800
۰

بسیاری از امور پشت پرده مربوط به پادشاه را "محمد بن سلمان" انجام می‌داد/بن سلمان برای اینکه به ولیعهدی برسد نظر آمریکایی‌ها را جلب کرد

جعفر قنادباشی گفت: با توجه به بیماری که ملک سلمان دارد، محمد بن سلمان بسیاری از امور پشت پرده که حیطه اختیارات پادشاه است را انجام می‌داد و در کنار آن مسائل نظامی را مدیریت می‌کرد.
hrehserhes
hrehserhes
به گزارش شستون،‌ جعفر قنادباشی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان اظهار داشت: طبق قائده‌ای که ملک عبدالعزیز نوشته بود، این عرف در عربستان وجود داشت که فرزندان او به عنوان پادشاه انتخاب شوند؛ یعنی پادشاهی از برادری به برادر دیگر انتقال یابد نه از پدر به فرزند.
وی افزود: به محض اینکه ملک سلمان جای ملک عبدالله روی کار آمد، محمد بن سلمان برنامه قدرت‌طلبانه خود را آغاز کرد تا به پادشاهی برسد.
کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: با توجه به بیماری که ملک سلمان دارد، محمد بن سلمان بسیاری از امور پشت پرده که حیطه اختیارات پادشاه است را انجام می‌داد و در کنار آن مسائل نظامی را مدیریت می‌کرد.
قنادباشی عنوان کرد: در تصمیم‌گیری اخیر پادشاه عربستان به جای اینکه خاندان سعودی تعیین کننده باشند، سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس نقش داشتند و شخصی را انتخاب کردند که هم قدرت طلب است و هم جنگ‌افروز و این باعث تامین منافع آن‌ها می‌شود.
وی ادامه داد: بن سلمان برای اینکه به ولیعهدی برسد نظر آمریکایی‌ها را جلب کرد به جای خانواده سعودی و این کار او نتیجه هم داد؛ از دیدگاه آمریکایی‌ها، بن سلمان استعداد همسویی با آن‌ها را دارد.
کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بن سلمان از رژیم صهیونیستی هم برای رسیدن به پادشاهی کمک می‌گیرد اظهار داشت: ارتباط عربستان سعودی با اسرائیل در دوران بن سلمان به نزدیکترین حالت خود در سال‌های اخیر رسیده و طبیعی است که آن‌ها هم از بن سلمان برای رسیدن به پادشاهی حمایت کنند.
قنادباشی تصریح کرد: بن سلمان برای اینکه نظر غرب را جلب کند انبارهای مهمات عربستان را در جنگ با یمن خالی کرد و مردم این کشور را به خاک و خون کشید و مجددا از آمریکا اسلحه خرید و آمریکایی‌ها امروز منافع خود را در گرو حضور بن سلمان در قدرت می‌بینند.
وی گفت: با شناختی که در همین مدت کوتاه از بن سلمان به دست آمده؛ او اهل تصمیمات عجولانه، غیرعقلانی و بی‌اخلاقانه است و تاکنون هیچ تصمیم عقلانی از او دیده نشده؛ لذا این خطر وجود دارد که با افزایش قدرت بن سلمان شاهد جنگ‌طلبی‌های بیشتر از سوی او باشیم.
کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه عربستان و به خصوص بن سلمان در مسیر دلخواه غرب و آمریکا حرکت می‌کنند گفت: عربستان بالاترین درآمد نفتی را دارد و بزرگترین وارد کننده اسلحه در جهان است و آمریکایی‌ها به هر دو این‌ها چشم دوخته‌اند و منافع خود در عربستان سعودی می‌بینند.
  منبع: دانا
شنبه ۳ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 7505
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *