800
۰

اگر ترامپ برجام را پاره نکند!

موضوع مهمی که در مصاحبه‌ها و مطالب دوست‌داران برجام، هیچ توجهی به آن نشده، آن است که اگر ترامپ برجام را پاره نکند و به همین سیاست تحریمی-اقتصادی خود ادامه دهد، تکلیف چیست؟ و چه تدابیری برای آن اندیشیده شده است؟
jhtesr
jhtesr
به گزارش شستون، مصطفی داننده طی مطلبی در سایت عصرایران مدعی شد: «سیاست ترامپ خسته کردن ایران است. او می‌خواهد با سیاست‌های «تحریمی- اقتصادی» کار را به جایی برساند که ایران مجبور شود برجام را ملغی کند. بعد از این حرکت احتمالی ایران، آمریکا توپ بازی را به زمین جمهوری اسلامی بیندازد و بگوید که آنها برجام را پاره کردند و این در حالی است که ما به آن پایبند بودیم.»
مشابه همین سخن را روز گذشته آقای ظریف در دیدار با خانم موگرینی به زبان آورد و گفت: «دولت جدید آمریکا به دنبال آن است تا نگذارد جمهوری اسلامی ایران از منافع برجام استفاده کند و این نقض متن برجام به شمار می‌رود. آقای ترامپ تلاش می‌کند به هزینه ایران برجام را از بین ببرد و اروپا لازم است در این خصوص هوشیار باشد.»
آقای روحانی هم روز گذشته اعلام کرد که ایران هرگز به دنبال نقض و یا پاره کردن برجام نیست و طرف مقابل را به رونمایی از «مادر مذاکرات» دعوت کرد. خانم موگرینی هم مدعی شد که اتحادیه اروپا از برجام قاطعانه حمایت می‌کند، اما باید دید که این حمایت قاطع، چگونه در عرصه‌ی عمل و دیپلماسی ظهور و بروز می‌نماید؟
اینجاست که باید به متن برجام مراجعه کرد. برجامی که قرار است خانم موگرینی بر اساس سازوکارهایی که در آن تعبیه شده، علیه آمریکا اقدام متقابل کند و اصلا آیا چنین سازوکاری در برجام وجود دارد؟
اینگونه که پیداست، اگر قرار باشد آمریکایی‌ها پس از هر دوره اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران، از مقامات ایرانی بشوند که «ما آغازگر نقض برجام نیستیم» و شاهد هیچ‌گونه واکنشی از سوی مقامات ایرانی نباشد، بدیهی است که چه خواهد کرد.
رژیم تحریم‌ها چند برابر خواهد شد و ما در جمهوری اسلامی باید هر روز بشنویم که اتفاق خاصی نیفتاده، یا اینکه جمع‌بندی همان تحریم‌های قبلی است و یا از این دست مزخرفاتی که امثال آقایان عراقچی و علی لاریجانی پس از تحریم اخیر آمریکا تحویل مردم داده‌اند.
بنابراین اشتباه محض است اگر به این اظهارات و تحلیل‌های اصلاح‌طلبانه دل ببنیدم و بگوییم ترامپ همین فردا برجام را پاره می‌کند و ما هم در اینجا بلافاصله پس از چند روز به حالت اولیه‌مان باز خواهیم گشت.
 
منبع: دانا
سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب: 8228
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *