فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان:

ثبات در مرزهای پاکستان ایجاد نشده؛ سیستان و بلوچستان روی ریل امنیت/ دستگیری ۱۲ سرشبکه اصلی باند "قورباغه مکران"

24 خرداد 1396 ساعت 16:55

فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: خوشبختانه در پی اقتدار نیروهای امنیتی در سیستان و بلوچستان، حتی یک نفر از افراد دستگیر شده در رابطه با همکاری با داعش جهت ورود به کشور از استان ما عبور نکرده است.


به گزارش شستون، سردار حسین رحیمی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگاران تسنیم در زاهدان اظهار داشت: سیستان و بلوچستان از نظر شاخص‌های امنیتی از جمله میزان کشف جرم، آمار دستگیری مجرمان، کشف مواد مخدر و دیگر شاخص‌ها با توجه به ارزیابی‌های مختلفی که در این زمینه صورت گرفته امروز در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خوشبختانه در پی تلاش شبانه‌روزی پرسنل انتظامی در سطح استان، آمار کشف جرم در 3 سال گذشته از 50 درصد به بالای 90 درصد رسیده، افزود: با توجه به این که این استان مرزی از مبادی ورود مواد مخدر به کشور محسوب می‌شود؛ خوشبختانه میزان کشف سالانه مواد مخدر در 3 سال اخیر از 40 تن به بالای 120 تن رسیده است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون نزدیک به 34 تن مواد مخدر توسط ماموران انتظامی در سطح استان کشف و ضبط شده که این میزان کشفیات نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 20 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: البته پس از حوادث تروریستی تهران ما ضرایب امنیتی استان را به شدت بالا بردیم و اقدامات امنیتی از نقطه صفر مرز تا عمق شهرهای استان تشدید شده و همچنین برنامه‌ریزی ویژه‌ای توسط انتظامی، مرزبانی و سپاه در حوزه اقدامات اثربخش امنیتی در سطح استان انجام شده است.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان گفت: در راستای جلوگیری از اقدامات تروریستی در استان به ویژه در شب‌های قدر، راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر، در روزهای اخیر برنامه‌های مفصلی طراحی کرده‌ایم و به عبارتی اقدامات پیشگیرانه، اشراف اطلاعاتی و برنامه‌ریزی عملیاتی مفصلی در این راستا در استان در حال انجام است که بسیاری از این مباحث برای جامعه قابل تشریح نیست.
وی با بیان اینکه در پی تلاش و اقدامات گسترده نیروهای امنیتی امروز سیستان و بلوچستان روی ریل امنیت قرار گرفته و مردم استان در حال تجربه کردن امنیت، آسایش و آرامش باثبات هستند، خاطرنشان کرد: بخشی از اقدامات پلیس در استان اقدامات سخت و قاطع علیه مخلان نظم، معاندان، اشرار، قاچاقچیان و به عبارتی علیه کسانی است که بدخواه استان و مردم آن هستند.

کشف 1500 قبضه سلاح در سیستان و بلوچستان
رحیمی گفت: در راستای مقابله با ناامنی، سال گذشته بیش از یک هزار و 500 قبضه سلاح توسط ماموران انتظامی در سطح استان کشف و ضبط شده که شاید برخی از این سلاح‌ها برای اهداف ضدامنیتی استفاده می‌شد.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان بیان کرد: بخش دیگری از اقدامات نیروی انتظامی در پی امر رهبر معظم انقلاب، اقدامات و برخوردهای نرم، مهربانانه، دوستانه و کریمانه با مردمی است که قوانین و مقررات را رعایت می‌کنند و همراه نظام هستند و ما همه توان خود را به کار گرفته‌ایم تا خدمات بهتری به آنها ارائه کنیم و به تعبیر رهبری، یار مهربان مردم باشیم.
وی اضافه کرد: امروز نیروی انتظامی با اقشار مختلف مردم استان ارتباط تنگاتنگی دارد و گوش شنوای درد دل آنها است، چرا که آنها سرمایه اصلی نظام هستند و باید از عملکرد ما رضایت داشته باشند و خوشبختانه در پی ارتباط تنگاتنگ پلیس با مردم در 3 سال اخیر هر سال میزان رضایتمندی و نزدیک شدن مردم استان با پلیس افزایش یافته و این روند ادامه دارد.
رحیمی ادامه داد: تاکید داریم که حتی در اعمال قانون برای شهروندانی متخلف نیز رعایت حقوق شهروندی صورت گیرد و به عبارتی رعایت حقوق شهروندان یکی از موضوعاتی که به طور جدی در دستور کار پلیس استان است و در این زمینه اگر پرسنل ما تخلفی انجام دهند هیچ دفاعی از آنها نخواهیم داشت.

همه رکوردهای امنیتی استان در 3 سال اخیر جابه‌جا شده است
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه همه رکوردهای امنیتی استان در 3 سال اخیر جابه‌جا شده ادامه داد: به طور مثال در شاخص رضایتمندی مردم از عملکرد پلیس، ما جزو 3 استان آخر کشور بودیم که خوشبختانه امروز با 40 درصد کاهش آمار نارضایتی مردم، استان ما کمترین آمار گزارشات نارضایتی را در میان استان‌های کشور دارد.
وی اضافه کرد: آمار رضایتمندی مردم استان از عملکرد سامانه 110 پلیس که توسط بازرسی کل و دفتر نظارت همگانی ناجا ارزیابی می‌شود، امروز به 94 درصد رسیده که آماری مطلوب محسوب می‌شود. در بخش کشف مواد مخدر نیز ما به لطف خداوند آمار سالانه کشفیات مواد مخدر در سطح استان را از 40 تن در سال 92 به 123 تن در سال 95 افزایش دادیم.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در 3 سال اخیر آمار کشف جرم در سطح استان از 51 درصد به 93 درصد ارتقا پیدا کرده اظهار داشت: به لطف خداوند ما میانگین آمار سالانه شهدای انتظامی را در 3 سال اخیر از 30 نفر به 8 نفر کاهش داده‌ایم با وجود آنکه در این مدت عملیات‌هایی که توسط انتظامی استان علیه سارقین، اشرار، قاچاقچیان و دیگر متخلفان انجام می‌شود حدود 27 درصد افزایش یافته و به عبارتی حالت آفندی پلیس بیشتر شده است.
رحیمی با تاکید بر اینکه امروز در پی کنترل دقیقی که روی پرسنل انتظامی داریم آمار تیراندازی بی‌هدف در استان به صفر رسیده، گفت: در زمینه کشف سوخت قاچاق در استان نیز در 3 سال اخیر رشد قابل توجهی داشته‌ایم و این آمار را از حدود یک میلیون و 800 هزار لیتر به حدود 9 میلیون لیتر در سال گذشته رسانده‌ایم.

سیستان و بلوچستان در حوزه امنیت جزو استان‌های برتر کشور است
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: خوشبختانه امروز استان ما در همه شاخص‌های امنیتی از وضعیت خوبی برخوردار است و ارتقای امنیت در استان بر اساس بررسی‌های شورای عالی امنیت ملی مطلوب است و در این زمینه در 2 سال اخیر جزو استان‌های برتر کشور بوده‌ایم.
وی افزود: همچنین در زمینه افزایش احساس امنیت عمومی بر اساس ارزیابی‌هایی که توسط سازمان‌های مختلف انجام شده، رشد قابل توجهی را در 3 سال اخیر در استان شاهد هستیم.
رحیمی بیان کرد: با توجه به اینکه کشورهای همسایه سیستان و بلوچستان درگیر فقر مضاعف و بی‌ثباتی هستند، مشکلات قاچاق انسان، مواد مخدر، سوخت و کالا در استان به راحتی قابل حل نیست؛ در حال حاضر بیش از 300 هزار هکتار از مزارع در 20 استان افغانستان زیر کشت مواد مخدر است و سالانه بیش از 10 هزار تن مواد مخدر در این کشور تولید می‌شود.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه با توجه به اینکه هنوز ثباتی در مرزهای پاکستان ایجاد نشده، ما تحرکاتی را در این منطقه شاهد هستیم و همچنین تردد اتباع بیگانه غیرمجاز از طریق مرزهای پاکستان رخ می‌دهد. در زمینه سوخت نیز فاصله قیمتی که میان سوخت در ایران و کشورهای افغانستان و پاکستان وجود دارد انگیزه فراوانی برای قاچاق آن ایجاد می‌کند؛ به طور مثال قیمت هر لیتر سوخت گازوئیل در ایران حدود 300 تومان است در حالی که این قیمت در 2 کشور همسایه بین 2 تا 3 هزار تومان است.
وی به فعالیت مطلوب پلیس فتا در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه پلیس فتا در استان اشراف اطلاعاتی خوبی دارد و همه فعالیت‌های کانال‌ها و گروه‌های مجازی ضدانقلاب و مخل امنیت را با دقت رصد و کنترل می‌کند.

هیچ برخوردی میان انتظامی و کوله‌برهای استان وجود ندارد
رحیمی به نحوه برخورد ماموران انتظامی استان با کوله‌برها اشاره کرد و گفت: حدود 3 سال پیش در بدو ورود به استان با مسئولیت فرمانده انتظامی، یکی از نخستین تذکرهایی که به پرسنل دادم در زمینه عدم برخورد با افرادی بود که در اصطلاح عام به به آنها کوله‌بر گفته می‌شود.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: این نحوه برخورد پیش از فرمایش رهبر معظم انقلاب در زمینه عدم برخورد با کوله‌برها، در استان ما آغاز شد و ما هدف را مقابله با قاچاقچیان بزرگ قرار داده‌ایم؛ ما با درد و رنج مردم و کمبود اشتغال در استان آشنا هستیم و بر این اساس از فعالیت کوله‌برها که در استان ما در اصطلاح به آنها  "بدوکی" گفته می‌شود، ممانعتی نداریم و برخورد با آنها را ممنوع کرده‌ایم، البته فعالیت آنها رصد و کنترل می‌شود.
وی به آخرین وضعیت پرونده قاچاقچی بین‌المللی معروف به "قورباغه مکران" اشاره کرد و گفت: پرونده این قاچاقچی که در مدت 20 سال بیش از 800 تن مواد مخدر را فقط در داخل کشور قاچاق کرده بود در حال حاضر در اختیار دستگاه قضائی است و طبق آخرین اطلاعاتی که داریم دستگاه قضا به شدت در حال برخورد با عوامل مرتبط با این پرونده است به نحوی که تاکنون 12 سرشبکه اصلی باند قورباغه مکران دستگیر شده و در حال بازجویی هستند و حدود 190 واحد منزل مسکونی و ملک متعلق به این قاچاقچی بین‌المللی کشف شده و همچنان این روند ادامه دارد.
رحیمی به آخرین وضعیت پرونده کلاهبرداری میلیاردی توسط "میرمحمد صادقی" تحت عنوان "کیشکور خودرو" اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس تصمیمی که با هماهنگی مقام قضائی داشتیم، قرار است این پرونده جهت شناسایی اموالی که از مردم به یغما برده به زودی در اختیار پلیس قرار بگیرد.
برای کنترل گلوگاه‌های استان با کمبود امکانات مواجه هستیم
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان با اشاره به کمبود امکانات جهت کنترل گلوگاه‌های استان، خاطرنشان کرد: جهت کنترل گلوگاه‌های استان با کمبود جدی امکانات از جمله "ایکس ری" مواجه هستیم اما تجهیز گلوگاه‌ها را آغاز کرده‌ایم و در سال جاری تجهیز و تقویت امکانات ایست بازرسی "کوله سنگی، مسجد حضرت ابوالفضل(ع)، بیردف، نصرت‌آباد و سفیدآبه" به‌طور ویژه در برنامه است.
وی افزود: کنترل این گلوگاه‌ها ضمن توجه به حفظ شأن مردم از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که سالانه مقادیر زیادی مواد مخدر و کالای قاچاق توسط ماموران ما در این گلوگاه‌ها کشف می‌شود.

رحیمی به تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطرات دوران خدمت در سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: تلخ‌ترین لحظات دوران خدمتم زمان‌هایی بوده که همکارانم در عملیات‌ها در کنارم به شهادت رسیده‌اند که تلخ‌ترین آنها شهادت ماموران انتظامی استان در حوادث تلخ منطقه "کهیری" شهرستان نیکشهر و منطقه مرزی "آسپیچ" شهرستان سراوان بوده است.
فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین عملیات موفق و ارزشمند منطقه "حق‌آباد" خاش که در ماه مبارک رمضان سال گذشته انجام شد و در پی آن گروهی که بیش از 6 ماه جهت انجام عملیات تروریستی در استان و دیگر نقاط کشور برنامه‌ریزی داشتند متلاشی شد و از آنها 150 کیلوگرم مواد منفجره و مقدار زیادی از انواع سلاح، مهمات و تله‌های انفجاری کشف شد نیز از شیرین‌ترین خاطرات دوران حضورم در استان است.
وی اضافه کرد: نیروهای ما در این عملیات در جریان نخستین آتشی که از سمت تروریست‌ها به سمت آنها ریخته شد، 5 نفر از آنها را به هلاکت رساندند؛ خوشبختانه ما با این عملیات و کشف این حجم وسیع از مواد منفجره توانستیم جان تعداد زیادی از مردم کشور را نجات دهیم.
رحیمی تاکید کرد: همچنین دستگیری عامل پرونده کلاهبرداری میلیاردی تحت عنوان "کیشکور خودرو" که اموال حدود 2 تا 3 هزار نفر از مردم ساده سیستان و بلوچستان، گلستان و خراسان را به یغما برده بود و از کشور خارج شده بود نیز دیگر خاطره شیرین دوران خدمتم در این استان است.
انتهای پیام/


کد مطلب: 7328

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/7328/ثبات-مرزهای-پاکستان-ایجاد-نشده-سیستان-بلوچستان-روی-ریل-امنیت-دستگیری-۱۲-سرشبکه-اصلی-باند-قورباغه-مکران

شستون
  https://shastoon.ir