800
۰

باید خانواده‌های دیپلمات‌های ربوده شده را از بلاتکلیفی برهانیم

رئیس کمیته حقیقت یاب دیپلماتهای ربوده شده ایرانی گفت: تلاش می کنیم با بکارگیری سازکارهای دیپلماتیک و اطلاعاتی خانواده های دیپلماتهای ربوده شده را از بلاتکلیفی برهانیم.
trhr
trhr
به گزارش شستون، حشمت الله فلاحت پیشه اظهار داشت:مسئولیتی که در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به بنده محول شده است یک نگاه انسان دوستانه است.
وی افزود:چهار دیپلمات ایرانی مظلومانه در چنگال جنایتکاران اسیر شده اند،جلسه ای در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس داشتیم،با توجه به اینکه خانواده های این عزیزان ناراحت و بلاتکلیف هستند،فارغ از موضوع سیاسی به عنوان یک مسئله انسانی پیگیری خواهیم کرد.
وی گفت:تاکنون با پایمردی و میانجیگری جمهوری اسلامی ایران بسیاری از گروگانها به آغوش خانواده هایشان بازگشته اند و امیدواریم دیپلماتهای ربوده شده ایرانی نیز بزودی آزاد شوند.
دکتر فلاحت پیشه با بیان خودش نیز از خانواده مفقود الاثر است و حال و روز خانواده های دیپلماتهای ربوده شده را بخوبی درک می کند اظهار داشت:اولین جلسه کمیته حقیقت یاب امروز با حضور خانواده های دیپلماتهای ربوده شده و برخی دستگاهها در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و غروب امروز نیز جلسه ای در باره این مسئله در وزارت امور خارجه برگزار خواهیم کرد.
وی تاکید کرد: تاکنون هیچ مدرکی مبنی بر شهادت دیپلماتهای ربوده شده ایرانی در لبنان به دست نیامده است و ما سرنوشت آنها به عنوان افرادی که زنده هشتند پیگیری خواهیم کرد.
در روز 14 تیر 1361 احمد متوسلیان، سیدمحسن موسوی و تقی رستگارمقدم سه دیپلمات ایرانی به همراه کاظم اخوان، عکاس و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در حالی که عازم محل کار خود در سفارت ایران بودند، در مسیر طرابلس به بیروت پایتخت لبنان جنگ‌زده، به دست نیروهای حزب فالانژ لبنان به اسارت درآمدند.
این اتفاق در حالی به وقوع پیوست که این چهار نفر از مصونیت دیپلماتیک برخوردار بودند. در آن زمان، پیرو جنگ‌های داخلی در لبنان، اسرائیل به این کشور حمله کرده بود و حزب فالانژ، همکاری نزدیکی با این رژیم داشت. هرچند ابتدا گفته می‌‏شد که سیدمحسن موسوی، کاردار جمهوری اسلامی ایران در بیروت و همراهانش کشته شده‌اند، اما شواهد و مدارک موجود، حاکی از آن است که آن‌ها در اسارت نیروهای اسرائیلی هستند. با وجود اقدامات متعدد جمهوری اسلامی برای آزادسازی دیپلمات‏‌ها طی سه دهه اخیر، هنوز اطلاع دقیقی از سرنوشت این افراد وجود ندارد.
منبع: باشگاه خبرنگاران
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 7731
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *