800
۰

فعالان اقتصادی: بعد از برجام هیچ ال سی بازگشایی نشده است/ دولت مردان: بعد از برجام هزاران ال سی گشایش یافته است

انتظار می رفت بعد از ماه ها مذاکره و صرف وقت بسیار پای میز مذاکره با طرف های خارجی برای دستیابی به توافق هسته ای ، بسیاری از مشکلاتی که بخش اعظمی از اقتصاد کشور با آن مواجه است تا حدودی مرتفع گردد اما با توجه به شواهد و قرائن موجود این اتفاق مهم رخ نداده است و به گفته برخی کارشناسان و نمایندگان مردم در مجلس برجام هنوز دردی را از اقتصاد مریض کشور دوا نکرده است.
egwagaw
egwagaw
به گزارش شستون؛ انتظار می رفت بعد از ماه ها مذاکره و صرف وقت بسیار پای میز مذاکره با طرف های خارجی برای دستیابی به توافق هسته ای  ، بسیاری از مشکلاتی که بخش اعظمی از اقتصاد کشور با آن مواجه است تا حدودی مرتفع گردد و مسیر اقتصاد کشور از این مسیر سخت و پرتلاطم به مسیری هموار تر از حال حاضر هدایت شود؛ اما با توجه به شواهد و قرائن موجود این اتفاق مهم رخ نداده است و به گفته برخی کارشناسان و نمایندگان مردم در خانه ملت برجام هنوز دردی را از اقتصاد مریض کشور دوا نکرده است.
 
** وعده بازگشایی هزار ال سی توسط بعد از تصویب برجام توسط رئیس کل بانک مرکزی
وعده  هایی که مسئولان دولت قبل از اجرای برجام و توافق مشترک ایران با 5 کشور به مردم می دادند بسیار حائر اهمیت و قابل توجه است، در دی ماه سال 94 ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در در حاشیه همایش «اجرای برجام، فصلی نو در اقتصاد ایران» با اعلام اینکه مقدمه گشایش ۱۰۰۰ ال‌سی فراهم و از چند روز گذشته گشایش ال سی ها شروع شده است گفت که مقدمه گشایش هزار ال‌سی فراهم شده و روز گذشته نیز گشایش‌ها آغاز شده است و بخش عمده ال‌سی‌ها برای تامین مواد اولیه کارخانجات گشایش خواهد یافت و پیش‌بینی می‌کنیم تولید به حرکت درآید.
 بعد از این اظهار نظر رئیس کل بانک مرکزی حسن روحانی نیز طی سخنانی در خرداد ماه سال جاری در خصوص گشایش ال سی اظهارداشت که "مردم پیش از برجام هر روز با یک تحریم جدید مواجه بودند، اما اکنون و بعد از برجام ، هر روز یک گشایش در امور حاصل می‌شود که این جای شکر گزاری دارد".
 
این سخنان روحانی بعد از انتشار در رسانه ها موجب واکنش بسیاری از فعالان اقتصادی بویژه اعضای اتاق بازرگانی شد؛ آنها در واکنش به این سخنان روحانی که بعد از برجام روزانه شاهد گشایش های بسیاری در اقتصاد کشور هستیم و این جای شکرگزاری دارد ابراز داشتند که بعد از برجام هیچ اتفاقی در اقتصاد ایران رخ نداده است و گشایش های پسا برجامی برای مردم قابل لمس نیست.
 
آنها با بیان اینکه هیات های خارجی که به ایران امدند هیچ گونه قراردادی را امضا نکرده اند بیان داشتند که بعد از برجام هیچ اتفاق خاصی در اقتصاد کشور رخ نداده است و اقتصاد کشور نیز هیچ تغییری در دوران پسا برجام نکرده است و اوضاع قبل از برجام تفاوتی با اوضاع بعد از برجام ندارد و همچنان اقتصاد کشور در حالت رکود است.
 
** میرکاظمی: هنوز سوئیفت بانک‌ها باز نشده و هیچ ال سی گشایش نیافته است
سیدمسعود میرکاظمی، نماینده سابق مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در نشست خبری خود در خصوص اینکه آیا خرید هواپیما برای خروج از رکود کمکی به کشور می‌کند یا خیر؟ عنوان کرد: با وجود مذاکراتی که در طول این مدت انجام شده ولی می‌بینیم که سوئیفت برخی بانک‌ها باز نشده. هیچ ال سی گشایش نیافته است و فروش نفت از طریق سیستم بانکی هنوز اجرایی نشده است. روز اول رئیس جمهور اعلام کرد 1000 ال سی باز شده است، بعد گفتند باز شدن ال سی ‌ها سه روز و سپس 10 روز طول می‌کشد، اخیرا نیز شنیدیم گفته شده 40 روزه باز می‌شود.
** عضو اتحادیه صادرکنندگان اتاق سمنان: بعد از برجام حتی یک ال‌سی صادراتی باز نشده است
اما رد ادعای رئیس جمهور به اینجا ختم نمی شود و حمید علوی عضو اتحادیه صادرکنندگان اتاق سمنان با اشاره به برجام گفت: از صادرکنندگان سوال شود که بعد از برجام کدام‌ یک موفق به بازکردن ال سی صادراتی شده‌اند؟ در حالی که من می‌توانم آمار هزاران ال سی باز شده وارداتی در بانک‌ها را بدهم که در همان بانک‌ها حتی امکان حواله کردن 10 هزار دلار پول به داخل کشور نیست.
 
وی با بیان اینکه صندوق ضمانت صادرات صندوق درآمد از صادرات است، افزود: این صندوق 100 یورو از صادرکنندگان برای شناسایی مشتری می‌گیرد و در نهایت هم اعلام می‌کند که مشتری با چنین مشخصاتی یافت نشد.
 
**اما LC چیست و چه فرایندی دارد که رئیس جمهور از گشودن هزار مورد از آنها طی چند ساعت پس از آغاز مرحله اجرایی برجام سخن گفت؟
 
در ادامه روزنامه کیهان نیز در این خصوص نوشت : اعتبار اسنادی (LC) تعهدی از سوی بانک است که  به خریدار و فروشنده داده می‌شود. طبق این اسناد تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده بموقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید.
 هرگاه که خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقیمانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین‌المللی به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب تجار (بخوانید واردکنندگان!) ایرانی قادر خواهند شد پرداخت‌ها و دریافت هایشان را از این طریق ضمانت کنند.
 
**ابلاغیه بانک مرکزی در روز اجرای برجام
نحوه گشایش این خطوط اعتباری اصول و مقرراتی دارد که از سوی بانک مرکزی تعیین می‌شود و بانک‌ها و تجار باید با طی فرایند مربوطه امکان دسترسی به این تسهیلات را فراهم کنند. به همین منظور بانک مرکزی روز یکشنبه در پی اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) طی بخشنامه‌ای موارد 7 گانه‌ای را به ‌منظور گشایش اعتبار اسنادی و ثبت وصولی (بروات) اسنادی به شبکه بانکی ابلاغ کرد.
همانطور که پیداست دستورالعمل فوق روز یکشنبه از سوی بانک مرکزی ابلاغ شده و در همان روز رئیس جمهور از گشایش هزار مورد از اعتبارات اسنادی خبر می‌دهد که این خود شائبه‌هایی را درباره صحت و سقم این ادعا و همچنین ماهیت کسانی که از این امکان منتفع شده‌اند بوجود می‌آورد.
گشایش اعتبار فرایندی دو سویه است که نیاز به مشارکت دو طرف ایرانی و خارجی دارد و از آنجا که روز یکشنبه در عموم کشورهای غربی و شرقی پایان هفته و تعطیل است، معلوم نیست چگونه این اتفاق در این حجم در یک روز غیرکاری و آن هم طی چند ساعت رخ داده است!
اما به فرض آنکه این اتفاق رخ داده باشد، انبوهی از ابهامات مطرح می‌شود از جمله آنکه؛ خطوط مالی مذکور در چه حوزه‌هایی و به چه افرادی اختصاص یافته است. هر چند گشایش اعتبارات اسنادی به خودی خود اتفاق بدی نیست و می‌تواند منشأ رونق در بعضی حوزه‌ها باشد اما نگاهی گذرا به عملکرد وارداتی دولت در دو سال اخیر نگرانی‌ها را از سرنوشت احتمالی این اعتبارات و احتمال واردات افسارگسیخته کالاهای مصرفی تشدید می‌کند.
بر اساس جدیدترین آمار گمرک، در 8 ماهه اول امسال 12/5 تن سنگ‌ پا وارد شده که ارزشی به میزان 23 هزار دلار داشته و طبق این آمار از سال 1392 تا 8‌ماهه نخست امسال نزدیک به 120 تن سنگ پای چینی به کشورمان وارد شده است.
در مهر ماه امسال هم مرکز آمار گزارش داد در شش ماه نخست سال 94، در نیمه نخست سال 94معادل میلیون‌ها دلار سنگ پا، آدامس، شانه و گیره زلف و کراوات، کلاه گیس و پاپیون از چین وارد شده است.
حال که برجام اجرایی شده و زمان عمل به وعده‌های دولت که همه امورات مملکت را متوقف به اجرای برجام کرده بود فرا رسیده است باید منتظر ماند که شرایط پسابرجام به نفع تولید داخلی و افزایش اشتغال تغییر خواهد کرد یا واردات گسترده از بنزین و محصولات کشاورزی تا سنگ پا و کراوات!
منبع: دانا
دوشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 5799
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *