، ورود ، بارگیری، حمل ، انبارداری ، عرضه ، فروش و گردش مالی آن در کشور وجود ندارد.
 
**نقش یقه سفید ها در فرآیند قاچاق
حجم بسیاری از کالاهای قاچاق در کشور توسط افراد با نفوذ و برخی آقا زاده ها انجام شده که به آنها در عرف یقه سفیدها گفته می شود افرادی که ظاهری موجه دارند و با کاغذ بازی  و نفوذ مبالغ کلانی را به کشور  قاچاقی کنند.
معاون پیشگیری قوه قضاییه با بیان اینکه فعالان عرصه قاچاق از گروه های خشن و مافیایی تا افراد وجیه را شامل می شود می گوید:"یقه سفید ها یا افراد محترمی در فرایند قاچاق نقش آفرین هستند که عامل اصلی شکل گیری این قشر معمولی شدن پدیده قاچاق و بازدارنده نبودن قوانین است."
وی فرآیند گسترده و حجم چند ده میلیارد دلاری قاچاق کالا را حاکی از فرایند فراگیر بزه قاچاق در کشور عنوان کرده و می گوید:"شاید بتوان گفت کسی در کشور نیست که از اقتصاد جرم قاچاق بی بهره نباشد هر کس با انگیزه ای از قاچاق ارتزاق می کنند،انچه که در این فرایند مورد توجه باید قرار گیرد ضرورت برخورد با قاچاق سازمان یافته است قاچاقچیانی که دهها کانتینر حامل کالای ترانزیتی را به راحتی در مقاطع مختلف در داخل کشور تخلیه می کنند و به فروش می رسانند.
 
**لزوم سیستم جامع هوشمند
نحوه برخورد با این بزه اقتصادی نیز مهم است و روند مقابله با قاچاق کالا تاکنون فقط از نوع کشف و شناسایی کالا بوده است و کالای قاچاق بعد از فروش هیچ کس تعرضی به منابع مالی حاصل از فروش آن نمی کند و قاچاقچیان به راحتی از طریق سیستم امن بانکی مبالغ هنگفت خود را جابجا می کنند ، برج و خودروهای گران قیمت می خرند و این فرصت پولشویی عملا تدابیر مبارزه با قاچاق را به چالش می کشد.
منابع اطلاعاتی از پروندهای کلانی خبری می دهند که برخی وارد کنندگان خودرو با سوء استفاده از مشخصات افراد به راحتی اقدام به واردات خودرو کرده اند به طور مثال فردی تحت پوشش کمیته امداد 20 میلیارد تومان بارنامه به نام وی ثبت شده است یا فرد دیگری دهها خودروی چند صد میلیونی به نام وی وارد شده است.
در برخی موارد افراد برای واردات کالایی اقدام به اخذ مجوز قانونی می کنند اما به دلیل فقدان امکانات اطلاعاتی پیگیری شناسایی کالا افراد با یک مجوز صدها برابر سقف تعیین شده در مجوز اقدام به واردات می کنند مصداقی که در واردات لوازم خانگی ، سیگار و برنج بسیار تکرار شده است.
در فرایند پیچیده و هزار توی قاچاق افراد اموال خود را به نام دیگران ثبت می کنند و با اخذ وکالت این اموال را در اختیار می گیرند ، قوه قضاییه هم با وجود تصویب قانن مبارزه با پولشویی به دلیل فقدان سامانه اطلاعاتی منسجم قادر به اقدام چندانی نیست
به گفته کارشناسان تنها سامانه یا سیستم باید با نظارت سیستماتیک ، ورود قاچاق را جلوگیری کند و بر فرایند تجارت خارجی در جاده ها ، انبارها، اسکله ها ، باراندازها و مراکز خرد کالا نظارت کند حتی این سیستم قادر خواهد بود در لحظه به مسئولان نظارتی بگوید که چه کالایی به چه قیمتی در اختیار کدام مصرف کننده قرار گرفته است و تا زمانی که کلیه مراکز مرتبط با تجارت خارجی موظف به تبادل اطلاعات با این سامانه های نباشند امیدی به کاهش بزه قاچاق کالا نمی توان داشت.
سردار مومنی جانشین فرمانده ناجا درباره تجهیزات استفاده شده در مرزها معتقد است: حجم ورود کالاهای قاچاق به کشور زیاد است برای جلوگیری از ورود این کالاها باید از تجهیزات به روز از جمله دستگاه های مجهز استفاده شود که علاوه بر بازرسی های دقیق از ترافیک در مرزها جلوگیری شود.
وی ادامه داد: از سوی دیگر فرایند ورود و خروج کالاها باید به صورت هوشمند باشد و از کارهای دستی پرهیز شود؛ به این علت که عامل انسانی اولا خطای بالایی دارد و دوم اینکه زمانبر است.
سردار مومنی اظهار امیدواری کرد تا خلاءهای قانونی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برطرف و قانون مبارزه با این قاچاق ، بازدارنده شود تا با تحقق این مهم به هیچ وجه کالای قاچاق کشف شده در چرخه تولید کشور قرار نگیرد.
 
**نقش کوله بران در قاچاق
در مناطق مرزی در کشور به دلیل بیکاری وحشتناک بسیاری از مردم مجبورند برای خرج زندگی خود قاچاق کالا را انجام دهند این افراد که اصلاحا کوله بران نامیده می شوند و باخطرات فراوانی در حمل بار مواجه شده که بعضی از اوقات به قیمت جان شان تمام می شود.
پیام بهرامی رئیس اتاق اصناف روانسر (کرمانشاه ) می گوید : وضعیت معیشت خانوارها در شهرهای مرزی آنقدر اسفناک است که زنان و کودکان نیز مجبور به کوله بری هستند.
پیام بهرامی ضمن ابراز نگرانی نسبت به سلامتی و معیشت کوله بران، خواستار حمایت و رسیدگی عاجل اتاق اصناف ایران از کوله بران در شهرهای مرزی شد.
وی با اشاره به حادثه ناگوار ریزش بهمن بر سر کوله بران گفت: متاسفانه کوله بران در شهرهای مرزی به خاطر چندرغاز ، بارهای سنگین حمل می کنند و جان خود را در مناطق صعب العبور از دست می دهند ضمن آنکه روزانه برخی کوله بران را به خاطر حمل کالای قاچاق روانه زندان می کنند.
رئیس اتاق اصناف روانسر گفت: هم اکنون کوله برانی در منطقه ما وجود دارند که بر اثر ریزش و سقوط از کوه در کما هستند و دچار فلج و شکستگی شده اند.
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ممنوعیت از برخورد و مقابله با کوله بران گفت:  متاسفانه قاچاق را از چشم کوله بری می بینند که به خاطر گذران زندگی و به خاطر ۴۰هزار تومان یک کالای سنگین را حمل می کند اما با کانتینرهایی که از کالای قاچاق سرشار است، نه تنها برخورد نمی شود که اتفاقا همه ی راهها را برای ورود به کشور برای او باز نگه می دارند.
بهرامی ادامه داد: هزاران کوله بر ساعت ها در مرز های مشترک معطل می مانند تا مرز باز شود تا آنها ظرف مهلت یک ساعته ای که تعیین می شود، بار بیاورند و به خاک کشور برگردند؛ این وقتها سیل جمعیتی از کوله بران که شبیه لشگرکشی های عظیم می ماند، از کوهها دوان دوان برای حمل بار و بدست آوردن چندرغاز می دوند.
حقیقی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیز  با تاکید بر لزوم توجه به معیشت مرزنشینان برای ساماندهی بخش کوله بری و بازارچه های مرزی می گوید : در حوزه تامین معیشت مرزنشینان در مرزهای زمینی و معابر ابی از جمله کالای ملوانی با استانهای درگیر جلسه های مشترکی با مشارکت استانداران ، گمرک و سازمان های صنعت معدن و تجارت برگزار شده است و به فرمول مشترکی برای ساماندهی این بخش رسیده ایم.
حقیقی می گوید :" در مبادی زمینی نیز برنامه ای در حال تدوین است که در بخش کوله بری زمینه برای کنترل کالای وارداتی از استانهای مرزی فراهم شود ضمن اینکه در کنار آن از استعدادهای صادراتی مناطق مرزی برای ارتقای معیشت مرز نشینان استفاده شود.
 
**ضربات قاچاق کالا به واحدهای تولیدی و فضای کسب و کار جبران ناپذیر است
اسدالله عسگر اولادی در گفت و گو با خبرنگار «رازق»، در مورد وضعیت قاچاق کالا در کشور اظهار کرد:قاچاق کالا در ابعاد مختلف یک اقدام غیر موجهی است که متأسفانه در کشور از دامنه وسیعی برخوردار است.
وی در ادامه این مطلب تصریح کرد:  قاچاق کالاصدمات زیادی را به واحدهای تولیدی و درآمدهای گمرکی و فضای کسب و کار و در مجموع به اقتصاد کشور می زند.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در تشریح دامنه قاچاق مرزی با تأکید براینکه اصل عمل قاچاق کالا بسیار بد است، اضافه کرد: دلایل زیادی وجود دارد که نمی توانند جلوی پدیده قاچاق کالا را بگیرند زیرا مرزها و ورودی های اطراف کشور را در شرق، جنوب و غرب کشور آنطور که مناسب است کنترل نمی شود.
عسگر اولادی با بیان این مطلب که برخی کالاها به مرز ها می آید و به عنوان قاچاق کالاهای متروکه معروف است، تصریح کرد:اکثر وارد کنندگان قبلی خریدار این کالاهای حراجی در مرز ها هستند و صور مختلفی برای قاچاق کالاداریم.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با تأکید براینکه قاچاق کالا از طریق مسافر از شاخه های دیگر دامنه قاچاق در کشور به شمار می رود، تصریح کرد:متأسفانه نظارت در این بخش هم کم رنگ است.
عسگر اولادی با اشاره به این نکته که اولا باید فعالیت فرهنگی کنیم تا مردم کالا قاچاق نکنند، اضافه کرد:پیامدهای منفی قاچاق کالا را در جریان فرهنگسازی باید برای مردم تشریح شود اما دولت متأسفانه این وظیفه را انجام نمی دهد.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه با بیان اینکه دولت باید جهت جلوگیری از قاچاق کالا بودجه اختصاص دهد، تصریح کرد:متأسفانه در این راستا اقدامی نمی کند و بودجه ای اختصاص نمی دهد.
عسگر اولادی با تأکید براینکه دولت به تنهایی در بحث مبارزه با قاچاق کالا مقصر نیست و نمی خواهم بخشی را به تنهایی گناهکار اصلی بدانم همه مامقصریم، اضافه کرد:مردم هم در این راستا مقصر هستند و دستگاه های نظارتی در مرز ها نیز در این رابطه مقصر هستند.
رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه در خاتمه اظهار کرد:دولت باید این اعتقاد را در مردم بوجود بیاورد که قاچاق بد است.
باید در خاتمه گزارش تاکید کرد قاچاق حاصل خروجی فرایند ناسالم اقتصادی کشور است امروز چرخه اقتصادی کشور گرفتار فساد و فرایند ناسالمی است و با حجم گسترده ای از تنوع و گستردگی در حوزه کالای قاچاق مواجه هستیم و تا نقش انسان و کاغذ در فرایند اقتصادی کشور به درستی حل نشود و تا زمانی که سیستم های نظارتی سختگیرانه ای اعمال نشود نمی توان جلوی قاچاق را گرفت.
از طرف دیگر باید با اقدامات خاص حمایتی از مرزنشیان عزیز کشورمان حمایت شده تا مجبور نباشند به صورت کوله بری به قاچاق بپردازند و با انجام فرایند قانونی بتوانند اجناس و کالاهای مورد نظر خود را وارد کرده و این مناطق بازار خوبی برای فروش محصولات در کشور باشد.
انتهای پیام
دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۰
کد مطلب: 5444
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *