رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان:

مروارید سبز، نمونه بارز اقتصاد دارویی و صنعتی/"سقز" دارویی ۲هزار و پانصد ساله برای درمان اختلالات گوارشی

16 ارديبهشت 1396 ساعت 10:05

رئیس منابع طبیعی و آبخیز داری سراوان با بیان اینکه پسته وحشی به مروارید سبز مشهور است، گفت: این درخت دارای مصارف دارویی و صنعتی گسترده ای می باشد.


به گزارش شستون، بنه  pistacia atlantica یا پسته وحشی که در زبان محلی به نام گوان معروف است و انتشار این درخت از کشورهای ساحل دریای مدیترانه تا آسیای صغیر، سوریه، قزاقستان، ایران، افغانستان و پاکستان امتداد دارد.
این درخت در ایران در استان فارس، کرمان، سیستان و بلوچستان، ارتفاعات جنوبی البرز، کردستان، کرمانشاه و لرستان در ارتفاع 300 تا 600 متری گسترش یافته است.
در گفت و گوی که با محمدرفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان انجام شد با بیان اینکه پسته وحشی به مروارید سبز مشهور است، گفت: این درخت دارای مصارف دارویی و صنعتی گسترده ای می باشد.
وی با اشاره به اینکه این درخت در شهرستان سراوان در ارتفاعات رشته کوه سیاهان، گیدبست و حوزه پرک انتشار دارد، اظهار داشت: بهره برداری از این درخت با هدف تولید صمغ و استفاده دارویی و صنعتی موضوعی انجام می شود که اقتصاد بخشی از ساکنین حوزه سراوان را تشکیل می دهد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان خاطر نشان کرد: سقز شیره درخت بنه می باشد مه از نظر ترکیبات شیمیایی و ساختمان فیزیکی جز آلئورزین ها محسوب می شود که در طب سنتی یونان و منطقه مدیترانه 2 هزار و 500 قبل از آن برای رفع اختلالات گوارشی و زخم معده استفاده شده است و با توجه به درجه خلوص مواد تشکیل دهنده در بسیاری از کشورها در ساخت مواد دارویی و ترکیبات شیمیایی استفاده می شود.
آلئورزین ها در نتیجه استخراج از انواع ادویه، توسط استخراج با حللال بدست می آیدند. این عصاره های متمرکز شامل تمام اجزای سازنده عطرو طعم می باشد و آن را روغن های فرار صمغی می نامند.

بنه پرخاصیت ترین درخت شناخته شده ایران
دهقان رئیس منابع طبیعی سراوان با بیان اینکه روغن بنه به طور متوسط دارای 59 درصد چربی داشته و غنی از اسیدهای چرب غیراشباع می باشد، تصریح کرد: مصرف روغن بنه برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی و کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری مفید است.
وی تقویت نیروی جنسی، تسکین کمر درد و دردهای مفصلی، رویش مجدد موهای آسیب دیده، التیام سوختگی و درمان نرمی استخوان را از ویژگی های دارویی این درخت عنوان کرد و اذعان داشت: ترشی بنه باعث تصفیه کبد و رفع سر درد می شود.
دهقان رفع کم خونی، جویدن آدامس بنه برای رفع بوی بد دهان و پوسیدگی دندان و دم کرده پوست درخت جهت درمان سهال را از دیگز مصارف دارویی این درخت دانست و گفت: از درخت پسته وحشی در تهیه اسانس و عطریات، صنایع چوب، لاک، داروسازی، رنگ و پلیمر استفاده می شود.
وی در پایان اظهار داشت: ارتفاع درخت بنه به 2 تا 7 متر می رسد و عمر طولانی هزار و پانصد سال برای این درخت گزارش شده است.
انتهای پیام/1675
 
 


کد مطلب: 6608

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/6608/مروارید-سبز-نمونه-بارز-اقتصاد-دارویی-صنعتی-سقز-۲هزار-پانصد-ساله-درمان-اختلالات-گوارشی

شستون
  https://shastoon.ir