800
۰

تلاش ترامپ برای آمریکای سفیدتر در ۱۰۰ روز

بیمه خدمات درمانی، مالیات‌گیری، سیاست خارجی، ممنوعیت مهاجرت و ساخت دیوار، توافقات تجاری بین‌المللی و حمایت از صنایع داخلی، مهمترین وعده‌هایی هستند که ترامپ طی ۱۰۰ روز نخست ریاست جمهوری‌اش تلاش کرد آن‌ها را محقق کند.
rheshes
rheshes
به گزارش شستون، دونالد ترامپ در حالی که لیستی طولانی از وعده‌های انتخاباتی قابل اجرا در تنها 100 روز را به رأی‌دهندگان آمریکایی داده بود، در تاریخ 20 ژانویه 2017 پست ریاست جمهوری آمریکا را عهده‌دار شد. در اینجا به اختصار به آن چه که در 100 روز ابتدایی حکومت ترامپ اتفاق افتاد خواهیم پرداخت.
1. بیمه خدمات درمانی
از جمله وعده‌های انتخاباتی ترامپ می‌توان به لغو لایحه «حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه» اشاره کرد که در سال 2010 توسط اوباما، رئیس جمهوری وقت، به تصویب رسید. ناتوانی ترامپ در لغو این قانون یکی از بزرگترین شکست‌های وی در 100 روز اول محسوب می‌شود.
مجلس نمایندگان در اواخر ماه مارس لغو این لایحه را به رأی (استمزاج) گذاشت و علی‌رغم در دست داشتن رأی اکثریت جمهوری خواهان، موفق به کسب آرای مورد نیاز برای لغو این قانون نشد و بنابراین از آن صرف نظر کرد. اما در روزهای اخیر به صورت مجدد این برنامه با تغییراتی ارائه شد که حمایت‌هایی را از جانب «انجمن آزادی» کنگره آمریکا به همراه داشت. اعضای این انجمن که در رده محافظه‌کارترین افراد در آمریکا هستند، نقش مؤثری در متوقف‌کردن لایحه اصلی بازی کرده‌اند.
این قضیه احتمال کسب موفقیت برای لغو لایحه «حفاظت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه» را در مجلس نمایندگان افزایش می‌دهد، گرچه هنوز مشخص نیست که آیا برنامه جدید مطرح شده موفق به کسب آرای موافق جمهوری‌خواهان میانه رو خواهد شد یا این که با مخالفت‌های جدی‌تری در مجلس سنا رو به رو خواهد شد.
2. کاهش مالیات بر درآمد
در دوران رقابت‌های انتخاباتی، ترامپ همواره خبر از بزرگترین تغییر و تحول در اصلاح قانون مالیات بر درآمد از دهه 1980 می‌داد. در روزهای گذشته وی قانون تخفیف مالیاتی را به مجلس ارائه کرد که طبق این قانون جدید میزان مالیات شخصیت‌های حقوقی از 35٪ به 15٪ کاهش پیدا می‌کند. همچنین بالاترین حد مالیات شخصی به 35٪ کاهش پیدا کرد، مالیات بر ارث لغو شد و در نهایت و به صورت موقت تخفیف قابل توجهی در مالیات از سود خارجی شامل سرمایه‌گذارانی شد که سود سرمایه آنها به کشور باز می‌گردد. با تمام این اوصاف، این طرح همچنان در وضعیت نامعلومی قرار دارد و حتی قانون‌گذاران رده بالای حزب جمهوری‌خواه از آن به عنوان یک راهبرد در تغییرات قانون‌گذاری یاد کرده‌اند.
3. سیاست خارجه
سیاست خارجه ترامپ با تغییرات اساسی زیادی در مقایسه با رؤسای جمهوری پیشین روبرو بوده است.
روسیه: در طول کارزار انتخاباتی خود، دونالد ترامپ همواره با لحنی تحسین‌برانگیز از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، و همچنین از تمایل خود برای برقراری ارتباط نزدیک و دوستانه با مسکو سخن راند. پس از به دست گرفتن قدرت توسط ترامپ، موضوع بحث‌برانگیز دخالت روسیه در انتخابات 2016 آمریکا مبنی بر وجود ارتباطاتی بین کمپین انتخاباتی ترامپ و مسکو در آمریکا رواج یافت که تحقیقات کنگره در این زمینه را به همراه داشت.کابینه ترامپ هرگز موفق به رفع اتهام از ترامپ نشد و ترامپ نیز در واکنشی به این موضوع تغییرات چشمگیری در مواضع خود نسبت به پوتین ایجاد کرد. همچنین پوتین اقدام ترامپ را در رابطه با حمله ماه آوریل به سوریه محکوم کرد. این سخنان واکنش ترامپ را برانگیخت چنان که او روابط آمریکا و روسیه را در پایین ترین حد ممکن در عصر حاضر توصیف کرد. کره شمالی: بزرگ ترین معضل ترامپ را می توان احتمال حمله اتمی از جانب کره شمالی به خاک آمریکا نام برد. ترامپ سوگند یاد کرده است که از حمله اتمی کره شمالی به آمریکا جلوگیری خواهد کرد. کارشناسان بر این باورند که پیونگ یانگ در سال 2020 قادر به انجام چنین عملیاتی خواهد بود. کابینه ترامپ بر این باور است که از طریق فشارهای دیپلماتیک و اعمال تحریمپ های شدیدتر می‌تواند دولت کره شمالی را وادار به توقف برنامه هسته ای خود کند. آنها همچنین از طریق چین که بزرگترین همکار تجاری کره شمالی می‌باشد دست به اقداماتی اینچنینی زده‌اند. ناتو: در طول فعالیت‌های انتخاباتی خود، ترامپ بارها ناتو را منسوخ و از کار افتاده خطاب کرد و همواره تلاش کرد متحدین خویش را از خطر وابستگی به ناتو آگاه سازد. در اواسط ماه آوریل اما وی سخن خود را باز پس ستاند و از ناتو تجلیل بی‌حد و حصری به عمل آورد. سوریه: ترامپ در اولین روزهای شروع به کار خود به عنوان رئیس جمهور آمریکا تصمیم جدی خود را مبنی بر این که از تنش‌ها در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد، اعلام کرد. او بر این باور بود که تصمیم ندارد اجازه دهد که ایالات متحده بیش از این نقشی در تنش‌ها و درگیری‌های سوریه داشته باشد. اما به یکباره او درگیر حمله‌ای به سوریه شد که باعث از بین رفتن عده‌ای از غیر نظامیان سوری شد. این حملات تعریف و تمجید متحدان اروپایی وی و همچنین قانون‌گذاران آمریکایی را در بر داشت. 4. مهاجرت و دیوار ترامپ
ترامپ از ابتدای کاندیداتوری خود سرسختانه بر پیشگیری از ورود مهاجران غیرقانونی به آمریکا و بازگرداندن این گونه مهاجران به خاک خود (به ویژه آنها که دارای پرونده فساد هستند) تاکید داشت. او همچنان متعهد شد که دیواری در مرز میان آمریکا و مکزیک بنا کند و متذکر شد که دولت مکزیک هزینه ساخت این دیوار را پرداخت خواهد کرد. این خط‌مشی و لفاظی‌های ترامپ باعث شد که عده زیادی از مهاجران را که تصمیم به ورود غیر قانونی به خاک آمریکا داشتند دستگیر و بازگردانده شوند. این جریان باعث شد که تاریخ آمریکا در اواسط ماه مارس پایین‌ترین حد پذیرش مهاجران را در 17 سال گذشته شاهد باشد. شمار کودکانی که از مرزهای غربی آمریکا به همراه قیم خویش به خاک آمریکا وارد می‌شدند ناگهان از دسامبر تا مارچ به میزان 90٪ کاهش یافت.
ترامپ همچنان بر ساخت دیوار مرزی تاکید دارد، اما به منظور جلوگیری از خطر تعطیلی دولت، به صورت موقت از تصمیم خود عقب‌نشینی کرده و از کنگره تقاضای اختصاص بودجه از طریق ارائه لایحه‌ای پیشنهادی کرده است.
به علاوه ترامپ بر سر تصمیم خود مبنی بر ممنوعیت ورود مسلمانان به ایالات متحده به بهانه بخشی از تصمیم او در جهت جنگ با داعش پافشاری می‌کند. در تاریخ 27 ژانویه او دستور ممنوعیت موقت ورود اتباع هفت کشور دارای اکثریت جمعیت مسلمان دنیا را که شامل سوریه هم می‌شد صادر کرد. در حقیقت ترامپ ورود مهاجران سوری را به صورت دائمی و ورود دیگر مهاجران را به صورت موقت متوقف کرد. اما یک قاضی فدرال دادگاه‌های آمریکا این دستور ترامپ را به صورت تعلیق در آورد و یک دادگاه استیناف از فرمان تعلیق حمایت کرد. در همین حال، ترامپ دستور منع ورود اتباع هفت کشور مسلمان را همراه با تجدید نظر در اوایل ماه مارس منتشر کرد تا شاهد عکس العمل دادگاه فدرال در قبال این فرمان باشد. پس از این اقدام ترامپ یک قاضی دیگر دادگاه فدرال ایالات متحده در هفته گذشته فرمان ترامپ را ممنوع اعلام کرد تا از این طریق اختصاص بودجه دولت فدرال را به شهرهایی که به «شهر امن» شهرت دارند و مهاجران را در خاک خود پذیرا می‌باشند ادامه پیدا کند.
5. دیوان عالی
از موفقیت‌های ترامپ می‌توان به انتخاب نیل گورسیچ پس از مرگ آنتونین اسکالیا (قاضی دستیار دیوان عالی ایالات متحده) اشاره کرد. ترامپ سوگند یاد کرده بود که پس از اسکالیا فردی کاملا مشابه به لحاظ طرز تفکر را به عنوان جایگزین او انتساب نماید. نیل گورسیچ به عنوان نزدیک‌ترین فرد به اسکالیا از نقطه نظر تفکرات از جانب سنا برای این جایگاه تایید شد و نمایندگان دموکرات مخالف را در رد صلاحیت خویش ناکام گذارد.
6. تجارت و بازرگانی
تنها چند روز پس از مراسم تحلیف، دونالد ترامپ از پیمان تجاری اقیانوس آرام (ترانس پاسیفیک) خارج شد تا به وعده‌ای که در طول کارزار انتخاباتی‌اش داده بود عمل کند. به علاوه ترامپ تهدید کرد که از پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) خارج خواهد شد چرا که این قرارداد به خروج مشاغل از آمریکا و ورود آنها به کشور مکزیک منجر شده است. این تهدید در مدت زمان کوتاه به دفعات ضربه‌های زیادی به اقتصاد بازار وارد کرد تا این که چندی بعد ترامپ دست از مواضع خصمانه خود برداشت و پس از آن که رؤسای جمهوری مکزیک و کانادا از او درخواست کردند قراردادی جدید را پیشنهاد دهد، اعلام کرد که به پیمان متعهد خواهد ماند.
7. خرید اجناس آمریکایی؛ استخدام نیروی کار آمریکایی
ترامپ متعهد شده بود که از صدور مشاغل آمریکایی به خارج از کشور جلوگیری خواهد کرد. پیش از به قدرت رسیدن، ترامپ کمپانی‌های آمریکایی را که صادر کننده مشاغل به خارج از مرزهای آمریکا بودند تهدید کرده بود. وی همچنین طرح ویزای H_1B را مورد بررسی قرار داده بود. بر اساس این طرح تنها افرادی می‌توانند به مرزهای ایالات متحده وارد شوند که از مهارت‌های بالایی در زمینه‌های تخصصی مختلف برخوردار باشند. طبق ادعای ریاست جمهوری آمریکا، سیستم قرعه‌کشی گرین کارت (لاتاری) نیاز به بررسی و تجدید نظر دارد و به زودی این سیستم با طرحی جدیدتر که تنها افراد متخصص را به خاک آمریکا راه می‌دهد جایگزین خواهد شد.
سخن آخر
به طور کلی از ابتدای امر، ترامپ در طبقه‌بندی احزاب و افراد مورد نظرش در راستای سیاست‌های نژادپرستانه و بیگانه‌ستیزی حرکت کرده و 100 روز ابتدایی کار او به عنوان رئیس جمهوری آمریکا نماد ریاست سفیدپوستان ملی‌گراست. اگر چه کابینه ترامپ ترفندهای مکرری را برای خلق آمریکای سفید‌تر به کار گرفته‌اند، ندای مخالفت با این سیاست نژادپرستانه از درون کابینه به گوش می‌رسد.
دموکرات‌ها که هنوز به صورت کامل بر شوک انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهوری آمریکا غلبه نکرده‌اند باید تلاش زیادی را برای از کار انداختن و خنثی‌کردن سیاست‌های ترامپ به کار بندند. امروز به ریاست رسیدن ترامپ برای آمریکا به نوعی یک شکست بزرگ محسوب می‌شود و تنها پیروزی ترامپ از زمان به قدرت رسیدنش موفقیت در تبدیل آمریکا به سرزمینی خشن‌تر و ظالمانه‌تر برای شهروندان رنگین پوست آن است.
سارا روانگرد، کارشناس مسائل آمریکای شمالی
منبع: تسنیم
سه شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۲
کد مطلب: 6675
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *