سردرگمی برای انتخاب شهردار تهران/ جنگ قدرت اصلاحات برای انتخاب جانشین قالیباف بالا گرفت+تصاویر

18 تير 1396 ساعت 8:54

تقریبا حدود ۳۰ نفر برای تصدی پست شهرداری تهران در جریان مطرح شده‌اند که هر روز به تعداد آنان افزوده می‌شود!


به گزارش شستون؛ انتخاب شهردار تهران از سوی جناح اصلاح‌طلب که اینک کرسی‌های شورای شهر تهران را تصاحب کرده به قصه هزار و یک شب تبدیل شده است. تقریبا حدود ۳۰ نفر برای تصدی پست شهرداری تهران در این جناح مطرح شده‌اند که هر روز به تعداد آنان افزوده می‌شود!
فرآیند انتخاب شهردار تهران به طور قانونی توسط اعضای شورای شهر انجام می‌شود اما به نظر می‌رسد که با این همه حرف‌ و حدیثی که در این جریان به‌وجود آمده قرار است بیرون از شورای شهر در این باره تصمیم گیری صورت گیرد. لااقل خبرپراکنی‌های متعدد اصلاح‌طلبان و اظهار نظر هر فردی از گروه‌های مختلف این جریان اینگونه نشان می‌دهد.
 با نگاه دقیق‌تر می‌توان مشاهده کرد که این خبرپراکنی‌ها بیشتر جنگ قدرت در میان اصلاح‌طلبان است چون هر کسی گزینه مطلوب گروه خود را به عنوان شهردار معرفی می‌کند. این بلبشو و نابه‌سامانی در جریان انتخاب شهردار تهران به جنگ گروه‌های سیاسی انحصارطلب در این جریان نیز کشیده است.
 در شورای شهر اول مشارکتی‌ها و کارگزارانی‌ها بر سر انتخاب شهردار جنگ قدرتی را شروع کردند که عاقبت به انحلال شورای شهر منجر شد. اینک این رقابت سنتی در این جریان برای انتخاب شهردار پایتخت دوباره در حال تکرار است.
در ادامه به گزینه‌های مختلفی که از سوی گروه‌های سیاسی جریان اصلاحات برای رسیدن به پست شهرداری تهران مطرح شده، می‌پردازیم.
در همین باب محمد سالاری، عضو شورای چهارم و منتخب پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گفت: «محسن هاشمی، حجتی،حسین مرعشی، نجفی، مهرعلیزاده، ترک نژاد، ترکان، حناچی، افشانی، علی اصغر احمدی، محسن نریمان، معصومه ابتکار، الهه کولایی، شریعتمداری، واعظ مهدوی، بی طرف، آخوندی، تقی زاده خامسی، اردکانیان، مرتضی حاجی و عبدالعلیزاده گزینه‌های مطرح برای شهرداری تهران هستند.»[۱]
پیش از این حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران با بیان اینکه تاکنون هیچ بحــث مصداقی برای شهردار در شورای شهر مطرح نشــده و در خارج از شورای شهر بین اصلاح‌طلبان و گروه‌های مختلف رایزنی می‌کنند و افرادی مطرح شــده‌اند، گفت: «مثلاً افرادی مثل آقایان دکتر نجفی، حجتی، بی‌طرف و حتی خود بنده مطرح شده‌ایم و آقای محسن هاشمی هم کنار این اسامی مطرح است. این اسامی در برخی محافل سیاســی مطرح شدند ولی هنوز اینها در مرحله ابتدایی بحث است و وارد مطالعات کامل نشده‌اند.»[۲]
روزنامه آرمان در این باره نوشت:‌ «غلامحسین کرباسچی، شهردار سابق تهران، معتقد است: از نظر حزب ما گزینه اصلی در حال حاضر آقای مرعشی است. با مشخص شدن ترکیب شورای پنجم بسیاری بر این باور بودند که با وجود رأی بالای محسن هاشمی در این انتخابات به‌احتمال قریب به یقین اعضای شورا او را به‌عنوان شهردار تهران برمی‌گزینند، اما به‌ناگاه بحث توافقنامه‌ای پیش آمد که بر اساس آن هیچ عضوی حق خروج از شورا را برای پذیرش منصب جدید را نداشت. از این رو نام‌های دیگر مطرح شد؛ اشخاصی که شناخته‌شده باشند و بتوانند رأی اکثریت شورا را به‌دست آورند.»[۳]
گرچه دیروز زهرا ‌نژادبهرام منتخب شورای پنجم در اظهار نظری عجیب در صفحه مجازی خود توئیت کرد که «کاندیداتوری دکتر عارف برای شهرداری فرصت خوبی برای شهر تهران است.»
زهرا نژاد بهرام همچنین در صفحه شبکه توئیتر خود نوشت: «در نشست منتخبین شورای پنجم، آقایان مهرعلیزاده، حناچی و علی اصغر احمدی، به عنوان گزینه شهرداری تهران، دیدگاه‌های خود را بیان کردند.»

در همین باب الیاس حضرتی، نماینده اصلاح‌طلب تهران که این روزها به طور معناداری در صفحه توئیتر خود بسیار فعال است و خبرهای هدایت شده‌ای را درباره کابینه دولت آینده، درباره انتخاب شهردار پایتخت نوشت: «مهندس افشانی استاندار فارس، محسن علیزاده، محمود حجتی و رضا اردکانیان، گزینه‌های شهرداری تهران هستند.»

همچنین، ناهید خداکرمی عضو منتخب شورای شهر پنجم تهران برای اولین بار در توییتر خود با انتشار تصاویر  هفت مدیر زن نوشت: «برای شهرداری تهران حتما کاندیدای زن خواهیم داشت که با بررسی‌های انجام شده ۷نفر از مدیران زن معیارهای شورای پنجم را برای شهردار شدن دارند .»

یکی از خبرگزاری‌های اصلاح‌طلب نیز در یک کار کاملا سیاسی در دنباله این ماجرا نوشت: « حال در میان ۳۰کاندیدای اولیه نام ۷زن به چشم میخورد. زنانی که در عرصه مدیریتی سوابق زیادی دارند و حالا برای تکیه زدن به صندلی بهشت کاندیدا شده‌اند.» البته بعید به  نظر نمی‌رسد با توجه به جنگ قدرتی که در این زمینه به‌وجود آمده، زنان فرصت تکیه زدن بر صندلی شهرداری تهران را به‌دست بیاورند اما مطرح شدن این افراد می‌تواند تا حدودی به آنان وجهه‌ای برای آینده کاریشان بدهد هر چند که برخی از این افراد حتی یک روز تجربه مدیریت اجرایی نداشته باشند. به هر جهت باید به انتظار نشست و دید که مسئله انتخاب شهردار تهران با این وضعیت و اینهمه گزینه به کجا خواهد کشید. البته قرار بود امروز اسامی پنج گزینه مورد نظر منتخبین شورا اعلام شود اما مرتضی الویری رئیس سنی منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران بیان کرد: «معرفی گزینه های شهرداری، دو هفته به تعویق افتاد.»
  منبع: دانا


کد مطلب: 7707

آدرس مطلب: https://shastoon.ir/news/7707/سردرگمی-انتخاب-شهردار-تهران-جنگ-قدرت-اصلاحات-جانشین-قالیباف-بالا-گرفت-تصاویر

شستون
  https://shastoon.ir