800
۰

جنگنده بومی قاهر سال آینده پرواز می‌کند/ توقف رزمایش‌های نظامی معنا ندارد/ از عملیات‌ هوایی روس‌ها در سوریه کاملا پشتیبانی می‌کنیم

وزیر دفاع گغت: نمونه یک به یک جنگنده بومی قاهر قبل از پایان سال تاکسی کرده و روی باند خواهد آمد و تست‌های پروازی آن نیز در سال آینده انجام می‌شود.
ش
ش
به گزارش شستون، سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح چندی قبل میهمان خبرگزاری فارس بود.
سردار دهقان پس از بازدید از تحریریه خبرگزاری، در گفتگو با خبرنگاران حوزه امنیتی و دفاعی به برخی سوالات روز درحوزه نیروهای مسلح پاسخ داد که ازجمله آنها برگزاری رزمایش‌های نظامی، حواشی پیرامون موشک‌های بالستیک ایران، همکاری با روس‌ها در سوریه، اقدامات صورت گرفته در حوزه فضایی و طراحی و ساخت تجهیزات و سامانه‌های جدید نظامی بود.

سردار دهقان در ابتدای این گفتگو و در پاسخ به سوالی درباره موضوع رزمایش‌های نیروهای مسلح و شایعاتی مبنی بر توقف برخی از این رزمایش‌ها به دلیل فشارهای خارجی، اظهار داشت: توقف رزمایش‌ها امری بی‌معناست چون اینها امور جاری در نیروهای مسلح است و آموزش، رزم و رزمایش دائما انجام می‌شود.
وی ادامه داد: البته در برخی موارد به لحاظ جنبه‌های جهانی و منطقه‌ای، زمان اجرای آن در شورای امنیت ملی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.
وزیر دفاع افزود: امسال رزمایش برگزار نشده‌ای نداریم و حتی تست‌های‌مان را هم هیچ وقت معطل نکرد‌ه‌ایم هرچند ممکن است خیلی روی جنبه‌های تبلیغاتی آن کار نشده باشد.
سردار دهقان همچنین درباره حاشیه‌سازی غربی‌ها درخصوص موشک های بالستیک ایران با بهانه حمل کلاهک‌های هسته ای، با بیان اینکه آنها با هر اقدامی که توان دفاعی ما را افزایش دهد، مقابله می کنند، گفت: البته از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که بعد از موضوع هسته‌ای، آنها بهانه دیگری را علم کرده و اقداماتشان علیه نظام را ما را حول آن دنبال کنند.
وی درخصوص موضوع کلاهک های هسته‌ای نیز، این بهانه‌ها را مسخره دانست و اظهار داشت: نظام ما تابع احکام الهی اسلام است و رهبر آن به عنوان یک مرجع تقلید اعلام کرده است که در اسلام بحث سلاح‌های کشتار جمعی جایی ندارد و ما اصلا دنبال این نیستیم.
وزیر دفاع تاکید کرد: اساسا در سیاست‌های دفاعی و دکترین نظامی ما سلاح‌های کشتار جمعی به طور مطلق جایی ندارد و آنها هم این موضوع را به خوبی می‌دانند.
سردار دهقان در بخش دیگری از این گفتگو درباره میزان واردات و صادرات محصولات نظامی ایران نیز تصریح کرد: ما در حال حاضر خیلی متکی بر واردات نبوده و تقریبا پاسخ‌گوی همه نیازهایمان در داخل هستیم.
وی در عین حال گفت: ما در بعد واردات، تنها در یک بخش بسیار محدود در مواد اولیه -که آن هم تولیدش در داخل مقرون به صرفه نیست و موارد مصرفی‌اش بسیار کم بود- اقدام می‌کنیم.
وزیر دفاع اضافه کرد: البته برای اینها هم راه‌های موازی پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر زمانی دسترسی به آنها محدود شد به عنوان مواردی گلوگاهی برای ما مطرح نباشد.
سردار دهقان با بیان اینکه در بحث صادرات ما محدودیتی برای خود قائل نیستیم، خاطرنشان کرد: البته حتما با اسرائیل و آمریکا کار نخواهیم کرد ولی هر کشور دیگری که علاقمند به استفاده از محصولات و تولیدات ما است حتما با آن همکاری می‌کنیم و مراوده خواهیم داشت و الان هم وضعیت و جایگاه بسیار خوبی داریم.
وی افزود: در بحث‌های الکترونیک و صنایع مرتبط، صادراتی به اروپا داشته‌ایم و در بحث واردات مواد اولیه هم همانطور که گفته شد با آنها مراوده داریم.
وزیر دفاع طی اظهاراتی در شهریور ماه سال جاری گفته بود که تست سامانه موشکی باور 373 بر روی یک هدف بالستیک تا پایان سال انجام خواهد شد، اما در ادامه گفتگو درباره سرنوشت این تست اظهار داشت: ما باید 5 مرحله تست را انجام می‌دادیم که 3 مرحله آن انجام شد و قرار بر این بود مرحله چهارم هم در اسفند ماه صورت گیرد که به دلیل برخی مشکلات فنی به تاخیر افتاد.
سردار دهقان گفت: برنامه ریزی شده است تا در تاریخ سوم خرداد سال آینده تست‌های عملیاتی‌ این سیستم به طور کامل در میدان انجام شود.
وی همچنین درخصوص آخرین وضعیت پروژه ساخت جنگنده بومی قاهر نیز تصریح کرد: نمونه یک به یک قاهر قبل از پایان سال تاکسی خواهد کرد و این جنگنده روی باند آمده و حرکت می‌کند و تست‌های پروازی آن نیز در سال آینده انجام می‌شود.
وزیر دفاع ادامه داد: کار ساخت قاهر تمام شده است و آماده تست‌های مختلف است که اولین تست آن روشن کردن موتور و روی باند آمدن آن است.
سردار دهقان در بخش دیگری از گفتگو با فارس به موضوع استفاده روس‌ها از پایگاه هوایی شهید نوژه همدان جهت انجام عملیات در سوریه و نیز حواشی مطرح شده پیرامون این همکاری اشاره کرد و گفت: طبق قانون اساسی ما به هیچ کشوری پایگاه و نقطه استقراری نخواهیم داد اما در موضوع سوریه با روس‌ها همکاری می‌کنیم.
وی تصریح کرد: به طور طبیعی برای پشتیبانی از عملیات‌هایی که در سوریه انجام می‌شود، نیاز به حضور جنگنده‌ها و عملیات‌های هوایی است که در این راستا برای عبور و سوخت‌گیری یا موارد اولیه که جنگنده‌های روس نیاز داشتند، ما تسهیلاتی را برای آنان در پایگاه نوژه فراهم کردیم.
وزیر دفاع اضافه کرد: این موضوع در قالب درخواست آنها و بررسی و تصمیم ما بوده و انجام این فعالیت برای یک بازه‌های زمانی محدود است و این همکاری ما با روس‌ها تا زمانی که شرایط میدان اقتضا کند، ادامه خواهد داشت.
سردار دهقان افزود: برای انجام این کار، روز و ساعت عملیات و حتی نوع پرنده‌ها دقیقا مشخص است و ما هم کاملا برای پشتیبانی عملیات‌ها در سوریه از آنها حمایت می‌کنیم. اما واگذاری پایگاه، یعنی اینکه شما نقطه‌ای را در اختیار کشور دیگری بگذارید که در آن صورت مثل سفارت آنها حساب می‌شود و از صفر تا صد آن توسط خود آنها و برای اهداف امنیتی و نظامی خود آن کشور به کار گرفته خواهد شد نه کشور میزبان. لذا این موضوع هیچ وقت در کشور ما مطرح نبوده است.

وی در ادامه این گفتگو به اقدامات صورت گرفته در حوزه فضایی و ساخت و پرتاب ماهواره‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: ما امروز زنجیره کامل فضایی را چه در حوزه ماهواره‌برها، چه ایستگاه‌های پرتاب، چه ایستگاه‌های مدیریت و ارتباط و چه خود ماهواره‌ها در اختیار داریم و چندین ماهواره نیز با کمک دانشگاه‌ها و صنایع دفاعی ساخته شده است.
وزیر دفاع با بیان اینکه در گذشته عمر و دوام‌ ماهواره‌های ما حدود 90 روز بود، گفت: ما امروز قادریم ماهواره‌هایمان را در مدار 500 کیلومتری قرار دهیم و به تکنولوژی انتقال مداری هم دست پیدا کرده‌ایم تا ماهواره از آن مدار به مدار بالاتر برود و ماندگاری‌اش هم در مدار، 2 سال یا بیشتر باشد.
سردار دهقان با اشاره به اینکه مشکلی برای فرستادن ماهواره به مدارهای میانی وجود ندارد، افزود: اکنون 3 ماهواره آماده پرتاب داریم که اوایل سال آینده در مدار قرار خواهند گرفت.
وی در بخش پایانی این گفتگو درخصوص دستاوردهای صنعت دفاعی نیز گفت: امسال دستاوردهای زیادی برای رونمایی داشتیم که بخشی از آنها صورت گرفت اما دو دستاورد بارز که قصد داشتیم در دهه فجر رونمایی کنیم، تانک پیشرفته بومی «کرار» و بالگرد ملی «صبا 248» بود که تا آخر سال رونمایی خواهند شد.
مشروح گفتگوی فارس با سردار دهقان وزیر دفاع را در ادامه بخوانید:
** توقف رزمایش‌های نظامی معنا ندارد
* یکی از موضوعاتی که خصوصا در ماه‌های اخیر غربی‌ها روی آن جنجال زیادی کردند، بحث برگزاری رزمایش‌های نیروهای مسلح ایران بوده است. بفرمایید این رزمایش‌ها در چه سلسله‌ مراتبی اجرا می‌شود و آیا موردی مبنی بر توقف رزمایش در کشور داشته‌ایم؟
رزمایش بخشی از فرآیند نیروهای مسلح است که در آن توان تجهیزاتی، سازمانی، ارتباطی و قدرت واکنش در وضعیت‌های احتمالی ارزیابی می‌شود. لذا هیچ نیروی مسلح و واحد نظامی نیست که حیاتش از آموزش تمرین و رزمایش خالی باشد و بایستی در زمان غیر جنگ این تمرین‌ها صورت بگیرد تا در هنگام حادثه مسلط باشند. از طرفی در این رزمایش‌ها ضعف و قوت سازمان‌ها، واحدها و سیستم‌ها، استخراج و بررسی و تحلیل می‌شوند.
اینکه بگوییم رزمایش‌ها متوقف می‌شوند اصلا معنی ندارد و حتی اگر بگوییم متوقف شده هم باز معنا ندارد چون اینها امور جاری در نیروهای مسلح است و آموزش، رزم و رزمایش دائما انجام می‌شود.
این رزمایش‌ها برنامه‌های سالیانه‌ای است که از پیش تعیین شده و در سلسله مراتب فرماندهی، تصویب و ابلاغ می‌شود. البته در برخی موارد به لحاظ جنبه‌های جهانی و منطقه‌ای، زمان اجرای آن در شورای امنیت ملی هم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* امسال هیچ رزمایش برگزار نشده‌ای نداشتیم
امسال رزمایش برگزار نشده‌ای نداریم و حتی تست‌های‌مان را هیچ وقت معطل نکرد‌ه‌ایم. البته ممکن است خیلی روی جنبه‌های تبلیغاتی آن کار نشده باشد. اما اینکه بگوییم این رزمایش‌ها متوقف شده و یا صورت نگرفته، اینطور نبوده است.
** حاشیه‌سازی غرب روی موشک‌ها را پیش بینی می‌کردیم
* جنجال‌هایی که اخیرا روی رزمایش‌های موشکی صورت گرفته چه دلیلی دارد و از کجا نشأت گرفته است؟
ما یک اصل را باید همیشه در رفتارها و عملکردمان مورد توجه داشته باشیم و آن این است که آمریکا، اسرائیل و همکاران آنها و یا مؤتلفین آنها هیچگاه دست از دشمنی با انقلاب اسلامی برنداشته و برنخواهند داشت و تا زمانی که نظام ما این ماهیت و این مواضع را دارد، به طور حتم آنها دشمنی خودشان را خواهند داشت و این دشمنی را اعمال می‌کنند.
البته از قبل هم پیش‌بینی می‌شد که بعد از موضوع هسته‌ای، آنها بهانه دیگری را علم کرده و اقداماتشان علیه نظام را ما را حول آن دنبال کنند.
آنها تا دیروز می‌گفتند که هسته‌ای شدن ایران مساوی با ناامنی در منطقه است و توازن منطقه را به هم می‌زند. بعد از آنکه این موضوع -با همه جنجال‌ها و پرونده‌سازی‌هایی که کرده بودند- یک بحث توخالی از کار درآمد و هیچ سند و مدرکی دال بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از مسیر صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای بیرون رفته، پیدا نکردند، آمدند و صلح‌آمیز بودن اقدامات هسته‌ای ما را پذیرفتند اما بعد از آن، موضوع موشکی را مطرح کردند.

* ملت فلسطین باید برای سرنوشت خود تصمیم بگیرد
آنچه که برای غربی‌ها و آمریکایی‌ها در منطقه مهم است، امنیت اسرائیل است. باور ما هم از لحاظ اعتقادی و سیاسی این است و از جنبه‌های قاطع مبانی انقلاب ماست که هیچ مشروعیتی برای رژیم صهیونیستی قائل نیستیم و آن را یک رژیم متجاوز و غاصب می‌دانیم که حق و حقوق و سرزمین فلسطین را مورد تعرض قرار داده است و متاسفانه همین رژیم با همین خصوصیات مورد حمایت قاطع آمریکایی‌ها است و حتی آنها امنیت اسرائیل را جزو امنیت خودشان می‌دانند و این را صراحتا ابراز می‌کنند.
اخیرا هم آمریکایی‌ها همین را اعلام کردند و تصورشان بر این است که ما در بُعد عملی هم اقدامی انجام خواهیم داد، ولی ما ضمن اینکه در بعد سیاسی و حقوقی مشروعیت این نظام را نفی کرده‌ایم، فکر می‌کنم همانطور که بارها رهبری اعلام کرده‌اند راه حل مسئله فلسطین، برگشتن به آراء‌ ملت فلسطین است، چه آنهایی که در سرزمین اشغالی هستند و چه آنها که در غزه و چه آنها که اخراج شده‌اند. ملت فلسطین باید نسبت به سرنوشت خود تصمیم بگیرد.
همه دنیا و خود صهیونیست‌ها هم در این دو دهه اخیر به این جمع‌بندی رسیده‌اند که با کشتار و اعمال شرایط سخت امنیتی و ایجاد محدودیت‌های شدید اقتصادی نمی‌توانند از پیگیری خواست ملت فلسطین که حاکمیت ملتشان بر این سرزمین است، ممانعت کنند.
امروز ما این را اعلام می‌کنیم و همه هم به آن اقرار دارند که پایه‌های سیاسی و حاکمیتی رژیم غاصب صهیونیستی در هم فرو ریخته و الان با ضرب و زور می‌خواهند آن را سرپا نگه دارند، ولی در مقابل اراده و خواست ملت فلسطین این تلاش‌ها بی‌فایده خواهد بود. ما خیلی با این فاصله نداریم که ملت فلسطین خودشان بر سرنوشت و سرزمین مادری‌شان حاکم شوند.
** غرب هرکاری برای محدود کردن توان موشکی ما می‌کند
به هر حال توان موشکی جمهوری اسلامی ایران توانی بازدارنده است و آنها تلاش می‌کنند نگذارند ایران این قدرت و اقتدار را در ابعاد نظامی و سیاسی در منطقه داشته باشد لذا با هر عاملی که بتواند بر توان و اقتدار ما بیفزاید حتما مقابله می‌کنند.
این موضوع می‌تواند در حوزه‌های علمی، فرهنگی، اقتصادی هم باشد و این مخالفت آنها فقط در بیان نیست و هر اقدامی که بتوانند با آن عوامل قدرت ما را سست و یا متاثر کنند را انجام خواهند داد.

** به دنبال سلاح‌ کشتار جمعی نیستیم
* در مورد بهانه‌ای که در خصوص توان حمل کلاهک هسته‌ای توسط موشک بالستیک از سوی دشمنان مطرح می‌شود تا چه میزان می‌توان به این بهانه‌ها توجه کرد؟
فکر می‌کنم خود آنها هم به مسخره بودن این ادعایشان باور دارند. زیرا نظام ما تابع احکام الهی اسلام بوده و رهبر آن به عنوان یک مرجع تقلید اعلام می‌کند که در اسلام بحث سلاح‌های کشتار جمعی جایی ندارد و ما اصلا دنبال این نیستیم.
از طرفی ما یکی از قربانیان سلاح‌های کشتار جمعی در جهانیم و دنیا آمار شهدا و جانبازان ما که در جنگ تحمیلی مورد حمله سلاح‌های شیمیایی قرار گرفتند را دارد. لذا اساسا در سیاست‌های دفاعی و دکترین نظامی ما سلاح‌های کشتار جمعی به طور مطلق جایی ندارد و این فتوای رهبری هم هست و آنها هم این را می‌دانند که ما هم دنبال این نیستیم که بخواهیم به این سلاح‌ها دست یابیم.
ولی به هر حال این بهانه‌ای است که آنها ایجاد کردند و به خصوص آنچه که در این موضوع مؤثر است دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی وابسته به غرب هستند و همچنین افرادی که نوکری بی‌جیره و مواجب آنها را می‌کنند.
منافقین که خیلی در این حوزه کار کردند، صهیونیست‌ها هم به شکل وسیع و دستگاه‌های امنیتی آمریکا و حتی خیلی از کشورهای منطقه دائم به دنبال این هستند که پرونده‌سازی کنند تا دنیا را به این نقطه برسانند که ایران وارد این عرصه شده است.
** نیازهایمان را خودمان تامین می‌کنیم
* وزارت دفاع مسئول مستقیم تامین نیازهای نیروهای مسلح و همچنین صادرات و واردات این محصولات است. با توجه به شرایط فعلی و شرایط به وجود آمده پس از برجام، وضعیت ما در این حوزه‌ها چگونه است و اگر صادراتی صورت می‌گیرد به کدام کشورهاست؟
ما در حال حاضر خیلی متکی بر واردات نیستیم و ظرفیت‌های صنعتی و پژوهشی خودمان در حدی است که اقتضائات بخش دفاع را در بعد تامین نیازها پاسخگو باشد.
امروز قادریم تمامی سیستم‌ها و آرایه‌های دفاعی خودمان را از ایده تا محصول تامین کنیم و این فاصله در سال‌های اخیر خیلی کوتاه‌تر شده است.
در گذشته، هم به لحاظ فرآیندهای مدیریتی و سازمانی و هم تجارب مهندسی سیستم، دوران سختی را پشت سر گذاشته و امروز به یک بلوغ سازمانی، مدیریتی، صنعتی و پژوهشی رسیده‌‌ایم که قادریم در بازه‌های زمانی خیلی کوتاه نیازهای خود را طراحی، تولید و تست و وارد سازمان عملیات کنیم.
لذا ما در بعد واردات، جز در یک بخش بسیار محدود در مواد اولیه -که آن هم تولیدش در داخل مقرون به صرفه نیست و موارد مصرفی‌اش بسیار کم بود- اقدام می‌کنیم.
اینها هم موادی است که هزینه‌های تولیدش بسیار بالاست و به صرفه نیست. البته برای اینها هم راه‌های موازی پیش‌بینی کرده‌ایم که اگر زمانی دسترسی محدود شد، به عنوان مواردی گلوگاهی برای ما مطرح نباشد. طی برنامه‌هایی که از گذشته آغاز شده بود و در این 3-4 سال اخیر روی آن متمرکز شده‌ایم، بحث تامین اقلام اولیه از مجاری داخل کشور مد نظر است.
امروز مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان ظرفیت فوق‌العاده‌ای در کشور ایجاد کرده است که از آن بهره‌مند هستیم. ما بدون استثنا از همه توان‌ها و ظرفیت‌های مجموعه‌های دانش‌بنیان استفاده می‌کنیم و شبکه وسیعی را در کشور سازمان داده‌ایم.
با 90 دانشگاه در کشور کار پژوهشی می‌کنیم و اخیرا یک توافق با وزارت علوم داشته‌ایم و در بازه زمانی 2 تا 3 سال آینده ماده اولیه مورد نیازی که بخواهیم از خارج وارد کنیم را نخواهیم داشت.

** در بحث صادرات جز اسرائیل و آمریکا هیچ محدودیتی قائل نیستیم
در بحث صادرات ما محدودیتی برای خود قائل نیستیم. البته حتما با اسرائیل و آمریکا کار نخواهیم کرد و موضوعیتی هم ندارد که بخواهیم با آنها کار کنیم. ولی هر کشور دیگری که علاقمند به استفاده از محصولات و تولیدات ما است حتما با آن همکاری می‌کنیم و مراوده خواهیم داشت و الان هم وضعیت و جایگاه بسیار خوبی داریم. 
ما به بسیاری از کشورها اقلام دفاعی را صادر می‌کنیم. از جمله صنایع مخابرات، رادارهای مختلف، تجهیزات ارتباطی و همچنین در بعد صنایع زمینی.
ما هم بازار خوبی داریم و هم شرکا و همکاران خوب و مورد خاصی هم نبوده که بخواهد برای ما محدودیت ایجاد کند و هر کشوری که خواهان ارتباط بوده حتما با آن ارتباط برقرار کرده‌ایم.
* صادرات تجهیزات الکترونیک به اروپا
* این ارتباط و صادرات با اروپایی‌ها نیز صورت گرفته است؟
در بحث‌های الکترونیک و صنایع مرتبط، صادراتی به اروپا داشته‌ایم و در بحث واردات مواد اولیه هم همانطور که گفته شد با آنها مراوده داریم.
* در زمان وزارت حضرتعالی رابطه با روس‌ها شرایط بسیار خوبی به خود گرفت و شاهد پیشبرد موضوعاتی مثل سامانه‌های موشکی S300 بودیم و اخیرا خبری مطرح شده مبنی بر واگذاری 150 تیر موشک S300 به ایران. آیا این موضوع صحت دارد؟
وقتی یک سیستم سلاح خریداری می‌شود، این شما هستید که تصمیم می‌گیرید چه تعداد تیر و یا فروند موشک همراه آن باشد و این طور نیست که فروشنده آن را بگوید. از طرفی ما الان خودمان موشک‌های کلاس S300 را در داخل می‌سازیم و فناوری این موشک را در همه ابعاد آن در اختیار داریم و اینطور نیست که بگوییم حالا طرف فروشنده آمده و محدودیتی را برای ما اعمال کرده که قابلیت عملیاتی ما در طول زمان را متاثر کند.
ما هرچه که نیاز داشته باشیم و پول آن را بدهیم، آنها در اختیار ما قرار می‌دهند اما خودمان سیستم موشکی مشابه و با ماموریت S300 را طراحی کردیم و مراحل آخر تست عملیاتی آن را انجام می‌دهیم که همان سامانه باور 373 است، لذا دیگر خیلی وابسته نخواهیم بود.

* تست نهایی سامانه باور373 تا سوم خرداد 96
* پیش از این اعلام شده بود که تست‌های نهایی سامانه باور 373 بر روی موشک بالستیک تا پایان سال انجام می‌شود. آیا این کار صورت گرفته است؟
ما باید 5 مرحله تست را انجام می‌دادیم. 3 مرحله آن انجام شد و قرار بر این بود مرحله چهارم در اسفند ماه صورت گیرد که به دلیل برخی مشکلات فنی به تاخیر افتاد.
به هر حال این یک پروژه علمی تحقیقاتی است و نمی‌شود به صورت قاطعانه جدول زمانی دقیق برای آن تعریف کرد.
در زمان تست‌ها ممکن است مشکلاتی مشخص شود که باید آنها را رفع کنیم. با این حال برنامه‌ریزی شده تا در تاریخ سوم خرداد سال آینده، تست‌های عملیاتی‌ این سیستم به طور کامل در میدان انجام شود.
** کار ساخت جنگنده قاهر تمام شده است
* برخی اخبار مبنی بر متوقف شدن پروژه جنگنده قاهر مطرح شده بود اما حضرتعالی طی سال جاری خبر از پیشبرد این پروژه داده بودید. در حال حاضر وضعیت پروژه جنگنده قاهر به چه صورت است؟
نمونه یک به یک قاهر را قبل از پایان سال تاکسی خواهیم کرد و این جنگنده روی باند خواهد آمد و حرکت می‌کند و تست‌های پروازی آن نیز در سال آینده انجام می‌شود.
کار ساخت قاهر تمام شده است و آماده تست‌های مختلف است که اولین تست آن روشن کردن موتور و روی باند آمدن آن است.
* اعلام شده بود که سپاه نیز درخواست‌هایی در خصوص جنگنده داشته است. آیا مربوط به جنگنده قاهر می‌شود؟
دهقان: فرماندهان می‌آیند و پروژه‌ها را می‌بینند و با توجه به نیازشان سفارش می‌دهند. 
* درخصوص پروژه جنگنده صاعقه چطور، این پروژه متوقف شده است؟
خیر. تولید جنگنده صاعقه متوقف نشده است و امسال قرار بود در اسفند تست‌های پروازی‌اش را آغاز کند.
* گفته شده بود که برخی‌ کشورها درخواست انتقال تکنولوژی پهپادی از ایران داشتند. آیا این موضوع صحت دارد؟
ما در صنعت هواپیماهای بدون سرنشین جزو کشورهای دارای فناوری پیشرفته هستیم لذا کشورهای دیگر که طالب این صنعت‌اند به دنبال همکاری با ما هستند.

** هیچ پایگاهی به هیچ کشوری نخواهیم داد
* یکی دیگر از موضوعات پرحاشیه که در داخل کشور هم برخی موضع گیری‌هایی درباره آن کردند، مسئله استفاده روس‌ها از پایگاه نوژه برای پرواز جنگنده‌هایشان به سمت سوریه بود که به واگذاری پایگاه از سوی ایران به روسیه تعبیر شد. شما البته قبلا هم توضیحاتی در این باره دادید ولی بفرمایید این همکاری با روس‌ها تا کجا ادامه خواهد داشت؟
اینها یک سری شایعات بی‌اساسی است. طبق قانون اساسی ما به هیچ کشوری پایگاه و نقطه استقراری نخواهیم داد.
اما در موضوع سوریه با روس‌ها در بحث حمایت از دولت قانونی سوریه همکاری می‌کنیم و هر دو کشور هم به دعوت رسمی دولت قانونی سوریه در آنجا حضور داریم، ما به صورت مشاوره و روس‌ها سازوبرگ و سازمان و تجهیزات را به آنجا برده‌اند لذا به طور طبیعی برای عملیات‌ها و پشتیبانی از آنها که در سوریه انجام می‌شود نیاز به حضور جنگنده‌ها و عملیات‌های هوایی است که در این راستا برای عبور و سوخت‌گیری یا موارد اولیه که جنگنده‌های روس نیاز داشتند ما تسهیلاتی را برای آنان در پایگاه نوژه فراهم کردیم و این موضوع هم در قالب درخواست آنها و بررسی و تصمیم ما بوده و انجام این فعالیت برای یک بازه‌های زمانی محدود است و این همکاری ما با روس‌ها تا زمانی که شرایط میدان اقتضا کند ادامه خواهد داشت.
** از عملیات‌ هوایی روس‌ها در سوریه کاملا پشتیبانی می‌کنیم
برای انجام این کار، روز و ساعت و پرنده دقیقا مشخص است و ما هم کاملا برای پشتیبانی عملیات‌ها در سوریه از آنها حمایت می‌کنیم. اما واگذاری پایگاه یعنی اینکه شما نقطه‌ای را در اختیار کشور دیگری بگذارید که در آن صورت مثل سفارت آنها حساب می‌شود و از صفر تا صد آن توسط خود آنها و برای اهداف امنیتی و نظامی خود آن کشور به کار گرفته خواهد شد نه کشور میزبان. لذا این موضوع هیچ وقت در کشور ما مطرح نبوده است.
** عمر ماهواره‌های ایرانی در فضا به 2 سال رسیده است
* در گذشته اخبار مربوط به حوزه ماهواره‌ای بیشتر بود و برخی اعلام می‌کنند که این فعالیت ها فروکش کرده است. نظر شما در این خصوص چیست و ماهواره‌برهای سیمرغ و سفیر چه زمانی پرتاب می‌شوند؟
ما زمانی به فناوری‌هایی که ما را در تولید ماهواره‌ها و ماهواره‌برها کمک کند و قادر سازد ماهواره به فضا بفرستیم، توجه ویژه کردیم. این دستاورد را زود به دست آوردیم و امروز زنجیره کامل فضایی را داریم چه در حوزه ماهواره‌برها، چه ایستگاه‌های پرتاب، چه ایستگاه‌های مدیریت و ارتباط و چه خود ماهواره‌ها.
لذا یک حرکت گسترده و ملی شروع شد که ما بتوانیم به فناوری‌هایی که مورد نیاز است دست یابیم و آن را تثبیت کنیم و چندین ماهواره را با کمک دانشگاه‌ها و صنایع دفاعی ساختیم اما ماهواره‌هایی که ما تا الان در مدار قرار می‌دادیم برای بازه زمانی کوتاه و در مدارهای پایین بود و عمر و دوام‌شان حدود 90 روز بود.
الان ما این دوره را پشت سر گذاشتیم و باید بتوانیم برای مدارهای بالاتر و ماندگاری بیشتر و ماموریت‌های مورد نیاز خودمان ماهواره تولید کنیم. لذا در این مرحله که هستیم هم بحث ماموریت‌ها و هم ماهواره‌ها و هم پرتاب‌کننده‌ها برای ما مطرح بوده و هست و امروز به همه اینها دست پیدا کردیم.
ما امروز قادریم ماهواره‌هایمان را در مدار 500 کیلومتری قرار دهیم و به تکنولوژی انتقال مداری هم دست پیدا کرده‌ایم تا ماهواره از آن مدار به مدار بالاتر برود و ماندگاری‌اش در مدار 2 سال یا بیشتر باشد. بدیهی است این فرآیند نسبت به فرآیند قبلی نیاز به کار و زمان بیشتری دارد.
* 3 ماهواره ایرانی اوایل سال آینده پرتاب خواهند شد
در نهایت ما باید به جایی برسیم که ماهواره‌هایمان به مداری بروند که به اصطلاح ماهواره‌های زمین محور را در مدار بگذاریم که حدود 36 هزار کیلومتری به حساب می‌آید. ما امروز برای فرستادن ماهواره به مدارهای میانی مشکلی نداریم و 3 ماهواره آماده پرتاب داریم که اوایل سال آینده در مدار قرار خواهند گرفت.
** حزب‌الله به هر تهدیدی پاسخ پشیمان کننده خواهد داد
* شما مدتی به عنوان فرمانده سپاه لبنان و در کنار حزب‌الله بودید. اکنون به عنوان وزیر دفاع، تعاملات ما با آنها و سطح نظامی حزب‌الله به خصوص توان موشکی‌شان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
حزب‌الله امروز قائم به خود این توانمندی‌ها را دارد و توان و قابلیت‌های خوبی در طراحی و تولید راکت‌ها و موشک‌های با برد مناسب که بتواند اهداف مورد نظرش را در سرزمین اشغالی هدف قرار دهد، دارد و این موشک‌ها را خودشان تولید می‌کنند و ارزیابی بنده این است که توان دفاعی حزب الله از سال 2006 به مراتب بالاتر است و قادرند به هرگونه تجاوز رژیم صهیونیستی پاسخ کوبنده و پشیمان کننده بدهند. 
** رونمایی تانک کرار و بالگرد ملی طی روزهای آینده
* در این ایام کم باقیمانده تا پایان سال، دستاورد جدیدی رونمایی خواهد شد؟ با توجه به اینکه به نظر می‌رسد در دهه فجر قرار بود محصولات جدید معرفی شود.
امسال دستاوردهای زیادی برای رونمایی داشتیم که بخشی از آنها صورت گرفت. اما دو دستاورد بارز که می‌خواستیم در دهه فجر رونمایی کنیم، تانک پیشرفته بومی «کرار» و بالگرد ملی «صبا 248» بود که تا آخر سال رونمایی خواهند شد.
* گویا پهپاد جدیدی هم با نام «غدیر» در حال تولید است. این پروژه در چه مرحله‌ای قرار دارد؟
احتمالا سال آینده رونمایی خواهد شد. 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 5761
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *