800
۰

جوابیه روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان سراوان در خصوص فوت مادر "گشتی" بر اثر زنبور گزیدگی

روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان با ارسال جوابیه به مطالب منتشر شده در شبکه های اجتماعی نسبت به فوت مادر بر اثر زنبور گزیدگی واکنش نشان داد.
ج
ج
به گزارش شستون، چند روز گذشته مطالبی در برخی از رسانه ها و شبکه های اجتماعی شهرستان تحت عنوان "مادری که به خاطر نیش  زنبور عسل جانش را از دست داد"، منتشر شده بود که خواهان کناره گیری مسئولین مسئولین مربوطه شده بودند که در این رابطه روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان جوابیه جهت انتشار در این پایگاه خبری ارسال کرده است.
 
 

متن جوابیه به شرح زیر است:
در پی درج مطلبی در برخی رسانه های اجتماعی و فضاهای مجازی استان که با امضای شخصی به نام آقای گمشادزهی که خود را دانشجوی دکتری حقوق کیفری معرفی نموده و تحت عنوان "مادری که به خاطر نیش زنبور جانش را از دست داد" منتشر شده، لازم است به منظور رفع شبهات و روشن شدن ابعاد حادثه جهت هموطنان عزیز، موارد زیر در 2 محور به اطلاع برسد.
1)  بر اساس مستندات موجود در چند روز اخیر به دلیل وضعیت آب و هوایی منطقه، تعداد موارد  زنبور گزیدگی افزایش یافته است که این موضوع همه ساله اتفاق می افتد. خوشبختانه با آمادگی کادر بهداشت و درمان و فراهم بودن اقلام داروئی مورد نیاز، روزانه بین  5 الی 6 نفر از اهالی منطقه که به دلیل گزیدگی زنبور مراجعه می نمایند تحت درمان قرار می گیرند. از آنجا که مواد شیمیائی موجود در زهر زنبور، عقرب و مار که از طریق نیش منتقل می شود حاوی مقادیر زیادی پروتئین، آنزیم و مواد سمی دیگر می باشد؛ در برخی از افراد باعث بروز حساسیت شدید و فوری (شوک آنافیلاکتیک) شده و قبل از اینکه بیمار فرصت مراجعه به مرکز درمانی را داشته باشد منجر به مرگ وی می گردد، درست همانند تعداد انگشت شماری از افراد که نسبت به مواد موجود در داروی پنی سیلین حساسیت فوری داشته و پس از تزریق دچار علائم حساسیت و یا حتی مرگ می شوند. با توجه به اطلاعات موجود، بیمار مزبور نیز احتمالا مبتلا به حساسیت یاد شده بوده است و با تاخیر شش ساعته به مرکز مزبور انتقال داده شده است. با وجود آنکه بیمار در بدو ورود به مرکز نیز فاقد علائم حیاتی بوده اما کادر درمانی مرکز حدود یک ساعت برای احیاء ایشان تلاش نموده اند. بر این اساس ادعای مطرح شده در خصوص نبود پزشک و کادر درمانی در مرکز جامع خدمات سلامت گشت بی اساس بوده و هیچ گونه کمبود یا نبود امکانات بهداشتی و درمانی وجود نداشته است. همچنین بر اساس اطلاعات اولیه، قصور پزشکی نیز در فوت بیمار  نقش نداشته است.
شایان ذکر است طبق قانون این حق برای اولیاء بیمار فوت شده وجود دارد تا با مراجعه به شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان و یا اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از روند درمان ایشان مطلع شده و در صورت وجود ابهام و یا حتی شکایت، موضوع را پی گیری نمایند. اما طرح موضوع در فضاهای مجازی، به جز تقویت بدبینی مردم نسبت به کادر خدوم و زحمت کش بهداشت و درمان و تضعیف اعتماد بیمار به پزشک و آسیب رساندن به این سرمایه بزرگ اجتماعی نتیجه دیگری ندارد.   
 
2)در مورد ادعای نویسنده در خصوص عدم وجود امکانات بهداشتی و درمانی در منطقه نیز لازم است تا به اطلاع هموطنان نجیب و شریف سراوانی برسانیم که تنها در 4 سال اخیر ۱۸ مرکز جامع خدمات سلامت شهری و روستائی، ۲۹باب خانه بهداشت و  ۵پایگاه اورژانس در حوزه شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان افتاح و راه اندازی شده است. همچنین تعداد آمبولانس های این منطقه نیز از ۱۴ دستگاه به ۳۵ دستگاه افزایش یافته و مراکزی همچون بخش اورژانس بیمارستانی با زیر بنای ۲۱۰۰ متر مربع، بلوک زایمانی به مساحت۱۲۹۱ متر مربع، کلینیک ویژه به مساحت۱۹۰۰متر مربع و ده ها مرکز دیگر نیز به منظور بهره برداری هموطنان شریف سراوانی در حال ساخت می باشد. علاوه بر توسعه بی سابقه زیرساخت های سلامت درحوزه  شهرستان سراوان، در حال حاضر در مرکز خدمات جامع سلامت گشت دو پزشک خانم و آقا در شرایطی فعال هستند که تا پیش از اجرای طرح تحول نظام سلامت بیش از نیمی از مراکز بهداشتی و درمانی استان فاقد پزشک بوده اند.
 بدون تردید این توفیقات انکار ناپذیر که توسط قاطبه هموطنان عزیز ساکن در مناطق دور دست روستائی و عشایری استان به خوبی قابل درک بوده و حاصل سفرهای بی سابقه وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بازدید های مکرر رئیس محترم دانشگاه از منطقه، حضور مستمر مدیران ارشد نظام سلامت استان و تلاش و مجاهدت شبانه روزی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان می باشد. در این میان بیان جهت دار و مغرضانه مسائل از سوی کسانی که شاید حتی یک بار هم برای دریافت خدمات به خانه بهداشت و یا درمانگاه های روستائی مراجعه نکرده اند؛ تاثیری در روند توسعه خدمات بهداشت و درمان ندارد.
 
 
 
                                                                               روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان سراوان
 
انتهای پیام/
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 8196
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *