800
۰
در گفت و گو با شستون عنوان شد:

سراوان مهد عارفان غزل سرا/شناسایی غزل سرایان در سایه تبیین بیشتر

مسئول موزه سراوان گفت: شهرستان سراوان به نوعی زادگاه عارفان و عاشقان غزل سرا می باشد.
فایبلتبیت
فایبلتبیت
به گزارش شستون، آرامگاه خواجه محمدشاه معروف به مرشد یکی از میعادگاه های عارفان و عاشقان و محل انس و راز و نیاز پروردگار است.
این مقبره در شهر محمدی بخش مرکزی شهرستان سراوان واقع شده است که شکل گنبدی داشته و از خشت خام شاخته شده است و پس از مدتی بازسازی و مرمت شده است.
 
خواجه محمد شاه فرزند بزرگ موسی شاه بوده که از سن هفت سالگی از نعمت پدر محروم می شود و سرپرستی وی را جدش محمد که یکی از عارفان منطقه است بر عهده می گیرد.
 
خواجه مرشد یکی از شاگردان خواجه محمد کریم است که از خراسان بنابر بشارت امام رضا (ع) در خواب به منطقه سراون هجرت می کند.
 
خواجه مرشد از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است و از این عارف آثاری به یادگار مانده است که بیشتر غزلیات آن در وصف پیامبر اکرم (ص) و رهنمود های آن حضرت برای اهل عرفان می باشد، که به زبان فارسی نوشته شده است.
 
محمد عظیم بارک زایی در گفت و گو با شستون بیان داشت:سبک به کار رفته درغزلیات خواجه مرشد به سبک غزلیات حافظ نزدیک است که نشان دهنده تسلط کامل خواجه بر زبان فارسی می باشد.
وی اظهار داشت: در مقبره خواجه مرشد سه قبر وجود دارد که فرزندان وی هستند.
مسئول موزه محلی سراوان تصریح کرد : شناساندن عارفان و غزل سرایان در صورتی امکان پذیر است که اشعار و زندگی نامه این افراد بیشتر برای شاعران و غزل نویسان تبیین شود.
وی در پایان گفت: شهرستان سراوان به نوعی زادگاه عارفان و عاشقان غزل سرا می باشد و لازم است که در حفظ آثار آنها کوشا باشیم.
 
انتهای پیام/1675
 
دوشنبه ۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۰
کد مطلب: 6051
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *