800
۰
روایت AFC از حضور شاگردان برانکو در آسیا

مصاف پرسپولیس با الاهلی در قلمرویی ناشناخته

سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در آستانه بازی پرسپولیس و الاهلی عربستان به تحلیل تیم تحت‌هدایت برانکو ایوانکوویچ پرداخت.
پ
پ
به گزارش شستون و به نقل از سایت رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC)، جایگاه پرسپولیس به عنوان یکی از پرهوادارترین تیم‌های آسیا جای هیچگونه بحثی ندارد، اما همچنان جای تعجب دارد که باشگاهی با این جایگاه و به این بزرگی از ایران در سطح قاره آسیا نتوانسته تأثیری شگرف بگذارد.  
باشگاه پرسپولیس که در سال 1963 تأسیس شد، تیمی بوده که همواره بهترین استعدادهای فوتبال ایران را در سطح آسیا به نمایش گذاشته است، از جمله علی دایی، علی کریمی، خداداد عزیزی و مهدی مهدوی‌کیا که از اواخر دهه 1990 شروع به کسب عنوان مرد سال فوتبال آسیا با پیراهن پرسپولیس کردند، اما حتی با وجود این استعدادهای بی‌چون و چرای خود، پرسپولیس قادر نبوده به عنوان قهرمانی در قاره آسیا برسد و همچنان دست آنها از کسب این عنوان کوتاه مانده است.
حضور این تیم تهرانی در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا 2017، اولین حضور آنها در این مرحله از سال 2002 به بعد است و آخرین باری که این تیم موفق شد به مراحل پایانی این رقابت‌ها راه پیدا کند به 16 سال پیش در مسابقات جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا بازمی‌گردد، مسابقاتی که پرسپولیس به طور مرتب در آن حضور داشت، اما هرگز به فینال نرسید و در مرحله نیمه‌نهایی این رقابت‌ها در سال‌های 1997 و 1998 شکست خورد و در سال 2001 هم شانس رسیدن به فینال را از دست داد.  
تیم‌های شرق آسیایی هر بار امیدهای پرسپولیس را برای رسیدن به فینال از بین بردند. در سال 1997 پوهانگ استیلرز کره جنوبی، قهرمان آن سال این رقابت‌ها به رویای حضور این تیم ایرانی در فینال پایان داد و یک سال بعد دالیان واندای چین همین کار را تکرار کرد. در سال 2001 هم سوان سامسونگ کره جنوبی پرسپولیس را شکست داد و در ادامه به اولین قهرمانی خود از دو قهرمانی پی‌در‌پی در این رقابت‌ها دست یافت.

با آغاز دوره لیگ قهرمانان آسیا، پرسپولیس در همان دوره اول جواز حضور در این رقابت‌ها را کسب کرد، اما نتوانست از مرحله گروهی صعود کند و تا سال 2009 طول کشید که این تیم دوباره به این مسابقات بازگردد و در این مدت تیم‌هایی همچون سپاهان و صبا باتری جای یکی از قدرت‌های فوتبال ایران در این رقابت‌ها را گرفتند.
بازگشت پرسپولیس به لیگ قهرمانان آسیا در سال 2009 هم با حذف توسط بنیادکار ازبکستان در مرحله یک‌هشتم نهایی همراه شد، این در حالی است که آنها دو فصل دیگر در قعر جدول گروه به کارشان پایان دادند و از رسیدن به مرحله حذفی بازماندند. در سال 2012 هم عملکرد سرخ‌پوشان ناامید کننده بود، جایی که الاتحاد عربستان این تیم ایرانی را در مرحله یک‌هشتم نهایی از دور رقابت‌ها حذف کرد.
پرسپولیس در سال‌های 2013 و 2014 در لیگ قهرمانان آسیا غایب بود و در سال 2015 هم در مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها توسط الهلال عربستان حذف شد و در سال 2016 هم باز نتوانست به این رقابت‌ها راه پیدا کند.
این فصل پرسپولیس به حسرت حضورش در مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا پایان داد و در جمع هشت تیم برتر قاره قرار گرفت و در قلمرویی ناشناخته باید با الاهلی عربستان بازی کند.
تیم تحت‌هدایت برانکو ایوانکوویچ در گروه D به عنوان دومی گروه و پشت‌سر الهلال عربستان رسید، جایی که با قدرت گلزنی مهدی طارمی تیمش را به مرحله حذفی این رقابت‌ها سوق داد.
پرسپولیس این فصل از رقابت‌ها را با تساوی یک بر یک برابر الهلال آغاز کرد، اما بازی بهتر این تیم در هفته بعد رقم خود، جایی که طارمی در 10 دقیقه پایانی بازی دو گل برای پرسپولیس به ثمر رساند و سه امتیاز بازی برابر الوحده امارات را از آن نماینده ایران کرد.
در بازی سوم نام مهدی طارمی بار دیگر در بین گلزنان بود، اما گلزنی او هم کافی نبود که مانع شکست 3 بر یک پرسپولیس برابر الریان قطر شود. با این نتایج شرایط گروه همچنان پیچیده‌ باقی ماند، هرچند الهلال جایگاه خود را به عنوان تیم اول گروه برای صعود به مرحله بعد تقریباً تثبیت کرده بود و رقابت برای صعود از این گروه و کسب عنوان دومی بین پرسپولیس و الریان بود.

پرسپولیس و الریان در بازی چهارم خود به تساوی بدون گل رضایت دادند و در ادامه پرسپولیس بار دیگر برابر الهلال به یک تساوی دست یافت، اما با شکست غافلگیرکننده 5 بر یک الریان برابر الوحده، این تیم ایرانی جایگاه دوم جدول را از چنگ الریان درآورد.
با وجود این پیروزی، سرنوشت پرسپولیس همچنان در گرو بازی الریان و الهلال در هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بود، جایی که مردان برانکو ایوانکوویچ باید بر الوحده غلبه می‌کردند و در بازی همزمان امیدوار به شکست نخوردن الهلال برابر الریان بودند.
پرسپولیس پیروزی مدنظر خود را به لطف هت‌تریک مهدی طارمی برابر الوحده کسب کرد و در بازی همزمان الهلال در مسابقه‌ای که هفت گل داشت، موفق شد الریان را شکست دهد و به این ترتیب نماینده ایران به عنوان تیم دوم گروه D به مرحله یک‌هشتم نهایی این رقابت‌ها راه پیدا کند.
پرسپولیس در مرحله یک‌هشتم نهایی با لخویای قطر مصاف کرد که بازی رفت با تساوی بدون گل خاتمه یافت تا تکلیف تیم صعودکننده به جمع هشت تیم برتر رقابت‌ها به بازی برگشت موکول شود، جایی که تنها گل به خودی چیکو فلورس، مدافع اسپانیایی لخویا کافی بود تا پرسپولیس برای اولین بار در تاریخ این رقابت‌ها به مرحله یک‌چهارم نهایی راه یابد.  
سرمربی: برانکو ایوانکوویچ
برانکو ایوانکوویچ سابقه طولانی از کار در ایران دارد. او برای اولین بار به عنوان دستیار میروسلاو بلاژوویچ، هموطن کروات خود به ایران رفت و در سال 2001 کارش را در تیم ملی ایران آغاز کرد. برانکو در ادامه پس از اینکه تیم ملی از رسیدن به جام جهانی 2002 بازماند، جانشین هموطن خود در تیم ملی ایران شد. او بعداً موفق شد تیم ملی ایران را به جام جهانی 2006 سوق دهد. این مربی 63 ساله که سابقه سرمربیگری در کشور خود یعنی کرواسی، عربستان و چین را دارد، در ماه آوریل 2015 هدایت پرسپولیس را بر عهده گرفت.
بازیکن کلیدی: مهدی طارمی
مهدی طارمی دنباله‌رو راه سطح‌ بالاترین مهاجمان باشگاه پرسپولیس در طول دوران مختلف است، مهاجمانی که استعداد خود را با تیم ملی ایران در سطح مسابقات قاره آسیا نشان داده‌اند. این بازیکن 24 ساله در هشت بازی مرحله گروهی و یک‌هشتم نهایی 6 گل به ثمر رساند تا نامش را در رده دوم برترین گلزنان این رقابت‌ها قرار دهد. طارمی می‌تواند در پست مهاجم نوک و یا به عنوان مهاجم سمت چپ بازی کند و اغلب در تیم ملی ایران به عنوان پشتیبان سردار آزمون بازی می‌کند و شم گلزنی‌ او نظر تیم‌های خارجی را جلب کرده است.
به گزارش تسنیم دو دیدار رفت و برگشت پرسپولیس و الاهلی 31 مرداد و 21 شهریور ماه در عمان و امارات برگزار می‌شود.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 8390
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *