800
۰

رسانه‌های ترکیه از کنار جان‌باختگان حادثه سیل گذشتند/ این رسم همسایگی نیست!

رسانه‌های ترکیه خبر سیل شدید در شهرهای آذربایجان‌شرقی را بایکوت خبری کرده و کشته شدن ده‌ها آذربایجانی را نادیده گرفتند.
rehsehs
rehsehs
به گزارش شستون، بعد از این که حادثه طبیعی سیل در آذربایجان‌شرقی و غربی موجبات کشته و مفقودی ده‌ها تن را فراهم کرده و آذربایجان را غرق در ماتم کرد، رسانه‌های مطرح و جهانی ترکیه که همواره کشته و زخمی شدن آفریقایی‌ها و ماداگاسگاری‌ها را به صورت خبر ویژه منتشر می‌کنند، از انتشار این خبر سر باز زدند.
ترکیه که همواره از برادری و یک ریشگی با اهالی آذربایجان سخن می‌گوید، در هیچ یک از کانال‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها و سایت‌هایش خبر تلخ کشته شدن آذربایجانی‌ها در حادثه طبیعی سیل را مطرح نکردند.
البته نزدیک به 5 سایت ترکیه، خبر سیل در شمال غربی ایران را به صورت گذرا و بدون اشاره به شدت حادثه منتشر کرده‌اند. گفتنی است، این سایت‌ها از بی‌بازدیدترین سایت‌های ترکیه می‌باشند.
خبرگزاری‌های دوغان، آناتولی، جهان، ایحلاص (اخلاص) و دجله که بزرگ‌ترین خبرگزاری‌های ترکیه محسوب می‌شوند، از اشاره هر چند کوتاه به سیل آذربایجان سر باز زدند.
شایان ذکر است، خبر سیل آذربایجان حتی در خبرگزاری‌های وابسته به ملی‌گرایان تُرک نیز مطرح نشد.
این در حالی است، یک سر سیل دیروز (25 فروردین) آذربایجان نیز در استان وان ترکیه بود که در وان نیز سیل جان یک نفر را گرفته بود. این نیز به معنی عدم بی‌خبری رسانه‌های ترکیه از سیل آذربایجان می‌باشد، چراکه سیل وان به صورت خبر ویژه در تمام سایت‌های ترکیه منتشر شده است.
رسانه‌ها و سایت‌های ایرانی نیز به بهانه همسایگی و برادری دینی با مردم ترکیه، کوچک‌ترین بلایای طبیعی در این کشور را که انسان هیچ نقشی در وقوع آن‌ها ندارد، منتشر کرده و با مردم و دولت این کشور اعلام همدردی می‌کنند.
کشته شدن یک سرباز تُرک در درگیری با عناصر گروه تروریستی کارگران کردستان یا داعش، وقوع زلزله 3، 4 ریشتری در دور افتاده‌ترین قسمت ترکیه و همچنین پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی این کشور، به خبر ویژه سایت‌های ایرانی خصوصا سایت‌های شمال غرب ایران تبدیل می‌شوند، لکن اتفاقات تلخ و بلایای طبیعی آذربایجان و کشته شدن تُرک‌های ایران از چشم رسانه‌های ترکیه به دور می‌مانده و بایکوت خبری می‌شوند.
جای ذکر است که خبرگزاری‌های بزرگ ترکیه در اقسا نقاط جهان دفتر نمایندگی داشته و از کوچک‌ترین اتفاقات رخ داده باخبر هستند. از جمله این خبرگزاری‌ها، خبرگزاری آناتولی می‌باشد که در تهران دفتر نمایندگی دارد.
موردی که موجبات دلخوری شدید مردم آذربایجان از ترکیه را فراهم کرده است این می‌باشد که رسانه‌های ترکیه هنگام زخمی شدن یک سوری یا آفریقایی در درگیری‌های بین خودی را بُلد کرده و با مانور خبری به نمایش می‌گذارند، لکن کشته و زخمی شدن آذربایجانی‌ها در سیل (حادثه طبیعی) را به گونه‌ای که هیچ ارزشی نداشته‌اند، نادیده گرفته و حتی از اشاره بسیار کوچکی به آن نیز تمرد می‌کنند.
آذربایجانی‌ها این اقدام ترکیه را غیرقابل قبول می‌دانند، زیرا کسانی که خود را با آذربایجان هم‌ریشه می‌دانند، باید اکنون نیروهای امدادی خود را به آذربایجان اعزام می‌کردند، نه این که حتی خبر آن را نیز منتشر نمی‌کردند.
در این میان، شدت سیل دیشب (25 فروردین) آذربایجان تا حدّی بزرگ بود که علی‌رغم آماده‌باش و حضور نیروهای امدادی، آتش‌نشانی، شهرداری، سپاه و هلال احمر در مناطق آسیب دیده، استاندار آذربایجان‌شرقی از ارتش نیز درخواست کمک کرده بود. این نشان دهنده نیاز آذربایجان به کمک بود، لکن نه کمکی از جمهوری آذربایجان آمد نه از ترکیه.
منبع: دانا
يکشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۳۷
کد مطلب: 6325
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *