800
۰

موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

امروزه عابران پیاده هنگام راه رفتن در معابر شهر باید چپ و راست خود را نگاه کنند، چراکه هر لحظه ممکن است برای آن‌ها مشکلاتی ایجاد شود.
ب
ب
به گزارش شستون، به نقل ازباشگاه خبرنگاران جوان؛ در کلانشهرهای ایران و به خصوص تهران؛ زمانی که عابران پیاده تصمیم دارند که پا به پیاده‌رو بگذارند حتما باید چپ و راست خود را نگاه بیاندازند، زیرا هر لحظه امکان دارد که یک موتورسوار از جهتی در حال طی کردن مسیر پیاده‌رو باشد. 
موتورسیکلت به عنوان یک وسیله ارزان، کم حجم و سریع نسبت به سایر خودروها جهت تردد در شهرها مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته اما متاسفانه به جنبه آسيب‌پذيری اين وسيله نقليه توجه نشده و از ديگر سو جمعيت جوان و ميانسال از آن برای فرار از ترافيک و قانون‌های راهنمايی و رانندگی استفاده می‌كنند.
موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند
* گرمای هوا و بحران افزایش تعداد موتورسواران در کوچه‌ها و معابر شهر با گرم شدن هوا بحران‌ها و موارد ناخوشایندی در جامعه ظاهر می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بحران کم آبی و در برخی از مناطق افزایش بیماری‌های خاص، اشاره کرد. اما یکی از بدترین معضلاتی که با گرم شدن دمای هوا گریبان‌گیر مردم می‌شود، افزایش تعداد موتورسواران در کوچه‌ها، معابر و خیابان‌ها است؛ از آن جهت از حضور این نوع وسیله نقلیه در صحنه حمل و نقل درون شهری با عنوان معضل یاد می‌کنیم که، به اذعان مأموران پلیس راهور در سطح کشور، در 6 ماهه دوم سال به علت سرمای هوا و امکان استفاده کمتر از موتورسیکلت، آمار تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی شهرها نیز کاهش می‌یابد.
برای کسانی که در شهرهای بزرگ رانندگی می‌کنند بسیار پیش آمده که در هنگام رانندگی با موتورسوارانی مواجه شوند که بدون پیروی از هیچ قانونی حتی حکم عقل، برای خود و دیگران حادثه آفریده اند؛ پیاده روها، آزادراه‌ها، خیابان های یک طرفه و غیره هیچ کدام جلودار این ارابه‌های مرگ نیست.
موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند
هر روز شاهد جولان دادن موتورسیکلت‌هایی هستیم که با عبور از پیاده‌رو و معابری که مختص عابران پیاده یا ورود ممنوع است در حال قانون‌شکنی هستند و هیچ قانونی مانع اعمال خلاف آنها نمی شود.

کافی است کمی ترافیک در یک خیابان ایجاد شود؛ در این زمان قانون فقط برای رانندگان ماشین‌هایی است که پشت چراغ قرمز ایستادند، موتورسواران با جولان دادن از لابه لای خودروها خود را به پیاده‌روها رسانده و با سرعت از میان عابران رد می‌شوند تا زودتر به مقصد برسند. 
قانون شکنی‌های موتورسواران سال هاست که معضلی شهری محسوب می‌شود، جولان دادن این رانندگان در معابر مدتهاست باعث سلب آسایش شهروندان و عابران پیاده شده است.

متاسفانه موتورسواران رعایت قوانین را بیشتر در به کارگیری کلاه ایمنی، داشتن سرعت مناسب، عبور نکردن از چراغ قرمز و امثال اینها می‌دانند و نسبت به عبور از پیاده‌روها و معابر و یک طرفه رفتن بی‌توجهند.
موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند

از آنجایی که موتورسیکلت‌ها نسبت به دیگر خودروها راحت‌تر می‌توانند تردد و از مسیرها و خیابان های باریک عبور کنند این اجازه را به خود می دهند که به راحتی قانون شکنی کنند و وارد حریم عابران شوند.
اکثر مردم یا حتی خود ما زمانی که مزایای موتورسیکلت را بر می‌شماریم عبور از هر سوراخی را جزء مزایای تراز اول موتورسیکلت به حساب می‌آوریم؛ غافل از اینکه مزیت عبور از هر کوی و برزن ممکن است حتی به آسیب رسیدن جدی به نوزادی منجر شود که مادر باردارش در حال عبور از معبر قانونی و حریمی به نام «پیاده رو» است؛ اما به وسیله یک موتورسوار بی‌احتیاط و ناشی، غصب می شود و ناجوانمردانه نیز از صحنه می‌گریزد و یا ممکن است به شکستگی اعضای بدن پیرزن یا پیرمردی منجر شود که با وجود پوکی استخوان در افراد پا به سن گذاشته، قطع به یقین درمان با تاخیر انجام خواهد شد.
موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند
اگر به بازار هم سری بزنیم این اوضاع نابسامان‌تر از آن است که پلیس بتواند مانع عبور موتورسوارها از معابر شود. از آنجایی که استفاده از موتور یکی از راحت‌ترین راه‌های حمل و نقل درون شهری است این وسیله در بازار که نیاز به سرعت عمل و صرف حداقل زمان احساس می‌شود بهترین وسیله برای تردد به شمار می‌رود.
اين روزها ديگر پياده‌رو مكانی امن برای تردد عابران پياده محسوب نمی‌شود؛ چرا كه تعداد تردد موتورسواران در پياده‌روها از عابران پيشی گرفته و رفت و آمد راكبان موتورسيكلت در پياده‌رو عادی تلقی می‌شود و اين عابر درمانده است كه بايد همانند خودرو مجهز به آينه جلو و چپ و راست باشد تا بتواند به موقع خود را به كناری بكشد و جان خود را در امان نگه دارد! 
همه باید این موضوع را بدانیم که مسئولیت جان عابران پیاده با موتورسواری است که به خود اجازه ی ورود به حریم عابران را می‌دهد و بدون در نظر گرفتن عواقب آن موجب نگرانی و ترس عابران می‌شود. باید با افرادی که قصد سرپیچی از قوانین را دارند یا به طوری قصد تخریب قانون و سلب آرامش شهر را دارند به طور صحیح برخورد شود و یا آن‌ها را از عواقب اینگونه کار ها متذکر کنیم.
موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند
*ارابه‌های مرگی که 20 درصد آمار مرگ و میر تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند شاید بهترین تعریف برای موتور سیکلت‌ها همین باشد: ایمن نیست، 20 درصد از آمار مرگ و میر "در قسمت تصادف‌ها" را تشکیل می‌دهند؛ می‌گویند 6 برابر خودرو آلودگی هوایی و 2برابر آن، آلودگی صوتی ایجاد می‌کنند. روی دو چرخ می‌روند و علاوه بر اسم آنها که موتورسیکلت است، گاهی به ارابه‌های مرگ هم تشبیه می‌شوند.
آنقدر بد راندند و تند رفت و آمد کردند تا برایشان قانونی تصویب شد که برخوردهای قانونی با آنها را تشدید می‌کرد. در این قانون تک ماده‌ای افسران و درجه‌داران راهنمایی و رانندگی مکلف شده‌اند در محدوده قانونی شهرها رانندگان موتورسیکلت‌ یا موتورگازی را که در پیاده‌رو مبادرت به رانندگی می‌کنند یا در جهت مخالف مسیر مجاز حرکت می‌کنند یا به وسیله لوله خروج دود عمداً صدای‌ناهنجار ایجاد می‌کنند علاوه بر اخذ جزای نقدی مقرر در آیین‌نامه اجرایی موضوع ماده 16 قانون نحوه رسیدگی به تخلفات و اخذ جرایم رانندگی‌، موتورسیکلت یا موتورگازی آنان را از 3 تا 6 ماه توقیف کنند و 5 نمره منفی برای گواهینامه راکب در نظر بگیرند.
موتورسوارانی که به هیچ صراطی مستقیم نیستند
آنچه که مهم است حلقه مفقوده در پدیده تعرض به حریم پیاده رو، همان کمرنگ شدن یا حتی از بین رفتن «فرهنگ رعایت حقوق شهروندی» است. در واقع سرمنشأ بسیاری از گرفتاری ها و معضلات جوامع صنعتی و شهری در عصر حاضر عدم تمکین از قانون و عدم رعایت حقوق سایرین است. شاید اگر بتوانیم روزی با آموزش از سطوح پایه، فرهنگ شهرنشینی و رعایت حقوق شهروندی را در جامعه نهادینه کنیم، شاهد بروز چنین رفتار هایی در سطح جامعه نباشیم و مشکلاتی از این دست به وجود نیاید که برای حل آنها مجبور به پرداخت هزینه های گزاف و آموزش چهره به چهره شویم.
گزارش از حمیدرضا قربانی
 انتهای پیام/
پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 7568
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *