800
۰
گزارش شستون از تپه های باستانی سراوان:

قدمت ۵ هزار ساله تپه مهتاب خزانه در سراوان/دست نیاز آثار باستانی سراوان به سوی نگاه کاوش گرایانه کارشناسان+تصاویر

برخی از آثار باستانی و تاریخی سراوان نیازمند بررسی و کاوش بیشتری از سوی کارشناسان میراث فرهنگی هستند.
rheshse
rheshse
به گزارش شستون، تپه باستانی یا تپه تاریخی تپه‌ای است که از تخریب کامل یا ناقص شهر، قلعه یا هر بنای عظیم دیگری در گذشته، حاصل شده‌است.برخی از تپه‌های باستانی در ایران ۹ تا ۱۰ هزارسال قدمت دارند. در شهرستان سراوان بیش از 17 تپه تاریخی و باستانی وجود دارد که تپه مهتاب خزانه یکی از این تپه ها است و قدمتی بالغ بر 5 هزار سال دارد و در آثار ملی به ثبت رسیده است.
محمد عظیم بارک زایی مسئول موزه محلی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه بیش از 50 تپه باستانی در شهرستان سراوان وجود دارد، گفت: برخی از این تپه ها در آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی در ادامه تپه های روباهک، مهرگان، کیکی، محوطه سنگی احمد آباد، محوطه باستانی تنکان، هدوکان، سیاه دک، محوطه باستانی دومار، سفید، کلاتک بخشان، کلاتک آسپیچ، کلپورگان، دن آستانه، گلدیگی، مشکوتک، سید میر عمر جالق، مهتاب خزانه را از تپه های شاخص شهرستان سراوان عنوان کرد و اظهار داشت: برخی از این تپه ها مربوط به هزاره اول تا سوم قبل از میلاد هستند و تحت حفاظت میراث فرهنگی سراوان می باشند.
برخی از این تپه ها کاوش نشده اند و در صورت کاوش و بررسی بخش هایی نامعلوم تاریخ منطقه، شیوه معیشت و زندگانی مردم در قدیم نمایان می شود.
تپه تنکان

تپه مهتاب خزانه کوهک

تپه میر عمر جالق

تپه کلپورگان

تپه کهنوک

تپه میر عمر گشت

تپه روباهک

انتهای خبر/1675
چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۰
کد مطلب: 5721
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *