گرد و خاک میهمان ناخوانده دوباره جنوب شرق/ دولت قبل همچنان مقصر اصلی ریزگرد ها!

18 اسفند 1395 ساعت 12:26

پس از مشکلاتی که سیل و آبگرفتگی در سیستان و بلوچستان به وجود آورد اینبار گرد و خاک میهمان سیستانی ها شد تا در روز های پایانی سال مشقت خانه تکانی را دوبرابر کند.


به گزارش شستون، در حالی کمتر از 15 روز دیگر تا آستانه سال جدید باقی نمانده است که این بار میهمان ناخوانده جدیدی وارد سیستان و بلوچستان شد. با این حال هنوز آثار سیل و آبگرفتگی از خیابان های شهرهای استان از بین نرفته است که گرد و خاک میهمان مردم سیستان شده و مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است. علی ای حال سیستان و بلوچستان سال هاست با مشکلات ریزگرد ها روبروست که به تازگی ریزگرد ها در سایه خواب مسئولین تبدیل به طوفان های شنی شده که القاب بین المللی برای این منطقه کسب کرده است.
  برنامه کاهش آلودگی هوا 15 ساله است ابتکار معاون دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه سه سال و نیم دشواری را پشت سر گذاشته‌ایم و مدیران سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری مدیران بخش‌های مختلف دولت، انرژی زیادی را برای بهبود کیفیت هوای کشور گذاشته اند افزود: تلاش شبانه روزی سه سال و نیمه را در سطح کل دولت با همکاری ۱۶ دستگاه اجرایی و با مشارکت جدی بخش هایی مانند نیروی انتظامی و شهرداری ها امروز به نتایجی رسیده ایم. گرچه برنامه های کاهش آلودگی هوا کوتاه مدت نیست. سال ۱۳۷۹ که برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در دولت اصلاحات شروع شد اعلام کردیم که این برنامه ۱۵ ساله است. ابتکار ادامه داد: این اتفاق تا سال ۸۴ ادامه پیدا کرد ولی متاسفانه از اولویت خارج شد و ما در سال ۹۲ با بحران آلودگی هوا در تهران و ۸ کلان شهر کار را دوباره شروع کردیم. اواخر سال ۹۲اولین و مهمترین اقدام که برای بهبود کیفیت هوا در دولت رخ داد این بود که بنزین پتروشیمی از چرخه عرضه سوخت کشور حذف شد و مطابق آن عرضه بنزین یورو ۴ شروع شد. درحال حاضر در استان هایی مانند خوزستان، آبادان و خرمشهر بنزین یورو ۴ عرضه می شود و قرار است این طرح به ۱۵ مرکز استان دیگر نیز در سال ۹۶ اضافه شود.
با این وجود بار دیگر گرد و خاک در آستانه ساله جدید میهمان مردم این منطقه شده تا مشقت خانه تکانی ها را دو چندان کند.
   سرعت وزش باد به 80 کیلومتر بر ساعت می رسد به گفته رضا فرجی کارشناس پیش بینی هواشناسی سیستان و بلوچستان در روز های اخیر شاهد گرد و خاک در سیستان بودیم که در روز های پنجشنبه و جمعه سرعت وزش باد در این منطقه به 80 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. وی ادامه داد: امروز به طور موقتی از شدت وزش باد در شهرهای شمالی استان کاسته می شود. وی با بیان اینکه روزهای پنجشنبه و جمعه بر شدت وزش باد و گرد و خاک افزوده می شود، افزود: وزش باد و گرد و خاک در شهرهای شمالی و مرزهای شرقی استان پیش بینی می شود. کارشناس پیش بینی هواشناسی استان تصریح کرد: روز جمعه شدت دما و وزش باد بیشتر می شود و در منطقه سیستان به 80 کیلومتر بر ساعت خواهد رسید. فرجی ادامه داد: در نواحی مرکزی، نوار غربی و جنوب غرب هم شدت وزش باد قابل ملاحظه است و در برخی نقاط همراه با گرد و خاک خواهد بود. وی اضافه کرد: از آنجایی که  نفوذ جریانات سرد شمالی را داریم کاهش دما تا پایان هفته ادامه دارد. کارشناس پیش بینی هواشناسی استان تصریح کرد: در دو روز آینده شاهد کاهش محسوس تر دما در استان هستیم که روز یکشنبه هفته آینده دمای هوا تا 8 درجه افزایش می یابد.
منبع: عصر هامون


کد مطلب: 5826

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/5826/گرد-خاک-میهمان-ناخوانده-دوباره-جنوب-شرق-دولت-قبل-همچنان-مقصر-اصلی-ریزگرد

شستون
  https://shastoon.ir