800
۰

ثمره ۶۸۰ روز اشغالگری عربستان افزایش مقاومت انصارالله است

سفیر سابق ایران در یمن گفت: در مدت ۶۸۰ روز تجاوز عربستان به یمن دستاورد آن حدود بیش از سی هزار نفر کشته ومجروح بوده در حالیکه نتوانسته بر اراده مردم یمن غلبه و آن ها را شکست دهد.
rhesseh
rhesseh
به گزارش شستون؛ سید اصغر قریشی در گفتگو با صبح‌توس اظهار کرد: انصارلله معتقد است یک دولت وحدت ملی وتوافقی زمانی تشکیل می شود که از تمامی نیروهای یمنی در آن حضور داشته باشند و به نظر می رسد این یک برنامه واقع بینانه است ولی عربستان و هادی منصور اصرار به حذف و خلع سلاح انصارالله پیش از تشکیل دولت توافقی دارند.
 
سفیر سابق ایران در یمن ادامه داد: در مدت 680 روز تجاوز عربستان به یمن دستاورد آن حدود بیش از سی هزار نفر کشته ومجروح و خسارات به مراکز درمانی، مساجد، مدارس وموًسسات آموزشی ، مراکز ورزشی، دانشکاهها، تخریب پل ها و راههای ارتباطی وزیر ساخت ها وغیره بوده است واغلب شهدا ومجروحین کودکان وزنان بوده است.
وی ادامه داد:  اخیراً انصارلله وطرفداران علی عبدالله صالح (حزب مؤتمر) توانسته اند یک روند سیاسی جدیدی را در یمن ایجاد کنند و مجلس نمایندگان وشورای سیاسی (جانشین ریاست جمهوری) را تشکیل دهند  و دولتی از جناحهای سیاسی مختلف به وجود آورند.
 
قریشی افزود: در مورد آینده جنگی که عربستان بر مردم یمن تحمیل کرده است، باید به این نکته مهم اشاره کرد که در تاریخ یمن جنگ ها عموما طولانی بوده است.
سفیر سابق ایران در یمن گفت: در تعز یکی از استانهای مهم یمن بعد از صنعا بیش از یک سال است که جنگ شدیدی میان طرفین ادامه دارد و عربستان ونیروهای طرفدارمنصور هادی مرتباً وعده پیروزی در تعز و خارج کردن آن از کنترل انصارلله را می دهند؛ ولی تا امروز دست آوردی جز بمباران و تخریب شهر نداشته اند.
 
سفیرسابق ایران در یمن گفت: در دو هفته اخیر حملات عربستان در بندر مخا در غرب استان تعز شدت گرفته و ادعاهایی از سوی طرفداران ونیروهای وابسته به منصور هادی مطرح می شود که توانسته اند بندر مخا را از کنترل نیروهای انصارلله خارج کنند؛ ولی به اذعان و گفته رسانه های وابسته به سعودی تا امروز جنگ در مخا و اطراف آن ادامه دارد وحتی انصار‎الله توانسته است فرمانده عملیات بندر مخا سرلشگر احمد سیف را به هلاکت برساند که نشان از قدرت وتسلط انصارلله در صحنه نظامی است.
 
وی ادامه داد: در سال 1962 افسران مورد حمایت جمال عبدالناصر در یمن کودتا کردند، جمال عبد الناصر برای حمایت از افسران جمهوری خواه  با 70 هزار نیروی نظامی مداخله و به یمن شمالی حمله کرد واین جنگ حدود 8 سال تا 1970 ادامه داشت.
 
سفیرسابق ایران در یمن افزود: جنگ داخلی یمن میان قبایل طرفدار حکومت زیدیان از یک سو و افسران جمهوری خواه مورد حمایت ناصر از سوی دیگر پس از هشت سال سر انجام با مصالحه میان طرفین خاتمه یافت.
 
قریشی خاطرنشان کرد : در جنوب یمن  با حمله نظامی عبدالناصر به شمال یمن، انگلستان نیز جنوب یمن را که به مدت 150 سال در استعمار خود داشت، مورد حملات شدید هوایی  قرار داد.
وی افزود: مداخله نظامی ناصر در شمال و بریتانیا در جنوب یمن نتوانست تکلیف جنگهای داخلی یمن را یک‌سره کند. جنگ‌های یمن شمالی و یمن جنوبی هم مدتها ادامه داشت تا این که پس از فروپاشی شوروی و اتحاد دو یمن در سال 1990 م موقتا به پایان رسید.
 
سفیرسابق ایران در یمن یادآور شد : اختلاف بین سعودی وامارات اخیرا شدت گرفته و به اوج خود رسیده بخصوص از زمانی که منصور هادی تحت فشار عربستان معاون خود را تغییر داد و سرلشگر علی محسن الأحمر را به معاونت ریاست جمهوری منصوب کرد.
 
قریشی گفت: جنرال احمراز اعضای حزب اصلاح یمن بوده که گرایش اخوانی سلفی دارد وامارات به شدت مخالف فعال شدن حزب اخوان المسلمین در یمن است.
 
وی ادامه داد: اختلاف بین سعودی و امارات در یمن به حدی شدت گرفته که حتی احتمال بروز برخورد نظامی بین طرفداران عربستان و امارات در عدن واستان های جنوبی یمن می رود.
 
سفیر سابق ایران در یمن تصریح کرد: اختلافات صورت گرفته بین عربستان وامارات باعث پررنگ شدن فعالیت گروههای تروریستی القاعده وداعش شده. این گروهها فرصتی پیدا کرده اند تا عملیات انتحاری وبمب گذاری در عدن و برخی استانهای جنوبی یمن را تشدید کنند.
 
سفیرسابق ایران در یمن گفت: آخرین این عملیات‌ها در روز جمعه 5اسفندماه در یک خودروی بمب گذاری شده در نزدیکی پادگان نیروهای طرفداران بود که منصور هادی حدود 20 نفر کشته ومجروح شدند.
 
سفیرسابق ایران در یمن با اشاره به شکست مذاکرات صلح که در کویت برگزار شد بیان داشت:  اصرار نمایندگان هادی وعربستان بر خلع سلاح انصار الله و اصرار بر اجرای قطعنامه 2216 و خروج انصار الله از صنعا واستان هایی که در آن حضور دارنداز جمله موارد شکست در مذاکرات بوده است.
  منبع: دانا
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 5715
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *