800
۰

«زینه‌گان» غار بهشتی غرب ایران؛ خُنکی شگفت‌انگیز در گرمای تابستان

دمای هوا در برخی از شهرهای ایلام در حالی به بالای ۵۰ درجه رسیده که غار روباز «زینه گان» به‌عنوان شاخص‌ترین اثر طبیعی استان با هوایی خنک در انتظار گردشگران است.
hers
hers
به گزارش شستون؛ این روزها شاهد دمای بالای هوا در استان‌های مختلف کشور ازجمله ایلام هستیم، در شهرستان‌های مرزی مهران و دهلران دمای هوای بالای ۵۰ درجه هم ثبت‌شده است. در این هوای بسیار گرم مناطقی هستند که دمای آن‌ها حتی به زیر صفر درجه می‌رسد و این خنکی باعث می‌شود گرمای سوزان را از یاد ببریم. غار «زینه گان» به‌عنوان شاخص‌ترین اثر طبیعی استان ایلام در بخش صالح‌آباد از توابع شهرستان مهران قرار دارد.
این غار به‌ نام غار بهشت معروف است و مواقعی که دمای هوا در شهرستان مهران ۵۰ درجه است، دمای هوای این غار معمولاً زیر صفر است که باعث می‌شود در ایام مختلف سال به‌خصوص تابستان مورد استقبال گردشگران قرار گیرد.
برای رسیدن به غار «زینه گان» باید از مسیر ایلام به سمت شهرستان مهران حرکت و در ۵۰ کیلومتری شهر صالح‌آباد توقف کرد، سپس مسیر کنار امامزاده علی صالح(ع) را به سمت غار روباز زینه گان طی کرد.
غاری شگفت‌انگیز
این غار شگفت‌انگیز در پنج کیلومتری بخش صالح‌آباد شهرستان مهران قرار دارد، درون غار زینگان انگار باران می‌بارد و بوی سبزه و گل‌ها در میان نیزارها با آبچکه های طبیعی کنار دهلیزهای آبگیر و قندیل‌هایی که آب خنک را از زیر کف پای گردشگران جاری می‌سازد، صحنه‌ای شگفت و رؤیایی خلق کرده است.

مسیر در قسمت‌هایی بسیار تنگ می‌شود و به‌سختی می‌توان از آن عبور کرد، در فصل تابستان که دمای هوای منطقه صالح‌آباد به ۵۰ درجه نیز می‌رسد،‌ هوای مطبوع این غار طبیعی باعث خنکی گردشگران و رهگذران می‌شود. اختلاف هوای درون غار با بیرون بیش از ۲۵ درجه سانتی گراد است و به همین سبب غار «زینه گان» به غار بهشت  معروف است.
کتیبه تخت خان واقع در منطقه صالح‌آباد و در ۲۴ کیلومتری ایلام، قلعه زمستانی والی در کنار رود کنجانچم و در ۱۷ کیلومتری شهر مهران معروف به قلعه کنجانچم، تپه باستانی چغا آهوان و چغا گلان با قدمت ۷۳۰۰ سال در شهر مهران، آثار و یادمان‌های دوران دفاع مقدس و نمایشگاه آثار دوران جنگ تحمیلی از دیگر جاذبه های این شهرستان است.
زیارتگاه امام‌زاده علی صالح معروف به «خاص علی» در بخش صالح‌آباد، زیارتگاه امام‌زاده سید حسن در ۳ کیلومتری شهر مهران، بقعه پیر قتال در مسیر جاده بهرام‌آباد و جاده مرزی مهران، زیارتگاه سید محمد عابد معروف به پیرمحمد در بخش ملکشاهی و...از مهم‌ترین زیارتگاه‌های شهرستان هستند.
وجود تنگه‌های تفریحی در استان ایلام
اما تمام گفتنی‌های گردشگری ایلام در این مختصر نمی‌گنجد، در هر گوشه‌ای از استان مناطق زیبایی وجود دارد که هر کدام در نوع خود دیدنی و قابل توصیف است.
عروس زاگرس همچون نگینی در صدف در دل کوه‌های سر به فلک کشیده و همیشه استوار زاگرس جای گرفته و با منابع طبیعی بی‌نظیر و بسیار دیدنی دارای جاذبه‌های فراوانی برای جذب گردشگران است.
تفرجگاه ییلاقی «خوران» شهرستان ایوان از دیگر جاذبه‌های مهم گردشگری ایلام در فصل تابستان است. این تفرجگاه در هفت کیلومتری جنوب غربی شهرستان ایوان و در دامنه کوه‌های «شره زول» قرار دارد.

این منطقه با انبوهی از درختان و باغ‌های میوه و زلالی چشمه‌ساران نظر هر گردشگری را به خود جلب می‌کند.
رودخانه‌ای که در میان این تنگه جریان دارد در شمال تنگه به رودخانه سیمره می‌ریزد.
تنگه «سازبن» در شمال روستای ورگچ از توابع شهرستان سیروان از مناطق گردشگر پذیر استان است که آثار موجود بر دیوارهای تنگه نشان از عهد باستان دارد.
زیبایی دوچندان این مکان بستری برای استفاده از قایق برای ورود به تنگه است.
باغات سرسبز میشخاص در انتظار گردشگران
بخش میشخاص در شهرستان ایلام قرار دارد و با داشتن باغات و منظره‌های فراوان در نوع خود بی‌نظیر است، در این بخش روستای هدف گردشگری حیدرآباد وجود دارد که به دلیل تولید زردآلو در کشور و استان شناخته‌شده است.
باغات زردآلو در منطقه‌ای که به نام حیدرآباد نام‌گذاری شده پرورش داده شده و در این ایام نیز جشن برداشت زردآلو در این منطقه برگزار می‌شود. ظرفیت باغات در این بخش باعث شده در ایام تابستان میوه‌هایی مانند زردآلو، هلو، آلو و... تولید و به مرکز استان و سایر نقاط کشور ارسال شود. 

بسیاری از مردم استان در ایام تابستان هم برای تفریح و خرید میوه به این بخش سفر می‌کنند و از نزدیک باغات بسیار زیبا و درعین‌حال پرثمر میشخاص را نظاره‌گر هستند.
روستای عرب رودبا
روستای سرسبز عرب رودبار در ۴۵ کیلومتری جنوب چرداول در شمال استان ایلام قرار دارد، این روستا قلب تپنده کشاورزی منطقه بوده و دارای منابع آب فراوان در استان ایلام است.
وجود زمین‌های حاصل خیز و رود پرآب سیمره، جنگل‌های بلوط فراوان، باغات انار و مزارع گوناگون باعث شده در تمام روزهای سال این روستا فرش سبزرنگ خود را فروتنانه زیر پای مهمانان بگستراند.
علاوه بر این جاذبه ها مناطقی همیشه‌سبز وجود دارد که مردم را در فصل گرما برای تفریح به سمت خود می‌کشاند. بدون شک ایلام با جاذبه‌های گردشگری بی‌مانندش یکی از مقصدهای گردشگران به دلیل وجود روستاهای زیبا و سرسبزی مانند «کلم» واقع در شهرستان بدره است.
رودخانه، چشمه و باغات سرسبز، مناظر و چشم‏ انداز بسیار کم‌نظیری پدید آورده ‏اند. رودخانه پرآب و خروشان کلم که از ارتفاعات شمالی کبیرکوه سرچشمه می‏ گیرد، پس از مشروب کردن باغات و اراضی پایین‌دست، به رودخانه سیمره می‌پیوندد.
استان ایلام به دلیل موقعیت جغرافیایی و مکانی بسیار زیبایی که دارد می‌تواند جایگاه خوبی برای توریست و گردشگر باشد و رونق بسیار زیادی برای استان ایجاد کند، اما متأسفانه تاکنون کار زیادی درزمینهٔ معرفی جاذبه‌های این استان انجام نگرفته است.
 «اما» آبشاری میان سرخس‌ها و خزه‌ها در شهرستان ملکشاهی
آبشار «اما» در شهرستان ملکشاهی واقع است، این آبشار در نزدیکی روستای اما و پشت سد چم گردلان در ۱۵ کیلومتری شهر ارکواز بعد از روستای اما که محل کوچکی است قرار دارد. آبشار این محل در میان دره‌ای واقع‌شده که آب آن به سمت دریاچه سد چم گردلان سرازیر است.
زیبایی این آبشار در کنار دیواره‌های پوشیده از خز و سرخس پرسیاوشان صدچندان می‌شود. درختان زیبای انجیر کوهی، انگور و بلوط اطراف این محل سرسبز را فراگرفته‌اند و عبور رشته‌رشته آب در میان سرخس‌ها و خزه‌ها، چشمان هر بیننده‌ای را خیره می‌کند.
ارتفاع این آبشار حدود ۲۰ متر است، بعد از آبشار دریاچه سد ملکشاهی قرار دارد، سدی که برای تهیه آب شرب و صنعتی مردم ایلام احداث‌شده است.
دریاچه این سد نیز به‌واقع زیبا و تماشایی است، آب زلال این دریاچه پذیرای گردشگرانی است که برای ماهیگیری، شنا و تحقیقات علمی به این منطقه سرازیر می‌شوند.

آبشار اما حدود ۲۰ متر ارتفاع و ۲۹۷ متر طول دارد و وجود دیواره‌های پوشیده از خزه و سرخس چشم‌انداز بی‌نظیری را برای علاقه‌مندان به طبیعت ترسیم کرده است.
آبشارهای هفتگانه دهلران
روستای آبشاران (خربزان) با جاذبه‌های متنوع گردشگری در ۲۰ کیلومتری شمال شرق بخش پهله زرین‌آباد در شهرستان دهلران استان ایلام قرارگرفته است.
در شمال این روستا آبشارهای هفتگانه و زیبایی قرارگرفته‌اند. اهالی این روستا از طایفه  بزرگ «شهلیاروند» هستند که در گذشته جایگاه بالایی در حکومت‌های کدخدایی داشته‌اند.
این روستا که طبیعتی کوهستانی دارد و دارای جنگل‌های بلوط و بنه و ... است،  دارای توپوگرافی منحصربه‌فردی بوده و گردشگران فراوانی را جذب خود کرده است.
مهم‌ترین مکان گردشگری روستای آبشاران، آبشارهای هفتگانه آن است که به‌صورت پلکانی در شمال روستا و در مسیر رودخانه‌ای که از کبیرکوه سرچشمه می‌گیرد و از این روستا می‌گذرد، قرارگرفته‌اند.
استان ایلام منابع زیادی برای توسعه اکوتوریسم دارد
عبدالمالک شنبه‌زاده مدیرکل میراث فرهنگی ایلام با بیان اینکه استان ایلام منابع زیادی برای توسعه اکوتوریسم دارد، گردشگری رودخانه را یکی از شاخه‌های این مهم عنوان و اظهار کرد: رودخانه‌های «سیمره» و «کشکان» ظرفیت‌هایی مهم برای تحقق گردشگری رودخانه هستند.
وی گفت: با توجه به قابلیت‌های زیاد این رودخانه‌ها، وجود زیرساخت‌های مناسب طبیعت‌گردی، علاقه‌مندی جوامع محلی به مشارکت درزمینهٔ طبیعت‌گردی و آمادگی نهادهای استان اجرای طرح «گردشگری رودخانه» در استان ایلام ( رفتینگ)  ضروری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان با تأکید بر اینکه اجرای این طرح نه‌تنها باعث اشتغال‌زایی برای مردم محلی می‌شود بلکه به توسعه طبیعت‌گردی و گردشگری ورزشی کمک فراوان می‌کند، تصریح کرد: این اداره کل برای اجرای طرح گردشگری رودخانه (رفتینگ) با همکاری انجمن رفتینگ آمادگی کامل دارد.
وی در مورد غار زینه گان نیز افزود:  پرونده ثبت ملی این غار زیبا تهیه و ارسال‌شده و این غار یکی از مقاصد غارنوردان و دوست داران طبیعت است.
شنبه زاده ادامه داد: غار زینگان دارای یک هزار و ۸۰۰ متر طول و عرض آن بین نیم متر تا سه متر متغیر است.
مدیرکل میراث کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان ایلام اضافه کرد: این غار در منطقه‌ای به نام صالح‌آباد در مسیر ایلام به مهران واقع‌شده و گردشگران و دوست داران طبیعت از این غار زیبا بازدید می‌کنند.
وی یادآور شد: غار زینگان ازجمله مناطق طبیعی زیبا در ایلام است که حتی می‌تواند موردتوجه گردشگران خارجی خصوصاً گردشگران عرب قرار گیرد که در همین ارتباط چندی پیش گروهی از فعالان گردشگری کشور عراق به‌منظور آشنایی هرچه بیشتر با این غار زیبا از این منطقه بازدید کردند.
از دیگر جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این استان می‌توان تالاب زمزم، دره ارغوان، دامنه‌های کوه قلاقیران، غار زینه گان، دریاچه دوقلوی آبدانان، آتشکده سیاهگل، غار طلسم ایوان، غار خفاش، آبشار دربند، قلعه‌کنجاچم، کاخ فلاحتی، قلعه تاریخی چورا، آتشکده سه پا، موزه حیات‌وحش و تاریخ طبیعی، آتشکده متعلق به دوره ساسانیان و سنگ نبشته دوره آشوری را نام برد.
منبع: دانا
پنجشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب: 8027
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *