800
۰
مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان

معرفی کلپورگان به یونسکو به عنوان اولین روستای صنایع دستی در جهان

مدیر کل میراث فرهنگی سیستان و بلوچستان از معرفی روستای کلپورگان به یونسکو به عنوان اولین روستای صنایع دستی جهان خبر داد.
کل
کل
به گزارش شستون، کامبیز مشتاق گوهری در گفت و گو با ایلنا از معرفی روستای کلپورگان به عنوان اولین روستای جهانی صنایع دستی به یونسکو خبر داده است.
روستای کلپورگان در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و در بخش مرکزی این شهرستان واقع شده است که در دل خود سفال کلپورگان تنها موزه زنده سفال در جهان را پرورش داده که قدمت آن به هفت هزار سال پیش بر میگردد. سفال کلپورگان که شاهکار دست هنرمندانه زنان بلوچ می باشد در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران در سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. زنان بلوچ که خالقان اصلی سفال در روستای کلپورگان هستند از گذشته تا به امروز شیوه ساخت این سفال را نسل به نسل به دختران امروزی منتقل کرده اند که چگونه هنرمندانه بدون استفاده از چرخ سفالگری و کاملا دستی و سنتی سفال بی نظیر کلپورگان را به رخ جهانیان کشانده اند. محمد عظیم بارک زایی مسیول موزه محلی و مردم شناسی شهرستان سراوان معتقد است تولیدات سفال کلپورگان شباهت بسیار زیادی به سفال های به دست آمده در کاوش های باستانی در هزاره سوم پیش از میلاد در استان و دیگر نقاط کشور و کشورهایی همچون هند و ژاپن دارد. وی در ۱ اسفند سال گذشته به خبرنگار شستون گفته خاک سفال از روستای مشکوته تهیه می شود که پس از الک و گذر از صافی های مخصوص، داخل حوزچه های مخصوص قرار می گیرد و سپس به محل کارگاه ساخت سفال منتقل می شود. مسئول موزه محلی و مردم شناسی سراوان معتقد است برای تزئیین سفال از سنگی به نام تیتوک که در کوه ببرک مهرستان وجود دارد استفاده می شود که با ساییدن سنگ بر روی تخته سنگ های بزرگ و مخلوط کردن آن با آب، ماده رنگی به دست می آید که با تکه چوب نقوش هندسی بر روی سنگ طراحی می شود. به طور معمول طرح و نقوش مورد استفاده در سفال کلپورگان دایره های توخالی، تو پر و گاها خط های راست است که با استفاده از تکه چوب و تیتوک طراحی می شود. سرحدی مدرس دانشگاه سیستان و بلوچستان در همایش سفال کلپورگان که در ۲آذر ماه سال ۹۵ در دانشگاه آزاد اسلامی سراوان برگزار شده بود قدمت سفال سازی در روستای کلپورگان را با توجه به اسناد به دست آمده را قبل از عصر مکتوب دانسته و نقش و نگارسفال کلپورگان را نشان دهند فرهنگ و نوعی از معیشت مردم منطقه برشمرد. وی ضمن لازم دانستن تدریس رشته سفالگری در دانشگاه، تغییر در خطوط و نقوش سفال کلپورگان را تهدید جدی برای نابودی شاهکار هنر دستان زنان بلوچ دانست.   آسیه دهواری یکی از بانوان هنرمندی است که ماهرانه  با دستان هنرمندانه خود بر خاک نقش می زند و آن را به سفالی بی نقص تبدیل می کند، از صادرات سفال به کشورهای آلمان، فرانسه، ایتالیا و عمان خبر داده و گفته تا سال ۹۷ سفال کلپورگان را پیش فروش کرده است. وی معتقد است که قدمت و سبک ساخت سفال کلپورگان به قبل از پیدایش چرخ سفالگری است که زنان بلوچ با استفاده از کاسه آب و یک ظرف ساده به عنوان پایه و بدون استفاده از ابزار آلات صنعتی سفال را می سازند. علی ای حال با معرفی و ثبت روستای کلپورگان شهرستان سراوان به عنوان اولین روستای صنایع دستی در یونسکو، تأثیرات به سزایی در اقتصاد شهرستان و همچنین خروج این شهرستان از بن بست دارد و با جذب گردشگران داخلی و خارجی، جذب سرمایه گذار و همچنین بازدیدکنندگان این روستا زمینه اشتغال بسیاری از افراد جویای کار فراهم می شود و این روستا که در دور افتاده ترین نقطه ای واقع شده است نقطه عطفی برای پیشرفت روز افزون شهرستان خواهد بود.
پنجشنبه ۸ تير ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب: 7570
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *