رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان:

گیاه داروی خرفه، حامل بیشترین مقدار امگا 3 در بین گیاهان/ملاتونین این گیاه برای جلوگیری از پیشرفت سرطان موثر است

17 تير 1396 ساعت 10:54

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده گیاه داروی خرفه بیشترین مقدار اسید چرب امگا 3 مفید برای قلب را در بین گیاهان دارویی دارد.


به گزارش شستون، گیاه دارویی خرفه گیاهی یکساله یا چند ساله با ساقه ها و برگ های گوشتی گسترده بر روی زمین و از خانواده protulacea می باشد و در گویش بلوچی به آن پمپورک گفته می شود.
خرفه مقوی و خنک کننده است و به عنوان سبزی برای درمان بیماری های کبدی، کلیوی و ریوی استفاده می شود و از خمیر برگ های آن می توان برای درمان سوختگی و تاول های پوستی استفاده کرد.
محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت وگو با شستون اروپا، نواحی مدیترانه، آسیای صغیر، آسیای مرکزی، چین و ژاپن را از جمله کشورهای محل پراکنش این گیاه عنوان کرد و گفت: این گیاه به صورت علف هرز در اکثر اراضی رزاعی کشور رویش دارد.
وی در ادامه مواد لعابی لزج، مواد چرب، منیزیم، پتاسیم، کلسیم، و90 درصد آب را از ترکیبات شیمیایی گیاه خرفه دانست و افزود: اسید چرب امگا 3 موجود در روغن ماهی در خرفه دیده می شود که عامل موثری برای کاهش فشار خود است و علاوه بر این این گیاه دارای مقدار قابل ملاحظه ای ویتامین است که ضد عوامل سرطان زا می باشد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان با بیان اینکه در طب دارویی چینی از خرفه برای درمان بیماری های مثانه و آپاندیس استفاده می کنند، اظهار داشت: در چین از این گیاه به عنوان پاد زهر نیش زنبور و مار گزیدگی نیز استفاده می شود.
وی با اشاره به اینکه از عصاره این گیاه در شبه جزیره مالایا به عنوان مایعی در شست و شوی چشم استفاده می شود، تصریح کرد: اگر ساقه و برگ سبز آن به همراه سرکه در سالاد مصرف شود برای درد کلیه ها بسیار نافع است.
دهقان با اشاره به اینکه در فیلیپین از برگها و  سرشاخه های این گیاه به عنوان داروی ضد خونریزی استفاده می شود، اذعان داشت: برگ و ساقه گیاه خرفه به همراه روغن گل سرخ برای تسکین سردردها و ورم های  گرم موثر است.
وی خاطر نشان کرد: در طب سنتی معتقدند که این گیاه مسکن صفرا است و حرارت خون، کبد و معده را کاهش داده و برای خرد کردن سنگ مثانه مفید می باشد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان ادامه داد: بر اساس تحقیقات انجام شده گیاه داروی خرفه بیشترین مقدار اسید چرب امگا 3 مفید برای قلب را در بین گیاهان دارویی و صنعتی دارد.
وی در پایان گفت: این گیاه 10 تا 20 برابر بیشتر از سایر میوه ها و سبزیجات ملاتونین دارد، که این ماده یک آنتی اکسیدان قوی برای جلوگیری از پیشرفت سرطان است.
 
انتهای پیام/1675
 


کد مطلب: 7687

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/7687/گیاه-داروی-خرفه-حامل-بیشترین-مقدار-امگا-3-بین-گیاهان-ملاتونین-این-جلوگیری-پیشرفت-سرطان-موثر

شستون
  https://shastoon.ir