800
۰
یادداشت/

آقای روحانی! باز هم از موضع قدرت با ملت صحبت کردید/ چرا بابت وعده‌های عمل نشده عذرخواهی نکردید؟

دولت باید بابت عدم اجرای وعده های داده شدۀ خویش، حداقل شجاعانه از مردم ایران عذرخواهی کرده و رک و راست دلایل عدم اجرا و یا موانع موجود بر سر راه آنها را به ملت شریف ایران بگوید.
اقثساس
اقثساس
به گزارش شستون، محمد رضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی در واکنش به سخنان مطروحۀ آقایان در دومین مناظره تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری گفت: روز گذشته مردم عزیز و فعالان اقتصادی کشورمان، بامید شنیدن برنامه ها و اهداف روشن و خوشحال کنندۀ نامزدها، مشتاقانه پای تلویزیونهای خود نشستند  تا شاید ببینند که چه کسی میتواند بعنوان رئیس جمهور و سکاندار دولت دوازدهم، گره مشکلات ایران و ایرانی را باز کند اما متأسفانه بعضاً سخنانی از جانب برخی از نامزدها مطرح شد که نه تنها امیدوار کننده نبود بلکه تأمل برانگیز و مأیوس کننده نیز بود!! از جمله جناب آقای روحانی که در بخشی از سخنان خویش، صراحتاً اظهار داشتند که اگر ما را انتخاب نکنید اوضاع ایران همچون گذشته خواهد شد و همان دوران تلخ مجدداً باز خواهد گشت!!
وی افزود: درست است که رئیس‌جمهور در مناظرۀ دیروز درباره محاسن و اقدامات دولت تدبیر و امید صحبت کرده و از اقدامات گذشته دولت خویش قاطعانه دفاع کردند اما گذشته از تأیید و یا تکذیب این گفته های ایشان، باید عرض کنم که انصاف این بود که آقای روحانی میبایست نیم نگاهی هم به نیازها، مشکلات و حرف دل مردم و فعالان اقتصادی توجه و به آنها اشاره می نمودند. زیرا فشارهای اقتصادی دوازده سال گذشته و مبهم بودن آینده و زندگی مردم آنهم زیر سایه سنگین رکود، تورم افسارگسیخته، رشد بیکاری، کاهش ارزش پول ملی، افزایش وحشتناک نقدینگی در جامعه و بدهی سنگین دولت به بانکها و پیمانکاران، بلاتکلیفی برجام، وجود تحریمهای مالی و بانکی و دهها مورد دیگر موجب شده تا بحث اقتصاد و مشکلات و نابسامانی های آن به مهمترین دغدغه و مشکل مردم تبدیل شود، زیرا مردم همچنان امیدوار و منتظر فعالیتهای دولت برای بهتر شدن شرایط اقتصادی‌ و ارتقاء سطح معیشت زندگیشان هستند. همچنین پایبند بودن دولت به تعهداتش، مسئله مهم دیگری است که مردم روی آن تأکید بسیار دارند و از رئیس‌جمهورشان میخواهند که اگر قولی به مردم داده، حتماً آن را انجام دهد و به تمام وعده ‌هایش وفادار باشد تا مردم فرق این دولت را با دولت پیشین، قلباً احساس کنند، درغیر اینصورت بابت عدم اجرای وعده های داده شدۀ خویش، حداقل شجاعانه از مردم ایران عذرخواهی کرده و رک و راست دلایل عدم اجرا و یا موانع موجود بر سر راه آنها را به ملت شریف ایران بگوید اما به عینه می بینیم که نه تنها از عذرخواهی خبری نبوده و نیست بلکه خیلی شجاعانه از کارهای نکرده و وعده های محقق نشدۀ خویش نیز راضی بوده و به جای گفتگوی مهربانانه خود در مناظره های تلویزیونی، متأسفانه هر از چند گاهی، ملت شریف ایران را نیز تهدید میکردند!!   
علیپور اظهار داشت: اگر کلاه خود را قاضی کنیم و واقع بینانه و بدور از گرایشات حزبی و وابستگی های شخصی به موضوع بنگریم بدون شک تأیید مینمائیم که دولت یازدهم طی چهار سالی که از عمرش گذشته نمره بالائی از مردم، فعالان اقتصادی و صاحب نظران برجسته سیاسی و اقتصادی کشورمان دریافت نکرده و اگر بر همین منوال با مردم سخن بگوید و بر راه و روش گذشتۀ دولت خویش پافشاری و اصرار بورزد مطمئناً کارنامه قابل دفاعی دریافت نخواهد کرد و این کارنامه اصلاً پاسخ مناسبی به اعتماد مردم و رأی های آنها نیست و همین امر موجب خواهد شد تا مردم دیگر اعتمادی به دولتمردان فعلی نداشته و رأی خود را هرگز به این دولت برای ادامه حیات و تشکیل دولت دوازدهم ندهند.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصادی مقاومتی و بخش خصوصی گفت: تمایل ندارم با صراحت لحجه و رک گویی ام، جناب آقای روحانی و سایر دوستان قدیمی خودم در دولت را برنجانم اما برای نتیجه گیری و جمع بندی موضوع مجبورم به عملکردهای چهار سال گذشته دولت و نقاط منفی آن اشاره کنم. اگر میگویم دولت نمره خوبی دریافت نکرده دلایل محکمی داریم که طی 46  ماه گذشته بر عام و خاص عیان بوده است. جناب آقای روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی سال 92 برای بهبود نسبی اوضاع اقتصادی کشور و سفره مردم قول کوتاه مدت و بلندمدت (چند روزه و چند ماهه) دادند اما امروز پس از گذشت حدود  چهار سال هنوز نقطه سرخط هستیم!!! آقای روحانی طی چهل و شش ماه گذشته حدود70 درصد توان و انرژی دولت را بر روی مسائل سیاسی، بین المللی و مذاکرات هسته ای معطوف کردند که نتیجۀ آن شد برجامی که هنوز به فرجام نرسیده و سایۀ تحریمها فعلاً بر سر کشورمان سنگینی میکند و آثار و نسیم مثبتی از برجام بر زندگی و معیشت مردم نوزیده و دیده نشده است!!!
حدود10درصد توان و انرژی دولت خویش را هم بر روی مسائل فرهنگی و اجتماعی گذاشتند که تصور میکنم هنوز نتیجه دلخواهی که مد نظر حتی شخص آقای روحانی هم بوده در این بخشها بدست نیامده است. درکل تنها حدود20 الی30 درصد توان و وقت دولت یازدهم را بر روی اقتصاد متمرکز نمودند که باتوجه به حجم مشکلات و نابسامانی های اقتصادی، عدم تناسب و ناهماهنگی تیم اقتصادی، این میزان وقت و انرژی نیز توفیقی را برایمان درپی نداشته هرچند که دولت معتقد است که گره بخش اعظمی از مشکلات اقتصای کشور با موفقیت در مذاکرات هسته ای گشوده خواهد شد که البته تا حدودی درست میگوید پس بر همین اساس حالا حالاها باید صبر کنیم و منتظر اجرای کامل برجام باشیم تا مشکلات اقتصادی ایران نیز به تبع آن حل و فصل شود.!!.
وی تصریح کرد: طی چهار سال گذشته به جزء دستگیری بابک زنجانی و اعدام مه آفرید، علی الظاهر برکناری نجومی بگیران، اختلاس 8 هزار میلیارد تومانی از صندوق فرهنگیان، برکناری ابهام برانگیز وزیر ارشاد و دو وزیر دیگر، ورشکستگی چند مؤسسه مالی و اعتباری و دربدری و نابودی زندگی سپرده گذاران، پیشبرد نصفه نیمۀ برجام و خرید چند هواپیما و رفت آمد بی حاصل دهها هیأت اقتصادی و آزاد شدن بخشی از پولهای بلوکه شده ایران در خارج، همچنین امضاء قراردادهایی با چند شرکت خودروساز خارجی و ورود حجم بسیار بالایی کالای لوکس و مصرفی  و.... هیچ کارخانه ورشکسته ای احیاء نشده است. ممنوع الخروجی غالب فعالان اقتصادی رفع نگردیده و همچنان پا برجاست. مشکل مالیات، نحوه و میزان مبهم دریافت آن همچنان باقیست، ضمناً لطف کرده بفرمائید: چه میزان اشتغال واقعی ایجاد شده؟ چه میزان تورم (البته در عمل نه در حرف و آمار) کاهش یافته؟ چرا سایۀ رکود روز به روز بر سر مردم و اقتصاد ایران سنگین تر شده؟ چرا نقدینگی جامعه نسبت به سال 92 بیش از دو برابر گشته و به1200 هزار میلیارد رسیده؟ هنوز سایه تحریمها از سرمان کوتاه نشده و هر از چندگاهی تحریمهای جدیدی برعلیه کشورمان وضع میگردد؟ چرا معاملات بانکهای بزرگ جهان با بانکهای ایرانی قطع میباشد؟ وضعیت ارز و نرخ آن نسبت به سال گذشته چقدر تغییر کرده است؟ و دهها سؤال دیگر... که در ذهن مردم و صاحب نظران داخلی و خارجی وجود دارد.
لکن با وجود این همه سؤال و وضعیت موجود و نابسامان اقتصاد کشور، به جرأت میتوان گفت که اوضاع امروز مردم عزیزمان آن چیزی نیست که دنبالش بودیم. غالب مشکلات خرد و کلان کشور و مردم هنوز پا برجاست، پس اینکه فقط با کلمات و سخنان خشک و خالی بخواهیم اوضاع را باب دل و خوب نشان دهیم کار قابل دفاعی نیست. هرچند که فضای حال حاضر کشور با دوران احمدی نژاد فرق کرده اما این کافی نیست و سعی و تلاش بیشتری را می طلبد تا به نقطه مطلوب و در شأن ایران و ایرانی برسد.
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران خطاب به آقای روحانی خاطر نشان کرد: اینکه شما بارها در سخنان تان فرموده و میفرمائید که چنانچه کسی دولت را نقد کند و اشتباهات دولت را متذکر شود به او احترام و تواضع میکنید و دست او را نیز میبوسید خیلی خوب است و باید این اعتماد به نفس قوی جنابعالی را ستود اما بعید میدانم که در عمل انتقاد پذیر باشید زیرا در گذر زمان این واقعیت را بخوبی نشان داده که حتی انتقاد دلسوزانۀ دوستان و یاران خودتان را هم برنتافته و با شکایت دولت، حتی برخی از آنان را صرف انتقاد از سیاستهای غلط و نادرست دولت به زندان انداختید!!
اینجانب در تیر ماه سال 93 برای اولین بار و بعدها پی در پی و به کرات، علناً و از طریق رسانه های گروهی خدمت جنابعالی عرض کردم اگر وعده هائی را که به ملت داده اید عملی نکنید و اگر دولتمردان عزیز، مردم را فراموش کرده و بین خود و مردم و فعالان اقتصادی دیوار بلند بکشند (که البته نمونه های آن بسیار مشاهده شده بود) و نهایتاً چنانچه به درد و مشکلات و خواست مردم بی توجهی کنید قطعاً سالهایی بدتر از 84 تا 92 را تجربه خواهیم کرد (زیرا از قدیم گفته اند فرض محال، محال نیست) و آن زمان دیگر بوسیدن دست منتقدین هم دردی را دوا نخواهد کرد و بمرور اعتماد مردم از دولت سلب خواهد شد و در سال 96 دیگر به شما رأی نخواهند داد که امروز همان روزیست که متذکر شده بودم، که متأسفانه به عرائضم توجهی نکردید حال می بینید که زمان چه زود گذشت و وقت امتحان مجدد نیز فرار رسیده است.!! امروز باید با خود بگوئید که ای کاش بجای بوسیدن ظاهری دست منتقدین و آن هم فقط در حرف، فی الواقع به انتقادات و دل نگرانی های دوستان دلسوز هم کمی توجه میکردیم و آنان را غیر خودی نمیدانستیم تا کارتان برای جمع آوری آراء مردم در چنین روزی سهل و آسان می شد.
اما روز گذشته طی مناظرۀ تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری، در کمال تعجب دیدیم و شنیدیم که بجای بدست آوردن دل مردم و جبران مافات در این روزهای باقیمانده آنهم با شیرین زبانی، متأسفانه باز هم سفت و محکم و از موضع قدرت با ملت صحبت کردید و خیلی جالب مردم عزیزمان یعنی ولی نعمتان خودمان را در گفتارتان تهدید کرده و بجای عذرخواهی بابت خلف وعده ها و خرابی اوضاع اقتصادی کشور، خطاب به مردم اظهار داشتید که اگر ما را انتخاب نکنید اوضاع کشور به سالهای گذشته باز خواهد گشت!! از همین رو باالجبار باید خدمتتان عرض کنم که بی توجهی به مشکلات مردم و عدم تحقق وعده ها، اوضاع کشور را دنده عقب و به سالهایی بدتر از 84 تا 92 خواهد کشاند نه عدم انتخاب مجدد شما!! پس شما را بخدا قسم، مردم را تهدید نکنید زیرا این روش برای کسب آراء ملت کارساز نیست.
           منبع: تسنیم
 
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 6606
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *