800
۰

جستاری درباره انس با قرآن/ بهترین پناهگاه در برابر فتنه‌ها

بهترین پناهگاه برای امت اسلام در مقابل فتنه‌های مختلف روزگار، قرآن و مفاهیم قرآنی است تا جایی که پیامبر(ص) فرمود: «هنگامی که فتنه‌ها مانند پاره‌های شب تاریک به شما روی آورند، بر شما باد (روی آوردن به) قرآن».
جستاری درباره انس با قرآن/ بهترین پناهگاه در برابر فتنه‌ها
به گزارش شستون، مسأله انس و تدبر در قرآن موضوعی است که برآمده از آیات قرآن کریم و همچنین سفارشات اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است.رهبر معظم انقلاب در جریان برگزاری محفل انس با قرآن در محضر ایشان طی سخنانی باردیگر بر این موضوع تاکید موکد داشته‌اند، این درحالی است که جوامع اسلامی با وجود دیانتشان از مفاهیم قرآنی به دور هستند و  میزان بهره‌وری آنان  از این کتاب نورانی به شدت کاهش یافته است که تبعات آن را در مسائل روز جوامع به خوبی می‌توان ملاحظه کرد.
امروزه این‌گونه نظر می‌آید که  در جوامع اسلامی نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت تنها به ظاهر قرآن اکتفا شده است و آنجایی هم که به مفاهیم قرآن توجه می‌کنند، صرفا رویکرد سیاسی داشته و به اصطلاح برای تقویت حزب و تشکیلات سیاسی بوده است و این هشدار می‌تواند برای مسئولین فرهنگی و سیاسی کشورمان باشد تا از این گنجینه عظیم معارف الهی بهره‌های معنوی در راستای ارتقای نظام اسلامی و مردم جامعه ببرند.
قرآن، در فتنه‌ها بهترین پناهگاه  است
هرگونه بی‌توجهی و یا کم‌توجهی مسئولین دینی و فرهنگی جامعه به مفاهیم قرآن و از سوی دیگر عدم زمینه‌سازی مناسب برای پیوند قلب جامعه با مفاهیم عالی قرآنی عواقب نامناسبی را برای آینده کشور، اسلام و مذهب تشیع به دنبال خواهد داشت؛ زیرا در فتنه‌های مختلفی که جامعه به آن مبتلا می‌شود، بهترین پناهگاه برای ملت‌های مسلمان، قرآن و مفاهیم آن است است و این همان مسأله‌ای است که رسول گرامی اسلام(ص) به آن اشاره کرد و فرمود: «إِذَا الْتَبَسَتْ عَلَیْکُمُ الْفِتَنُ کَقِطَعِ اللَّیْلِ الْمُظْلِمِ فَعَلَیْکُمْ بِالْقُرْآنِ: هنگامی که فتنه‌ها مانند پاره‌های شب تاریک به شما روی آورند، بر شما باد (روی آوردن به) قرآن» (وسائل الشیعه، ج6، ص169)
 متأسفانه عدم انس شایسته و بایسته با قرآن و مفاهیم آن در این سالیان اخیر، جامعه را دچار دست‌اندازها و چالش‌های متعددی کرده است طوری که نمی‌دانند در صحنه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی چه رفتار شایسته‌ای از خود بروز دهند و این مسأله‌ای است که رهبر انقلاب به کرات نسبت به آن هشدار و انذار داده‌اند. به طور قطع می‌توان گفت عمده سیاسیون جامعه در مهم‌ترین رویدادهای جامعه صرفاً تحلیل‌های شخصی و بعضا به زعم خود تئوریک ارائه می‌دهند، تا جایی که در حوادث مختلف هر تحلیلی جز تحلیل‌های مبتنی بر آموزه‌های قرآن صورت می‌گیرد اما اینکه قرآن چه تبیینی را پیش روی جامعه اسلامی قرار داده است، هیچ گاه مورد تحقیق نبوده است و تمام این مسائل به عدم انس با این کتاب مقدس باز می‌گردد. حال برای اینکه این مسأله شفاف‌تر شود به ذکر نمونه‌هایی از کلام رهبر انقلاب اشاره می‌کنیم.
سست و محزون نشوید، اگر اهل ایمانید
ایشان در صحبت اخیر خود در محفل انس با قرآن با تأکید بر لزوم انس با قرآن و روی آوری به مفاهیم آن، آیه‌ای را تبیین کردند که در این شدائد و فتنه‌های داخلی و خارجی برای آرامش روحی مؤمنان بسیار کارساز است. معظم له فرمود: «وَلاتَهِنوا وَلاتَحزَنوا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کُنتُم مُؤمِنین؛ اگر اهل ایمان هستید، سست و محزون نشوید و شما برترید. (آل‌عمران139) ایمان اگر [حاصل] شد، شما برترید. در راه ایمان قوی باشید، صریح باشید، ثابت‌قدم باشید.»
همان طور که رهبر معظم انقلاب اشاره کرد، عدم سستی و عدم حزن از ویژگی‌های افراد مؤمن است. یعنی شخص مؤمنی که دست خداوند را همواره در جریانات مختلف بشری دخیل بداند و خدا را محیط بر مسائل مختلف بداند، هیچ گاه سست و محزون نمی‌شود بلکه در اوج فتنه‌های مختلف سرعتش در مسیر اهداف اسلام بیش از گذشته می‌شود و همواره امیدش به خدا افزایش می‌یابد و به مسائل از منظری می‌نگرد که خداییِ خدا نتیجه گرفته شود. یعنی این حوادث و فتنه‌ها را یا آزمونی برای مؤمنان و یا مهلتی برای کافران و منافقان از سوی خدا و ... می‌داند، لذا هرگز سست و ملول و محزون نمی‌شود.
پیامد انس با قرآن، دیدن دست خداوند در صحنه‌هاست
بنابراین این گروه از مؤمنان از زاویه‌ای به صحنه‌ها و فتنه‌های بشری می‌‌نگرند که سایرین از آن منظر بی‌بهره هستند و همواره خداوندی خدا در نگاه آنان پررنگ است. از این رو این رفتار را در قضایای عاشورا و در کلام حضرت زینب(س) به ابن زیاد ملعون می‌بینیم. ابن زیاد وقتی از حضرت پرسید این ماجراها در نظرت چگونه است، زینب(س) فرمود «جز زیبایی چیز دیگری نمی‌بینم.» یعنی زینب(س) که تربیت‌یافته مکتب وحی و قرآن است، در صحنه‌های سخت، خداوند را مدنظر دارد و می‌بیند که اصحاب در معیت امام عالم به بالاترین درجات معنوی رسیدند؛‌ هرچند با خون و شمشیر همراه بود.
بنابراین می‌توان نوشت، رهبر انقلاب به عنوان شاگرد مکتب اهل‌بیت(ع) در شدائد و سختی‌ها رفتارهایی از جنس زینب(س) در صحنه کربلا از خود بروز می‌دهد و این در پرتو تعالیم قرآن کریم و انس با این کتاب مقدس و نورانی است. کلیدواژه‌های نصرت خدا، توکل بر خدا، عدم ترس از کافران، توجه به خدا، انس با قرآن، توجه و توسل بر عترت(ع) از دیگر مواردی است که این رهبر دینی و الهی مدام از آنها یاد کرده‌ و مردم و مسئولین نظام را به لزوم توجه به آنها دعوت کرده است و تمام اینها وابسته به میزان انس افراد جامعه با قرآن کریم است.
منبع: تسنیم
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 7031
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *