مدیر عامل کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان سراوان:

نان جوشوکی ویژه سفره افطاری بانوان سراوانی/حضور با شکوه زنان بلوچ برای اقامه نماز تراویح در مساجد

9 خرداد 1396 ساعت 11:28

مدیر عامل کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان شهرستان سراوان گفت: تهیه تدارکات سفره افطاری بر عهده بانوان سراوانی است که نان جوشوکی ویژه این سفره می باشد.


فریده یوسفی مدیر عامل کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه ماه رمضان، ماه خداست و خداوند در آن حسنات را زیاد و گناهان را پاك مي ‏كند، گفت: ایام پرفیض و برکت ماه مبارک رمضان حال و هوای دیگری به سفره های افطاری مردم سراوان داده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه در طول روز ماه مبارک رمضان بانوان در برخی محله ها به صورت گروهی برای قرآن خوانی در منزل یکی از اهالی محل جمع می شوند، افزود: زنان بلوچ پس از مراسم قرآن خوانی به صورت گروهی به سوزندوزی می پردازند تا برای عید فطر لباس نو برای خود و فرزندانشان بدوزند یا با فروش آنها به اقتصاد خانواده هایشان کمک شایانی کنند.
مدیر عامل کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان سراوان با بیان اینکه بعد از نماز عصر زن ها به تهیه تدارک سفره افطاری مشغول می شوند، اظهار داشت: سفره افطاری معمولا با غذاها و خوارکی های ویژه این ماه مبارک تزیین می شود که نان جوشوکی ویژه این سفره است.
وی نان روغنی، تینی، چِلبَک و نان جوشوکی، انواع سمبوسه ، انواع حلوا بخصوص حلوای خرما و رنگینگ ، پکوره و آش، شیر چای ، تخم شربتی را از جمله تزیینات سفره افطاری بانوان سراوانی دانست و تصریح کرد: بعد از افطار و در وقت نماز عشاء زنان و مردان آماده رفتن به مسجد برای خواندن نماز تروایح می شوند.
یوسفی با بیان اینکه نماز تروایح 20 رکعت است و از سنت های موکده می باشد، اذعان داشت: این نماز به صورت دو رکعتی یا چهار رکعتی پس از نماز عشا خوانده می شود و مختص ایام ماه مبارک رمضان است.
وی ادامه داد:  زنان بلوچ در طول سال فقط یک ماه آن هم در ماه مبارک رمضان صرفاً برای اقامه نماز تراویح که با ختم قرآن همراه است، به مساجد می‌روند. 
مدیرعامل کانون فرهنگی و اجتماعی بانوان سراوان گفت: در ماه مبارک رمضان رسم پسندیده و شایسته ای که در استان ما وجود دارد این است که گروه های مختلفی از خیرین در این ماه با دادن افطاری و تهیه بسته های غذا به نیازمندان کمک می کنند. 
وی اظهار داشت: در دهه پایانی ماه مبارک رمضان معمولا زنان و مردان بخصوص جوانان برای رفتن به اعتکاف در مساجد آماده می شوند و به دعا و نیایش با پروردگار می پردازند. 
یوسفی در پایان با اشاره به فرمایشات امام خمينى (ره)  گفت: با فضيلت‏ ترين اوقات اعتكاف ماه رمضان است و برترين ايام ماه رمضان، دهه آخر آن است.
انتهای پیام/1675


کد مطلب: 7051

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/7051/نان-جوشوکی-ویژه-سفره-افطاری-بانوان-سراوانی-حضور-شکوه-زنان-بلوچ-اقامه-نماز-تراویح-مساجد

شستون
  https://shastoon.ir