800
۰

کشت برنجهای آلوده در جنوب تهران متوقف شد

برخی از کشاورزان جنوب تهران اقدام به کشت برنج در بخش قلعه نو شهرستان ری کرده و با استفاده از آب های نامتعارف مزارع خود را آبیاری می کردند که با شناسایی به موقع توسط فرمانداری، جهاد کشاورزی و شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری جلوی این کار گرفته شد و برنج ها در مرحله اولیه کشت، معدوم شده و به دست مشتری نخواهند رسید.
hrteshs
hrteshs
به گزارش شستون، شهرستان ری به عنوان یکی از مهمترین مناطق کشاورزی استان تهران محسوب می‌شود و میزان قابل توجهی از سبزی‌جات و صیفی‌جات این استان را تأمین می‌کند.
کشت برنج در بخش قلعه‌نو شهرستان ری که از حدود 15 سال پیش رونق گرفته است، در سال های اخیر به دلیل کمبود آب در این منطقه ممنوع شده بود و مزارعی که با آب های نامتعارف و فاضلاب آبیاری می‌شوند معدوم و خشک شدند.
امسال به دلیل افزایش بارندگی و سرازیر شدن بیشتر آبهای سطحی و نامتعارف به سمت جنوب تهران برخی از کشاورزان سودجو مجددا به کشت برنج روی آورده‌اند و از طریق آب‌های نامتعارف اقدام به آبیاری این کشت‌ها می‌کنند.
کشت برنج با آب‌های نامتعارف علاوه بر مضراتی که در بدن مصرف‌کنندگان این محصول خواهد گذاشت در زمان کشت نیز باعث تکثیر حشرات موذی، ایجاد بوی نامطبوع و نمناک شدن خانه‌ها در مناطق مورد کشت می‌شود که این امر باعث ناراحتی ساکنان روستاها می‌شود.
    
ابوالفضل خلیل پور رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ری، اظهار داشت: بخش قلعه‌نو شهرستان ری دارای 2 هزار هکتار زمین کشاورزی است که 200 هکتار آن زیر کشت برنج است.
وی افزود: برخی کشاورزان فیروزآباد و ده خیر در سال جاری به دنبال کشت برنج در بخش قلعه نو بودند که با گزارشات به موقع مردمی و حضور بازرسان نهادهای مختلف این کار در مرحله اولیه کشت متوقف شد.
خلیل پور گفت:  آبیاری مزارع کشاورزی با آب‌های آلوده خلاف قانون است و به طور جدی با این مسئله برخورد خواهد شد. 
رییس جهاد کشاورزی ری با اشاره به اینکه داستان و فرماندار ری دستور برخورد با متخلفان را داده اند، گفت: با هر نوع تخلفی به شدت در این حوزه مقابله کرده و اجازه نمی‌دهیم افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند به فعالیت خود ادامه دهند.
وی با بیان اینکه مسیر آب‌های نامتعارف که کشاورزان برای آبیاری استفاده می‌کردند، بسته شد، بیان کرد: همه برنج‌های این مزارع در حال خشک شدن است و به هیچ عنوان این برنج‌ها به دست مصرف کننده نخواهد رسید.
خلیل پور خاطرنشان کرد: در سایر مزارع ری که سبزی‌جات و صیفی‌جات کشت می‌شود هیچ تخلفی وجود ندارد و آبیاری با آب‌های فاضلاب و نامتعارف مشاهده نشده است.

فاطمه تاجیک مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان ری در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ری، اظهار داشت: کسانی که به عنوان متخلف به اداره بهداشت معرفی می‌شوند، طبق قانون و براساس ماده 688 این افراد را به مراجع قضایی معرفی می‌کنیم تا برخوردهای لازم صورت بگیرد.
وی افزود: طبق گزارشات ارسالی از سوی شهروندان، کشاورزان، دهیاران، شوراها و همچنین بازدیدهای دوره‌ای خودمان افراد متخلف را شناسایی می‌کنیم که با توجه به کنترل و نظارت شدید این تخلفات همه ساله کاهش یافته و نسبت به سالهای قبل بسیار کم شده است.
مدیر شبکه بهداشت ری با بیان اینکه از کشت برنج کاری با آب های نامتعارف به طور کامل جلوگیری شده است، گفت: وقتی که موردی گزارش می‌شود به همراه نماینده سایر ادارات مرتبط بازدید انجام می‌گیرد و با هماهنگی فرمانداری و حکم دادگاه محصولات ناسالم معدوم شده و زمین شخم زده می‌شود که قابل استفاده نباشد.
تاجیک با بیان اینکه امسال گزارش آبیاری سبزی و صیفی با فاضلاب نداشتیم، گفت: سال گذشته 500 هکتار زمین تحت کشت سبزیجات و صیفی جات که از آب های نامتعارف آبیاری می‌شدند، معدوم سازی شد و امسال از ابتدای سال تاکنون هیچ گزارش تخلفی در این خصوص دریافت نکرده‌ایم و می‌توان گفت؛ آبیاری با فاضلاب تقریبا نزدیک به صفر است.
وی بیان کرد: میزان آب‌های نامتعارف و تشخیص اینکه چند درصد از مزارع با این آب‌ها مشروب می‌شوند برعهده جهاد کشاورزی است، وظیفه ما در خصوص آبیاری با فاضلاب این است که کسانی را که به عنوان متخلف به هر طریقی شناسایی می‌کنیم به قانون و دادگاه معرفی کنیم.

هدایت الله جمالی پور فرماندار ویژه شهرستان ری نیز درخصوص  آبیاری مزارع کاشت برنج با پس‌آب فاضلاب گفت: با هر نوع تخلفی به شدت مقابله کرده و اجازه نمی‌دهیم افرادی که قانون را رعایت نمی‌کنند به فعالیت خود ادامه دهند. 
وی افزود: آبیاری مزارع کشاورزی با آب‌های آلوده یکی از مصادیق اقدامات خلاف قانون است و به این خاطر که این موضوع به طور مستقیم بر سلامت شهروندان اثر می‌گذارد مورد توجه مسئولان برای برخورد قرار گرفته است.
فرماندار ری با بیان اینکه برخی از کشاورزان به دلیل کمبود آب از آب‌های روان آلوده و پس‌آب‌های فاضلاب برای آبیاری مزارع خود استفاده می‌کردند، تصریح کرد: مزارع کاشت برنج در فیروزآباد شهرستان ری که با آب های نامتعارف آبیاری می‌شدند، با گشت‌های صورت گرفته در سطح منطقه، شناسایی و جلو فعالیت آن‌ها گرفته شد.
جمالی پور ادامه داد: به طور مرتب پایش‌هایی در رابطه با وضعیت مزارع جنوب شهر تهران صورت می‌گیرد تا در صورت سوء استفادهاحتمالی کشاورزان و اقدام آن‌ها به آبیاری مزارع با فاضلاب، کشت آنها متوقف و معدوم شود. 
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته به منظور راه اندازی دو تصفیه خانه اظهارکرد: با اقدام دولت و راه اندازی دو تصفیه خانه سرخه حصار و فیروزآباد، تا 2 سال آینده مشکل آبیاری مزارع کشاورزی جنوب شهر تهران حل می شود. 
وی با اشاره به احداث تصفیه خانه‌های سرخه‌حصار و فیروزآباد، اظهار داشت: با راه‌اندازی این دو تصفیه‌خانه تا 2سال آینده جلو آبیاری زمین های کشاورزی با فاضلاب و پس‌آب‌های آلوده گرفته خواهد شد و مشکل آبیاری مزارع جنوب تهران حل می شود. 

منبع: دانا
پنجشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 8407
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *