800
۰

تاثیرات افزایش نرخ سوخت بر اقتصاد مردم ایران/ حفظ کارت سوخت و سهمیه بندی؛ بهترین راهکار کنترل مصرف سوخت/ پافشاری دولت بر افزایش نرخ سوخت بجای سهمیه بندی

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که حذف کارت سوخت دولت را به سمت افزایش قیمت بنزین سوق داده است گفت: افزایش قیمت بنزین و حذف سامانه کارت هوشمند بازگشت به ۱۰ سال پیش است.
heshse
heshse
به گزارش شستون،‌ هدایت الله خادمی، نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی  شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ با اشاره به افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین در کشور گفت: در مجلس نهم تصویب شده بود که هم بنزین دو نرخی و هم سهمیه بندی بنزین در کشور داشته باشیم؛ متاسفانه وزارت نفت این موضوع را انجام نداد تا اینکه در مجلس دهم به این موضوع رسیدگی شد و تصویب شد که کارت سوخت حفظ شود ولی دولت سعی بر این داشت تا کارت سوخت را حذف کند.
 
وی در ادامه با اشاره به عدم بکارگیری مجدد کارت سوخت توسط دولت اظهارداشت: بعد از اینکه موضوع حفظ کارت سوخت در مجلس دهم به تصویب رسید متاسفانه وزارت نفت مجددا به این مصوبه مجلس عمل نکرد و این موضوع تا کنون توسط دولت به فراموشی سپرده شده است.
 
 نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه با اجرا نشدن سهمیه بندی و حفظ کارت سوخت کشور به گذشته بازمی گردد، عنوان کرد: یکی از اصلی ترین دلایل سهمیه بندی بنزین و دو نرخی شدن آن موضوع افزایش قاچاق در کشور بوده است، اگر نخواهیم بنزین را سهمیه بندی و کارت سوخت را حفظ کنیم با این کار کشور را به ده سال گذشته باز می گردانیم که این اصلا صحیح نیست.
 
 خادمی با اشاره به عدم شفافیت در بحث سوخت و انرژی کشور تصریح کرد: با اجرایی شدن کارت سوخت و سهمیه بندی بنزین شفافیت قابل توجهی در بحث فراورده های نفتی اعم از نفت گاز و بنزین داشتیم اما متاسفانه بعد از توقف این طرح در دولت یازدهم موضوع شفافیت اطلاعات فراورده های نفتی در کشور تا حدود قابل توجهی با مشکل مواجه شده است.
 
وی با اشاره به افزایش قاچاق بنزین در پی عدم بکارگیری کارت سوخت و موضوع سهمیه بندی سوخت در کشور گفت: با برداشتن کارت سوخت و تحویل سوخت بدون سهمیه بندی و کارت سوخت به مردم در جایگاه ها مصرف بنزین افزایش یافته است؛ افزایش نه به این معنی که مردم مصرف سوخت خود را زیاد کرده اند، خیر! افزایش در بحث قاچاق سوخت به دلیل عدم شفافیت اطلاعات در بحث سوخت کشور بوجود آمده است.
 
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه دولت تازه متوجه افزایش قاچاق سوخت در کشور شده است ، بیان داشت: از چندین ماه پیش موضوع افزایش قاچاق بنزین را به دولت هشدار داده ایم اما متاسفانه دولت تازه متوجه این موضوع شده است و برای این امر دو راه کار سهمیه بندی و افزایش قیمت سوخت را پیشنهاد داده است.
 
 خادمی ادامه داد: در این برهه از زمان سهمیه بندی سوخت تاثیر بیشتری نسبت به افزایش قیمت بنزین در کشور دارد؛ ممکن است قیمت بنزین را در کشور افزایش دهیم ولی مجددا شاهد افزایش قاچاق سوخت باشیم اما با توجه به نظر نمایندگان مجلس بهترین روش در حال حاضر سهمیه بندی سوخت است.
 
وی با اشاره به رابطه مستقیم افزایش قیمت بنزین و سایر هزینه های جاری مردم در کشور گفت: منطقی است که اگر قیمت بنزین را در کشور افزایش دهیم با انجام این امر سایر هزینه های مردم نیز افزایش پیدا می کند؛ اگر قیمت سوخت را افزایش دهیم قیمت حمل و نقل جاده ای هم که 7 برابر حمل و نقل ریلی سوخت مصرف می کند افزایش می یابد و این به هیچ وجه از لحاظ اقتصادی برای کشور به صرفه نیست.
 
نائب رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان گفت: افزایش قیمت بنزین و حذف سامانه کارت هوشمند بازگشت به 10 سال پیش است که با افزایش حامل‌های انرژی مواد خام از لاستیک و قطعات یدکی گرفته تا مواد خوراکی شامل افزایش قیمت می‌شود و مجدد بحث پرداخت یارانه مطرح خواهد شد در صورتی که با سامانه کارت سوخت چنین مشکلاتی ایجاد نمی‌شد.
منبع: دانا
يکشنبه ۸ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۰۲
کد مطلب: 8061
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *