800
۰

منظور از قاچاقچی کوله برها نیستند/ باید با قاچاقچی های یقه سفید مقابله کنیم/ گمرکات کشور با مشکلات اساسی روبرو است

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به پیامدهای جبران ناپذیر افزایش آمار قاچاق در کشور گفت: از مهم ترین معضلات و مشکلاتی که در پی افزایش آمار قاچاق اقتصاد کشور را فرامی گیرد می توان به دو شاخصه تولید و بیکاری در کشور اشاره کرد که افزایش قاچاق این دو مشخصه را تحت الشعاع قرار می دهد.
htrd
htrd
به گزارش شستون،‌ حجت الله عبدالملکی ،عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) و کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به پیامدهای جبران ناپذیر افزایش آمار قاچاق در کشور گفت: از مهم ترین معضلات و مشکلاتی که در پی افزایش آمار قاچاق اقتصاد کشور را فرامی گیرد می توان به دو شاخصه تولید و بیکاری در کشور اشاره کرد که افزایش قاچاق این دو مشخصه را تحت الشعاع قرار می دهد.
 
وی در توضیح اینکه قاچاق چه تاثیری بر تولید ملی کشور می گذارد، بیان داشت: با افزایش آمار قاچاق و گشایش مبادی رسمی کشور برای این موضوع تولید کشور تحت تاثیر این امر واقع می شود؛ هنگامی که کالاهای خارجی که بدون پرداخت تعرفه وارد کشور می شود و با قیمت کمتری در اختیار مصرف کننده قرار می گیرد دیگر کسی مایل به خرید جنس داخلی با قیمت بالاتر نمی شود و مردم رو به کالاهای خارجی می آورند.
 
کارشناس مسائل اقتصادی افزود: از این رو مردم میل به کالاهایی پیدا می کنند که از طریق کانال قاچاق و بدون پرداخت تعرفه گمرکی وارد کشورشده اند و این امر موجب می شود که کالاهای داخلی در  انبار های کارخانه ها انباشته شوند؛ بنابراین در پی این امر شاهد رکود در بازار و تعدیل نیرو در کارخانه ها و صنایع می شویم که این به نوبه ی خود برای اقتصاد یک کشور معضل بزرگی است.
 
عبدالملکی همچنین در ادامه با اشاره به افزایش بیکاری در پی افزایش واردات نیز اظهارداشت: هنگامی که کارخانه ها در اثر انباشت کالاهای تولیدی به تعطیلی کشانده می شود به همین سبب بسیاری از نیروهای کار این کارخانه تعدیل شده و بیکار می شوند و همین خود یکی از دلایل اصلی افزایش بیکاری در کشور است.
 
وی ادامه داد: همچنین با افزایش آمار قاچاق و باز شدن مبادی ورودی جنس قاچاق به کشور شغل های کاذبی در کشور ایجاد می شود در حالی که نرخ بیکاری در کشور در بالاترین حد خود و روبه افزایش قرار دارد ؛ بعبارت دیگر مردم برای یافتن کار به سمت کارهای کاذب روانه می شوند و این موضوع برای تولید و صنعت کشور زیان بار است.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) دلایل افزایش امار قاچاق در کشور را نبود نظارت کافی بر گمرکات کشور دانست و افزود: یکی از دلایل مهمی که موجب عدم کنترل مبادی رسمی ورود قاچاق به کشور شده است عدم پاسخ گویی گمرکات به نهاد های ذیربط است، 
 
عبدالملکی ادامه داد: یکی از مشکلات برخورد با قاچاق این است که تبادل اطلاعاتی بین سازمان‌های مختلف در این رابطه وجود ندارد چنانکه به‌طور مثال سیستم بانک مرکزی، گمرک، مالیاتی و حمل و نقل اطلاعات یکسانی در رابطه با محموله‌های وارداتی ندارند،  اگر این ارتباط برقرار و پنجره واحد واقعی ایجاد شود و این دستگاه‌ها اطلاعاتشان را در اختیار هم قرار دهند قطعاً یکی از دروازه‌های بزرگ قاچاق بسته خواهد شد.
 
وی همچنین با اشاره به کمبود تجهیزات لازم جهت جلوگیری از قاچاق در گمرکات کشور گفت: همه مسئولان می دانند که گمرکات کشور با مشکلات اساسی روبرو هستند و یکی از اصلی ترین این مشکلات نبود سیستم و تجهیزات لازم برای کنترل ورودی ها و خروجی های گمرکات کشور است.
 
کارشناس مسائل اقتصادی بیان کرد: مدت‌ها وسایل لازم جهت حل مشکل را تأمین نکرده‌اند، دستگاه‌های اسکنر یا نرم‌افزارهای شبکه‌هایی که برای ارتباط با دستگاه‌های دیگر استفاده می‌شود، نصب نشده‌اند تا کالاهای وارداتی در گمرک قابل تشخیص شوند.
 
عبدالملکی با اشاره به قاچاق سازمان یافته نیز اظهارداشت: قاچاقی که امروز از آن در رسانه ها نام برده می شود قاچاق کوله برها نیستند بلکه قاچاق هایی است که از طریق افراد یقه سفید در کشور انجام می شود و موضوع رسیدگی و برخورد با این افراد مدنظر است، باید سازوکاری طراحی شود تا بتوانیم با چنین افرادی که بدون پرداخت تعرفه های گمرکی جنس قاچاق را وارد کشور می کنند و تولید و نیروی انسانی کشور را تحت الشعاع قرار می دهند مقابله کرد.
منبع: دانا
دوشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۳۲
کد مطلب: 7625
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *