800
۰
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان:

تامین آب شرب روستایی در محاذی اجرای طرح های آبخیزداری/حفر چاه های غیر مجاز عامل کاهش آب سفره های زیر زمینی در سراوان

رئیس منابع طبیع و آبخیزداری شهرستان سراوان اظهار داشت: با اجرای طرح آبخیزداری و احداث سد سیمانی و خاکی در مسیر چاه های روستایی می توان آب شرب مردم روستا را تامین کرد.
hjthr
hjthr
محمدرفیع دهقان رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه قنات های سراوان زیر نظر امور آب و اداره کشاورزی است، اظهار داشت: با تامین اعتبار و همکاری با منابع طبیعی می توان طرح های آبخیزداری را در مسیر قنات اجرا کرد تا آب قنوات افزایش پیدا کند.
وی با اشاره به اینکه کل آب کشاورزی شهرستان سراوان از قنات ها تامین می شود، افزود: با توجه به فصل گرما با گذشت زمان آب چاه های حفر شده کم می شود و پروژه های آبخیزداری نقش مهمی در احیای آنها دارد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری سراوان کاهش آب قنات را عامل خشک شدن نخلستان های برخی روستا ها دانست و گقت: ایجاد سد در مسیر قنات ها می تواند نقش مهمی در احیای نخلستان ها داشته باشد.
وی ادامه داد: با تامین اعتبار از سوی امور آب روستایی و احداث پشته های سیمانی و خاکی می توان بدون صرف هزینه های انتقال آب چاه های آب شرب روستا ها را احیا کرد.
دهقان اجرای طرح های آبخیزداری را در تامین آب شرب روستا ها موثر دانست و اذعان داشت:  این طرح ها در حل مشکلات ناشی از کمبود آب کشاورزی و شرب نقش مهمی دارند.
وی با بیان اینکه در سال های اخیر بارش سالانه در شهرستان سراوان 100 میلی متر بوده است و این میزان به 50 میلی متر رسیده است، خاطر نشان کرد: با این میزان بارش سالیانه آب سفره های زیر زمینی در حدود 35 سانتی متر کاهش پیدا کرده است که این مقدار غیر قابل جبران خواهد بود.
رئیس منابع طبیعی شهرستان سراوان با اشاره به اینکه در استان سیستان و بلوچستان 8 هزار چاه غیرمجاز حفر شده و از آنها آب سفره های زیر زمینی برداشت می شود، عنوان کرد: بیش از 2 هزار چاه حفر شده غیر مجاز در سراوان وجود دارد و تنها راه حل مشکلات کم آبی در شهرستان کاهش برداشت آب از این چاه ها می باشد.
وی در پایان اظهار داشت: اجرای پروژه های آبخیزداری در دامنه کوه سیاهان که محل تغذیه سفره های آبی می باشد بسیاری از مشکلات کم آبی را در سراوان حل خواهد کرد.
 
انتهای پیام/1675
سه شنبه ۲۰ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۱۱
کد مطلب: 7739
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *