800
۰
گزارش شستون از گونه های گیاهی چندصد ساله؛

خطر نابودی زیتون وحشی ۵۰۰ ساله در شهرستان سراوان+تصاویر

پس از نابودی برخی از میراث‌های طبیعی و تاریخی در استان سیستان و بلوچستان این بار نوبت به زیتون وحشی کهن و 500 ساله منطقه نگاران شهرستان سراوان رسیده است که بر اثر کمبود آب و خشکسالی رو به نابودی می رود.
gthrtdh
gthrtdh
به گزارش شستون، درختان زیتون قدیمی ترین گونه های گیاهی در سراوان هستند که بیش از 500 سال عمر دارند و بر اثر خشکسالی و کم آبی در حال خشک شدن و نابودی می باشند.
محمد رفیع دهقان رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون ضمن تاکید بر طولانی بودن عمر زیتون های وحشی تصریح کرد: ارتفاع این درختان کهن سال به 10 متر می رسد و قطر برخی گونه 9 تا 10 متر برآورد شده است.
وی ادامه داد: زیتون های وحشی در ارتفاعات منطقه نگاران، گری و گروانی سردشت ناهوک قرار دارند و سنگ نگاره های این منطقه خود دلیلی بر قدمت این گونه های درختی در سراوان می باشد.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان خاطر نشان کرد: با بررسی های انجام شده بر روی درختان زیتون بخش بم پشت و کوه بیرگ گونه های زیتون نگاران دارای قدمت بیشتری هستند و به بیش از 500 سال می رسند.
وی با اشاره به اینکه درختان زیتون 500 ساله یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های دیدنی منطقه سراوان و نماد قدمت و تاریخ به شمار می رود، خاطر نشان کرد: درختان زیتون حتی زمانی که هرس نشده اند رشد آزادانه ای دارند و دارای رشد بسیار آهسته‌ای هستند و هنگامی که امکان رشد طبیعی را در طول چند سال پیدا می‌کنند، قطر تنه آن‌ها به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد.
دهقان تصریح کرد: روغن زیتون را با فشردن میوه زیتون به دست می‌آورند و این روغن دارای مقدار زیادی چربی اشباع نشده است  و مصرف عمدهٔ آن در کشورهای حوزه مدیترانه می باشد.
وی با بیان اینکه درختان کهنسال علاوه بر نقش فیزیولوژیکی، زیست محیطی و زیبایی های خاص هنری خود، یادآور خاطرات گذشته و اجداد ما هستند، اذعان داشت: به دلیل قدمت زیاد این درختان است که تحقیق درباره آنها بعد جهانی پیدا کرده و سازمان های بین المللی طرح های پژوهشی زیادی تهیه و اجرا کرده اند.
رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان سراوان در پایان گفت: در حفظ و نگهداری از این جاذبه های طبیعی و کهن که نمادی از قدمت و تاریخ هستند باید طرح های مناسبی در نظر گرفته شود تا بر اثر کمبود آب از بین نروند.
 

 

 

 
انتهای پیام/1675
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب: 8049
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *