800
۰
رئیس منابع طبیعی سراوان:

کلپوره گیاهی کوچک با خاصیت درمانی قوی/در بلوچستان از کلپوره برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می شود

رئیس منابعی طبیعی و آبخیز داری سراوان با بیان اینکه اسانس گیاه کلپوره در درمان اسپاسم قوی موثر است، گفت: از این گیاه در بلوچستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می شود.
rheshs
rheshs
به گزارش شستون، گیاه کلپوره گیاهی است علفی، پایا، پرشاخه به ارتفاع 10 تا 35 سانتیمتر و دارای ظاهر سفید پنبه‌ای که معمولاً در نواحی بایر، سواحل سنگلاخی و ماسه‌زارهای نواحی جهان می‌روید.
 برگهای آن باریک، دراز و پوشیده از کرکهای پنبه‌ای در هر دو سطح پهنک است. گلهائی به رنگهای سفید، سفید مایل به زرد و یا زرد و حتی ارغوانی دارد. زمان گل دادن آن به تناسب شرایط محیط زندگی بین خرداد و مرداد است. زنبور عسل به علت وجود نوش در گل های آن به سمت گیاه جلب می‌شود.

محمدرفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون جمع آوری گیاه کلپوره را به تناسب شرایط محیط زندگی بین ماه های خرداد و مرداد عنوان کرد و گفت: این گیاه در کوه بیرک سراوان به وفور یافت می شود.
وی دی ترپنوئیدها، 7ـ5ـ گلیکوزید، 6 ـ متوکسی جنگوانین و اسانس فرار که بیشترین مواد این اسانس ژرماکرن B، D، بتاکاریوفیلن، هومولن و کاریوفیلن اکساید را از ترکیبات شیمیایی این گیاه دانست و تصریح کرد: گیاه کلپوره از زمان های دور توسط حکما استفاده شده است.
رئیس منابع طبیعی سراوان نیرو دهنده، مقوی و خاصیت ضد تشنج را از خواص سرشاخه های گلدار این گیاه دانست و افزود: اگر گرد کلپوره وارد بینی شود مخاط بینی را تحریک کرده و ایجاد عطسه می‌کند.
وی در ادامه با اشاره به اینکه جوشانده این گیاه در درمان سرماخوردگی موثر است، خاطر نشان کرد: از این گیاه تلخ در بلوچستان، ایران و هندوستان برای رفع درد ناحیه قلب استفاده می‌شود.
دهقان در پایان با اشاره به اینکه اسانس گیاه گیاه کلپوره دارای خاصیت ضد اسپاسم قوی بر روی انقباضات ایجاد شده توسط استیل کولین و کلرور پتاسیم می باشد، اذعان داشت: اسپاسم یا گرفتگی عضلات از تداخل اتصالات عصبی – عضلانی در محل سیناپس های عصبی موجود در  بافت عضلانی بوجود می آید.

انتهای پیام/1675
پنجشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب: 6453
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *