800
۰
در گفت و گو با اصحاب رسانه مطرح شد

اصحاب رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم و مسئولین/پایین بودن امنیت شغلی در حرفه خبرنگاری/ اکثر مسئولان به دنبال تعریف و ثناگویی از خود هستند

خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما در گفت و گویی صمیمانه اظهار داشت: اصحاب رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم ومسئولین شناخته می شوند و چشم بینا و گوش شنوای مردم هستند و وظیفه خبر رسانی به مردم را بر عهده دارند.
rfthrdh
rfthrdh
به گزارش شستون، به مناسبت 17 مرداد سالروز شهادت محمود صارمی خبرنگار ایرانی و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در مزارشریف و روز خبرنگار گفت و گویی با برخی از اصحاب رسانه شهرستانی و استانی انجام شد.
علیرضا هاشمی فر کارشناس ارشد علوم سياسی و خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما در گفت و گو با شستون اظهار داشت: به مدت قريب به 8 سال است که در حرفه خبرنگاری، نويسندگی، گزارش نويسی و كار رسانه ای مشغول به فعاليت هستم و با برخی از ادارات مانند ستاد و دفتر امام جمعه، اداره تبليغات اسلامي و دانشگاه پيام نور خاش به صورت افتخاری به عنوان روابط عمومي همكاری دارم و مشاور رسانه ای نماينده مردم خاش، فرماندار و بخشدار مركزی این شهرستان می باشم و در اوقات فراغت نيز طراحي وب و تهيه نرم افزارهاي اندرويدی را انجام مي دهم.
وی با اشاره به اینکه فعالیت رسانه ای خود را از خبرگزاری فارس، تسنيم، مهر و نسيم، روزنامه های ايران، زاهدان و همشهری شروع کرده است، گفت:  از آنجایی که به این حرفه علاقه داشتم و عشق می ورزيدم راه رسیدن به اهداف خودم را در راه اندازی پايگاه خبری تحليلي تفتان ما ديدم و لذا به عنوان مدير مسئول اقدام به ايجاد اين سايت به آدرس www.taftanema.ir و مجوز فعاليت اين سايت را به عنوان نخستين سايت اطلاع رسانی شهرستان خاش اخذ كردم.
خبرنگار تفتان ما با اشاره به اینکه یک خبرنگار به خبر، رویداد نزدیک به موضوع و به صمیمیتی که دیدگاه ها و نگرش های ابتدایی او را تایید کند، نیاز دارد، تصریح کرد: اين عشق و علاقه در حقيقت جستجوی عمقی و تلاش عاشقانه جهت تهیه کردن یك خبرصادق و تقدیم کردن به مردم است و اين فرد بدون هیچ چشم داشتی بايد درد دل مردم را به گوش مسئولین برساند و خبرنگار در واقع شخصي كنجكاو و پيگير، با انگيزه ای بسيار قوی جهت يافتن علل و عوامل وقوع رويدادها و اخبار است.
وی ادامه داد: اصحاب رسانه به عنوان پل ارتباطی بین مردم ومسئولین شناخته می شوند و چشم بینا و گوش شنوای مردم هستند و وظیفه خبر رسانی به مردم را بر عهده دارند و اصحاب رسانه بايد به فكر حل مشكلات و مطالبات مردمی باشند چرا كه اين مهمترين رسالت و وظيفه هر خبرنگاری است و بايد از جناح و احذاب مختلف دوری كند و در يک كلام خبرنگار نبايد قلم خود را با ماديات و مسائل حزبی و جناحی معامله كند.
هاشمی خاطر نشان کرد: دوست دارم پل ارتباطی بين مردم و مسئولان باشم تا هرچه بهتر بتوانم خواسته ها و مشكلات مردم را به گوش مسئولان برسانم و سعی مي كنم بهترین، صادق ترین ، دقیق ترین خبر را در اختیار مردم قرار دهم و تنها برای من در اين كار رضايت خداوند متعال و مردم مهم است.
وی در ادامه جسور، شجاع، دلسوز و به روز و همواره دنبال رو مشکلات مردم را از خصوصیات خبرنگار دانست و اذعان داشت: یک خبرنگار باید محبوب و مردمی باشد تا مردم بتوانند به او اعتماد کنند و مهمتر از همه باید دارای اطلاعات عمومی قوی باشد و از کسب تجربه و یادگیری هرگز سرباز نزند.
خبر نگار پایگاه خبری تحلیلی تفتان ما با اشاره به اینکه خبرنگاری شغلی به ظاهر لذت بخش و شیرین و در باطن انبوهی از رنج ها و مشکلات طاقت فرسایی را به دنبال دارد، خاطر نشان کرد: شغل خبرنگاری از برون دل مي برد و از درون دل مي ترکاند و در يک جمله بايد گفت سختی كار خبرنگاری جمع آوری اخبار و اطلاعات است كه گاهاً خبرنگار بايد مسافت های بسيار طولاني را طي كند تا خبری را تهيه کند.
وی با بیان اینکه یک خبرنگار جایگاه متوسطی در جامعه دارد و با توجه به اینکه ما رابط بین رسانه و مردم عمل هستیم جایگاه خبرنگاران و اطلاع رسانی هنوز در جامعه به خوبی تبیین نشده است، گفت: ضرورت احترام به جایگاه رفیع اطلاع رسانی و فعالان این عرصه باید مد نظر مسئولان قرار گیرد چرا كه خبرنگاران چشم و گوش جامعه و پل ارتباطی بین مسئولان و امانت ‌داران صادق در جامعه هستند.
هاشمی با اشاره به اینکه رسانه ها و مطبوعات پل ارتباطی بین مردم و مسئولین است و باید حقیقت را بنویسند و حرمت قلم را نگه دارند، اظهار داشت: خبرنگاران قلم خودشان را نفروشند و خبرنگاری که قلم خود را می فروشد نباید انتظار موفقیت داشته باشد.
وی در پایان با بیان اینکه مسئولین نباید در کار خود شعار دهند و حمایت خود را فقط در روزخبرنگار اعلام کنند بلکه با پاسخگویی خود به سوالات خبرنگار باید آنها را حمایت کنند و به خبرنگاران احترام بگذارند، تصریح کرد: متأسفانه طی سالهای اخير مسئولان وزارت ارشاد با ارسال فرم هایی همواره وعده حمایت، بیمه و احداث مسکن برای خبرنگاران را داده اند که به رغم پر کردن فرم ها و ارسال مدارک خواسته شده، هنوز هیچ اقدامی برای هیج یک از خبرنگاران این استان ها انجام نشده است و امیدواریم نگاه رئیس جمهور شامل حال خبرنگاران استان ما و به خصوص خبرنگاران شهرستان خاش نیز شود.
اکثر مسئولان به دنبال تعریف و ثناگویی از خود هستند 
احسان بختیاری کارشناس حقوق و خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا( در این گفت و گو با اشاره به اینکه خبرنگار باید نگاه انتقادی و شهودانه ای به مسائل جامعه در کنار معرفی ظرفیت ها و و اقلیت های  جامعه داشته باشد، گفت: اصحاب رسانه چشمی بینا و گوشی شنوا در برابر کوتاهی هایی که در جامعه وجود دارد، هستند.
وی در ادامه مطالبه گری جدی در برابر خواسته ها و نیاز جامعه، به تصویر کشیدن و تغییر دیدگاه نسبت به مناطق محروم و استفاده از پتانسیل خبر رسانی دقیق و صحیح را از جمله انگیزه های اصلی خود در ورود به این شغل عنوان کرد و اظهار داشت: کسي که  خبرنگاری را انتخاب مي کند بايد فردی دارای عشق و استعداد باشد و برای کاوشگری علاقه وافر داشته باشد و از استقامتی برخوردار باشد تا بتواند رنج ها و سختي های خبرنگاری را تحمل کند.
خبرنگار ایرنا در ادامه با بیان اینکه جایگاه خبرنگار با توجه به اهمیت آن در رسانه و در نزد مسئولان ناشناخته مانده است، افزود: مسئولان برای جایگاه واقعی خبرنگاری آنچنان که باید ارزش قائل نیستند و برخی رسانه ها از خبرنگاران به عنوان بازاریاب، برای گرفتن آگهی و خبرهای تمجیدی و ابراز تعریف از مسئولان انتظار دارند.
وی با اشاره به اینکه اکثر مسئولان دوست دارند با خبرنگارانی روبرو شوند که در انجام رسالتشان صادق نیستند و انتظارشان از خبرنگار این است که به  تعریف و ثناگویی از عملکرد افراد بپردازد، تصریح کرد: خبرنگار نباید دین، هدف اصلی و حرفه پاک اطلاع رسانی صحیح را که هدایت جامعه را در پی دارد و همان رسالت انبیا است به دنیای ارزان دیگران بفروشد.
بختیاری ادامه داد: شخصیت خبرنگار ایجاب می ڪند به دور از پستی و بلندی های روزگار به رسالت اجتماعی و فرهنگی خود  عمل کند و صادقانه یک رویداد ساده را به خبر تبدیل کرده و با انتخاب سوژه و شکل دادن به آن خود را به عنوان یک خبرنگار موفق و تولید کننده خبرهای مطلوب و سازنده معرفی کند.
وی در پایان تصریح کرد: خبرنگاران با کمترین درآمد و کمترین امکاناتی که دراختیار دارند، اخبارمهم اجتماع را بدون هیچ منت و چشم داشتی انعکاس می دهند و از این رو مسئولان باید توجه ویژه ای به خبرنگاران داشته باشند و نباید خبرنگاران را فقط به عنوان پلی برای رسیدن به مطامع و خواسته های شخصی خود فرض کنند.
پایین بودن امنیت شغلی در حرفه خبرنگاری
مهران خاکی زائی خبرنگار خبرگزاری مهر در شهرستان مهرستان در ادامه این گفت و گو ها با اشاره به اینکه شغل خبرنگاری را به صورت حرفه ای از پنج  سال قبل آغاز کرده و با خبرگزاری ها و روزنامه های مختلف استانی و کشوری همکاری داشته است، گفت: به خاطر علاقه وارد این حرفه شدم و در ابتدای فعالیتم به درآمد کار خبری فکر نمی کردم.
وی در ادامه انجام حرفه خبرنگاری و رسیدن به پیشرفت و موفقیت را از اهداف خود دانست و بیان داشت: در حال حاضر نمی توانم بگویم خبرنگار موفقی هستم چرا که هنوز راه زیادی در پیش دارم.
خاکی زائی با بیان اینکه شغل خبرنگاری مانند سایر شغل ها سختی ها و مشکلات خاص خودش را  دارد، تصریح کرد: یکی از مهم ترین مشکلات ما این است که باید زمان نسبتا طولانی بگذرد تا یک خبرنگار به درآمد نسبتا خوب دست پیدا کند یا بیمه شود.
وی با بیان اینکه امنیت شغلی در این حرفه خبرنگاری بسیار پایین است، اذعان داشت: مشڪل دیگر این شغل نداشتن ساعت مشخص کاری است چرا که یک خبرنگار هر ساعت و لحظه باید آماده خبرگیری و اطلاع رسانی باشد .
خبرنگار خبرگزاری مهر علاقه و پشتکار را از جمله راه های ماندگاری در این حرفه دانست و خاطر نشان کرد: اگر توجه کنید، می بینید که اکثر خبرنگاران در بازه  سنی کم فعالیت می کنند و این بدان معنا است که اوج فعالیت، شکوفایی و زمینه سازی آینده یک خبرنگار دوران جوانی است.
وی در پایان گفت:  خواسته من از مسئولان تعامل و همکاری بیش از پیش است و تعامل مسئولان با خبرنگاران موجب هموار شدن مسیر پیشرفت کشور می شود.
 
 
انتهای پیام/1675
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 8221
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *